دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1395 - 11:31

ترزا می بدون مشورت با پارلمان فرآیند خروج از اتحادیه اروپا را آغاز می‌کند

منابع خبری انگلیسی می‌گویند که نخست وزیر بریتانیا بدون برگزاری جلسه رأی‌گیری در پارلمان در مورد خروج از اتحادیه اروپا، این فرآیند را آغاز خواهد کرد.
کد خبر : 113184

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از فارس، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا پیش از به جریان انداختن مذاکرات رسمی با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برگزیت (خروج برتیانیا از اتحادیه اروپا) را در پارلمان این کشور به رای نمی‌گذارد.


به نوشته روزنامه تلگراف، مخالفان برگزیت بر این مساله تاکید دارند از آنجا که نتیجه همه‌پرسی اتحادیه اروپا مشورتی است، باید پیش از آغاز هر فرآیند رسمی برای خروج، در مجلس عوام به بحث و رای گذاشته شود.


با وجود این، روزنامه تلگراف به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد خانم می قصد دارد ماده 50 معاهده لیسبون برای خروج یک عضو اتحادیه اروپا را که زمینه آغاز فرآیند مذاکرات خروج است، بدون مشورت پارلمان به جریان بیندازد.


این احتمال وجود دارد که اکثریت پارلمان بریتانیا رأی به عدم آغاز فرآیند برگزیت بدهد. برخی منابع می‌گویند از آنجا که می معتقد است که «برگزیت یعنی برگزیت» و باید به نتایج همه‌پرسی احترام گذاشت، قصد ندارد به مخالفان خروج اجازه ممانعت از این کار را بدهد.


یک منبع در دولت بریتانیا گفت: «نخست‌وزیر مسلما به وضوح گفته که مردم بریتانیا رأی به خروج داده‌اند و اکنون وی برگزیت را اجرایی می‌کند.»


به نوشته تلگراف، خانم می بعد از مشورت با وکلای دولت بریتانیا، متوجه شده است که نخست وزیر این قدرت را دارد تا خودش ماده 50 را به جریان بیندازد و فرآیند رسمی خروج را بدون مشورت با پارلمان آغاز کند.


مردم بریتانیا روز 3 تیر سال جاری به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند. بریتانیا اولین کشور عضو اتحادیه اروپاست که همه‌پرسی جدایی برگزار کرده است. با وجود گذشته چند ماه از همه‌پرسی، هنوز فرآیند رسمی برای خروج به جریان نیفتاده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته