دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 فروردين 1394 - 12:02

بان کی‌مون خواستار اقدام جامعه جهانی برای جلوگیری از جنایات خشن شد

دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی بازتاب نسل‌کشی در روآندا، از جامعه بین‌الملل خواست بیشتر از اینکه درباره جنایت‌های خشن صحبت کنند، اقدام عملی انجام دهند.
کد خبر : 11341

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران با انتشار بیانیه‌ای به‌نقل از «بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل متحد نوشت: روز جهانی بازتاب نسل کشی در رواندا فرصتی است تا یاد بیش از 800 هزار انسانی را گرامی بداریم که بیشتر «توتسی» و در میان آن‌ها «هوتوهای میانه‌رو»، «توآ» (و دیگر نژادها) بودند که بیش از دو دهه پیش به‌گونه‌ای نظام‌مند در سراسر روآندا در کمتر از سه ماه کشته شدند. این روز همچنین مناسبتی برای به رسمیت شناختن رنج و شهامت آنانی است که زنده ماندند.


همچنان که هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد را گرامی می‌داریم، امسال گرامی‌داشت حزن‌انگیز سالانه این مناسبت بامعنا تر است. باید از این رویداد برای نگاه به گذشته استفاده کنیم و به‌گونه‌ای مضاعف با چالش‌های حال حاضر مبارزه نماییم و تصمیمات دسته جمعی برای جلوگیری از رخ دادن دوباره چنین وحشی‌گری‌هایی اتخاذ کنیم.


اینک بسیاری از کشورها با تهدیدات شدید امنیتی مواجه هستند. مردم در معرض وحشی‌گری، دشمنی خشونت‌آمیز و فقر قرار دارند. تبعیض هم در جوامع از هم گسیخته به‌وسیله جنگ و دموکراسی‌هایی ادامه دارد که عمدتا از صلح بهره می‌برند. تنفر ممکن است تجلی‌گر نژادپرستی نهادینه، نزاع قومی یا رخدادهای نابردباری یا طرد شدگی شود. در سایر موارد تبعیض منعکس کننده نسخه رسمی و ملی تاریخی است که منکر هویت بخشی از جمعیت است.


اینجانب (بان کی مون) درگیری‌ها و جنایت‌های وحشیانه در بسیاری از نقاط جهان که به تفرقه در جوامع ادامه می‌دهد، موجب مرگ و آوارگی مردم می‌شود، اقتصادها را ضعیف می‌کند و موجب نابودی میراث فرهنگی می‌شود را محکوم می‌کنم.


همواره نخستین وظیفه ما جلوگیری از وقوع چنین اوضاعی و حمایت از افراد آسیب پذیر و مصیبت دیده است. ابتکار اینجانب با عنوان «حقوق بشر در اولویت» خواستار جلوگیری از نقض فاحش حقوق بشر قبل از جدی شدن به وسیله اقدام درباره علائم هشدار اولیه است. مشاوران ویژه من در جلوگیری از نسل کشی کوشش می‌کنند تلاش بین‌المللی و ملی برای حمایت از جوامع در برابر جنایت‌های خشن را به پیش ببرند. هدف ما تضمین اقدام قاطع و سریع برای نجات جان‌ها و توقف از سوء رفتار است.


اینجانب در این روز از جامعه بین‌المللی می‌خواهم بیشتر از اینکه صرفا درباره جنایت‌های خشن صحبت کنند و سپس در انجام اقدام به موقع برای جلوگیری از وقوع آن جنایت‌ها شکست بخورند، عمل نمایند. اینجانب همگان را فرا می‌خوانم تا با تمرکز شهامت برای اقدام، پیش از بدتر شدن اوضاع بر مبنای مسئولیت اخلاقی مشترکمان اقدام نماییم. این امربرای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی حیاتی است.


همان‌گونه که در مراسم گرامیداشت سال گذشته در «کیگالی» گفتم، ما باید به «آموگاندا» عمل نماییم، یعنی باهم شدن برای نیتی مشترک با هدف تغییر آنچه می‌شود مانع آن شد و مقابله با خشونتی که جلوی چشمانمان در حال وقوع است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته