دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 فروردين 1394 - 13:23
قشقاوی تشریح کرد؛

اقدامات به موقع وزارت امور خارجه منجر به بازداشت مأموران خاطی عربستان شد

کاروان عمره که در هفته دوم تعطیلات به سفر حج مشرف شده بودند، شاهد اتفاق عجیبی از سوی شرطه‌های عربستانی در فرودگاه جده بودند که معاون کنسولی وزارت خارجه این ماجرا را برای خبرنگار آنا تشریح کرد.
کد خبر : 11372

حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا درباره حادثه آزار و اذیت دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده گفت: این اتفاق در هفته دوم تعطیلات نوروزی صورت گرفت و زمانی که آقای اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت با بنده تماس گرفت و ماجرا را گفت وزارت امور خارجه بلافاصله وارد عمل شد.


وی با بیان اینکه «وزارت امور خارجه حساسیت شدیدی نسبت به موضوعات این چنینی دارد»، تصریح کرد: بلافاصله پس از اطلاع از حادثه بنده با مسئول سرکنسولگری ایران در جده تماس گرفتم و آقای ملاعباسی در محل حادثه حضور یافت.


قشقاوی ادامه داد: همچنین سرکنسول ما آقای زارع نیز با حضور در فرودگاه جده از مسئولان عربستانی خواست تا موضوع را پیگیری کنند و دولت عربستان نیز در شناسایی این دو مأمور خاطی همکاری کردند.


وی افزود: مسئولان عربستانی تمامی شرطه‌های فرودگاه جده را به صف و دو مأمور خاطی را شناسایی کردند.


قشقاوی با اشاره به اظهار تأسف دولت عربستان از این اتفاق گفت: مسئولان عربستانی گفتند که این موضوع از لحاظ حیثیتی برای کشور ما که میزبان حج‌گزاران و عمره‌گزاران است جنبه خوبی ندارد و قول پیگیری ماجرا را به ما دادند.








اگر در خبری که روز گذشته از سوی وزارت امور خارجه منتشر شد دقت کنید می‌بینید که ما هیچ اشاره‌ای به شماره کاروان و روز حادثه نکردیم برای اینکه وزارت امور خارجه به نکات اخلاقی در امر اطلاع‌رسانی توجه ویژه‌ای دارد.

قشقاوی با بیان این مطلب افزود: یک روز پس از حادثه نیز مدیرکل کنسولی ما کاردار عربستان را در غیاب سفیر این کشور احضار کرد و بنده نیز به صورت تلفنی با سفیران ایران در ریاض و جده صحبت کردم و این مسئله را پیگیری کردیم.


وی با انتقاد از برخی هجمه‌های رسانه‌ای به وزارت امور خارجه درباره تأخیر در اطلاع‌رسانی این حادثه اظهار کرد: کسانی که از اطلاع‌رسانی وزارت خارجه انتقاد می‌کنند باید بدانند که رسیدگی به چنین موضوعاتی از دو جنبه قابل پیگیری است یکی از نظر حق قربانیان و خانواده‌های ایشان و دیگری از نظر ملی.


وی ادامه داد: معمولا در چنین پرونده‌هایی انتشار جزئیات حادثه بدون اذن خانواده‌های قربانی امری ناپسند است و وزارت امور خارجه بر رعایت اصول اخلاقی تأکید دارد.


قشقاوی اضافه کرد: از این رو وقفه ایجادشده در اطلاع‌رسانی حادثه از سر غفلت مسئولان وزارت امور خارجه نبوده است چرا که ما مجاز نبودیم بودن اذن فرد قربانی و خانواده‌های ایشان اقدام به اطلاع‌رسانی حادثه کنیم.


وی خاطرنشان کرد: اگر در خبری که روز گذشته از سوی وزارت امور خارجه منتشر شد دقت کنید می‌بینید که ما هیچ اشاره‌ای به شماره کاروان و روز حادثه نکردیم برای اینکه وزارت امور خارجه به نکات اخلاقی در امر اطلاع‌رسانی توجه ویژه‌ای دارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب