دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1395 - 15:03

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی: قیمت بنزین واقعی است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در شرایط فعلی و با توجه به قیمت نفت در بازارهای جهانی، قیمت بنزین در ایران واقعی است.
کد خبر : 113638

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، عباس کاظمی، در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه قیمت بنزین واقعی است، اگر استانداردها رعایت شود بخش خصوصی می‌تواند واردکننده بنزین باشد.


وی با اشاره به اینکه برندسازی در جایگاه‌های سوخت به منظور کیفیت عرضه ایجاد شده است، گفت: به طور مثال یک برند در اصفهان از 12 شب تا 6 صبح بنزین را با نرخ 980 تومان ارائه می‌کند.


کاظمی افزود: انتظار این است که برندسازی در نهایت به مقولات واردات و صادرات نیز وارد شود.


وی گفت: ایجاد امنیت انرژی در کل کشور در خصوص فرآورده‌های مایع نفتی برعهده این شرکت است و با وجود آنکه در زمستان 92 و 93 در نیروگاه‌ها مشکل سوخت داشتیم، یک لحظه سوخت آنها قطع نشد.


وی به کیفی‌سازی فرآورده‌ها در کشور اشاره کرد و افزود: اکنون در هشت کلانشهر کشور به دلیل تجمع جمعیت و مشکل آلودگی هوا بنزین یورو4 توزیع می‌شود.


مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: اکنون 26 میلیون لیتر در روز بنزین یورو 4 در کشور تولید می‌شود و با بهره‌‌برداری از پالایشگاه بندرعباس این رقم به 30 میلیون لیتر خواهد رسید.


وی با اشاره به صادرات 400 هزار بشکه فرآورده نفتی برای نخستین‌بار در سال‌ جاری گفت: در دوران قبل نیز با رکود فصلی صادرات انجام می‌دادیم، اما اکنون این صادرات قطع نخواهد شد.


کاظمی ادامه داد: این شرکت آمادگی صادرات 500 هزار بشکه را نیز دارد، اما در بنادر لاوان، ماهشهر، عسلویه و بندرعباس محدودیت داریم و در تلاشیم تا در بندر ماهشهر 4 اسکله را به 6 اسکله افزایش دهیم.


وی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این شرکت را توسعه خطوط لوله و مخابرات عنوان کرد و افزود: به منظور ایمن‌سازی جاده‌ها، استفاده از خطوط لوله و خطوط راه‌آهن برای انتقال فرآورده در دستور کار قرار دارد و از آنجا که در آینده به صادرکننده فرآورده نفتی تبدیل خواهیم شد، در تلاشیم تا با تغییراتی در خطوط لوله حرکت فرآورده را از تهران به اهواز و ماهشهر معکوس کنیم.


معاون وزیر نفت به تخصیص سوخت به ناوگان سنگین بر اساس پیمایش اشاره کرد و گفت: با این کار 8 میلیون لیتر سوخت نفت و گاز کمتری در کشور مصرف شد.


وی درباره سابقه کارت سوخت بنزین که به دهه 80 برمی‌گردد، گفت: در آن زمان به دلیل اختلاف قیمت واقعی بنزین با بنزین ارائه شده، قاچاق سوخت بالا بود، اما در سال‌جاری مصرف بنزین با وجود آنکه 16 ماه از کارت سوخت استفاده نمی‌شود، تنها 3.2‌درصد افزایش یافته است و بنابراین نیاز نیست بنزین سهمیه‌بندی شود.


کاظمی افزود: یک‌میلیون و 400 هزار بشکه ظرفیت پالایشی برای بخش‌خصوصی تعریف شده است که شامل پالایشگاه‌های ستاره خلیج‌فارس، آناهیتا، سیراف، بهمن‌گنو و غیره می‌شود. با بهره‌برداری از این طرح‌ها امکان صادرات پایدار فرآورده‌های نفتی و تامین کامل نیاز داخل فراهم خواهد شد.


وی کیفیت بنزین وارداتی را یورو4 با اکتان 95 درصد عنوان کرد و گفت: این بنزین از سوی 3 نهاد تست می‌شود و اگر مورد تایید قرار نگیرد از واردات آن جلوگیری خواهد شد.


به گفته کاظمی، عمده بنزین وارداتی از بندرعباس وارد کشور شده و میزان واردات این محصول در سال‌جاری روزانه 12 میلیون لیتر بوده است.


وی افزود: این در حالی است که در سال‌ گذشته 7 میلیون لیتر در روز واردات بنزین داشتیم، اما امسال ذخایر نسبت به سال پیش 700 میلیون لیتر اضافه شده است.


معاون وزیر نفت ادامه داد: با بهره‌برداری از پالایشگاه بندرعباس واردات بنزین به حدود شش میلیون لیتر در روز خواهد رسید و در پایان سال 95 میانگین واردات روزانه 8 میلیون لیتر خواهد بود.


وی به مذاکرات با شرکت انی ایتالیا برای ساخت پالایشگاه پارس اشاره کرد و گفت: برخورد ما با پالایشگاه‌های بخش خصوصی از جمله ستاره خلیج‌فارس، مانند یک مشتری است و ما برای خرید بنزین آنها وارد مذاکره می‌شویم.


وی به بدهی ایرلاین‌ها به این شرکت اشاره کرد و گفت: اکنون شرکت پالایش و پخش 920 میلیارد تومان بدهی دارد که با پرداخت بدهی ایرلاین‌ها به ین شرکت، می‌تواند 80 درصد آن را تسویه کند.


کاظمی واردات بنزین از شمال کشور را تنها به منظور فروش به عراق و افغانستان دانست و گفت: بخش‌خصوصی این واردات را انجام می‌دهد و با توجه به اینکه این بنزین کیفیت مطلوبی ندارد، تنها به عراق و افغانستان منتقل می‌شود.


به گفته معاون وزیر نفت، این شرکت امسال ماهانه 1870 میلیارد تومان به سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت کرده، همچنین 670 هزار تومان نیز به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به دارایی پرداخت شده است که در مجموع 2400 میلیارد تومان را شامل می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته