دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1395 - 16:10
یکصد و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضائیه (1)

موضع قوه‌قضائیه نسبت به برگزاری کنسرت‌ها/ محسنی اژه‌ای: عده‌ای در مورد برگزاری کنسرت‌ها حاشیه‌سازی می‌کنند

سخنگوی قوه‌قضائیه با بیان اینکه این قوه و نیروی انتظامی وظیفه‌ای در صدور مجوز ندارند و اگر قبل، حین و بعد از برگزاری کنسرت‌ها تخلفی صورت گیرد قوه‌قضائیه و نیروی انتظامی با وظیفه ذاتی خود وارد این موضوع می‌شوند، گفت: عده‌ای پیرامون این موضوع حاشیه‌سازی و جوسازی می‌کنند.
کد خبر : 113662

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و یکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درخصوص لغو کنسرت‌ها در چند استان و صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهوری در این خصوص و شرط و شروط روز گذشته دادستان تهران برای برگزاری کنسرت‌ها، درباره موضع قوه‌قضائیه اظهار کرد: ما مخالف استفاده از هنر و هنرمندان نیستیم و هنر و هنرمندان را تشویق می‌کنیم. زبان هنر موثر است و در برخی موارد جز زبان هنر به هیچ طریقی نمی‌توان مطلبی را به مخاطب منتقل کرد.


وی با بیان اینکه صدور مجوز کنسرت‌ها توسط وزارت ارشاد صورت می‌گیرد و قوه‌قضائیه و نیروی انتظامی در این زمینه هیچ‌گونه دخالتی ندارند، افزود: باید بدانید صدور مجوز به خودی خود مانع از ایجاد و ارتکاب جرایم بعدی نیست. فرض کنید به فردی اجازه می‌دهند تا ساختمانی بسازد، آیا این مجوز از انجام تخلف توسط سازنده جلوگیری می‌کند یا فرضا به یک نشریه‌ای مجوز می‌دهند تا فعالیت کند اما آیا مجوز به خودی خود مانع از ورود تخلف توسط نشریه می‌شود.


معاون اول قوه‌قضائیه با بیان اینکه اینگونه نیست که هرجایی کنسرتی برگزار شود، بخواهد جلوگیری هم صورت گیرد، گفت: زمانی پای مسئولان نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و دادستان به عنوان مدعی‌العموم به میان می‌آید که در زمان برگزاری کنسرت قبل از اجرای کنسرت یا پس از اجرای کنسرت تخلفی صورت گیرد یعنی اقدامی خلاف قانون که منتج به اخلال در نظم عمومی و یا مسائل خلاف عفت عمومی صورت گیرد. در پاره‌ای موارد ممکن است حتی این تخلفات بعد از تمام شدن کنسرت و خروج مجری انجام شود، در این زمان است که نیروی انتظامی وظیفه دارد مداخله کند.


سخنگوی قوه‌قضائیه ادامه داد: در پاره‌ای از موارد کنسرتی برای برگزاری، از قبل مجوز گرفته است و از طرف هیچ دستگاه یا فردی گزارشی مبنی‌ بر خلاف قانون به دستگاه قضایی یا نیروی انتظامی نمی‌رسد. در این زمان است که بسیاری از کنسرت‌ها همانند آنچه تا امروز بوده است برگزار می‌شود، اما در پاره‌ای از موارد دیگر ممکن است از مراجع رسمی یا سیستم اطلاعاتی و انتظامی گزارشاتی ارسال شود که به نظر آنها مستنداتی وجود دارد که اگر کنسرت برگزار شود، در آن اقدامات امنیتی انجام خواهد شد یا ممکن است مساله غیرقانونی به وقوع بپیوندد. در این هنگام است که پای دستگاه قضا و نیروی انتظامی به میان می‌آید و آنها به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و با این موضوع برخورد می‌کنند.


وی درخصوص صحبت‌های روز گذشته دادستان تهران و شروط او توضیح داد: الزامی وجود ندارد که استاندار یا فرماندار ضامن شوند؛ اگر قرار است کنسرتی برگزار شود می‌تواند وزارت ارشاد نیز خود ضامن برگزاری آنها شود تا اگر اتفاقی افتاد کسی در این زمینه پاسخگو باشد، اما اگر هیچکس به صورت متولی وارد نشد، این وظیفه قانون و دادستان است که به موضوع ورود پیدا کند. به عنوان مثال وزارت ارشاد می‌تواند تضمین ضمن عقد قرارداد بگیرد و بعد مجوز کنسرت را صادر کند.


اژه‌ای با بیان اینکه صحبت‌های اخیر درخصوص برگزاری کنسرت‌ها بیشتر حاشیه‌سازی و استفاده‌های سیاسی است، توضیح داد: آنقدر مشکلات و گرفتاری وجود دارد که در واقع این موضوع آنچنان هم مطرح نیست و عده‌ای جوسازی می‌کنند.


وی در این زمینه به تیتر روز گذشته یکی از روزنامه‌ها اشاره کرد و گفت: الان که این سوال را پرسیدید به یاد آوردم، روز گذشته تیتر این روزنامه را دیدم و فراموش کردم که به دادستان بگویم آن را تعقیب کند. این تیتر تشویش اذهان عمومی بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته