دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1395 - 12:42

حمله ترکیه به نیروهای کرد سوریه آغاز شد

نیروهای ارتش ترکیه که برای آنچه عقب راندن داعش از مرزهای مشترک سوریه- ترکیه خوانده شده است، وارد خاک سوریه شده‌اند، مواضع شبه‌نظامیان کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» را بمباران کردند.
کد خبر : 112987

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت حریت، نیروهای ارتش ترکیه پس از ورود به خاک سوریه با استقرار توپخانه در نزدیکی شهر جرابلس در شمال سوریه، از عصر روز گذشته، حمله توپخانه‌ای به مواضع یگان‌های مدافع خلق را آغاز کردند. ارتش ترکیه اعلام کرده است تا زمانی که این شبه‌نظامیان به شرق رود فرات عقب‌نشینی نکنند، این حملات ادامه خواهد یافت.


خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) خبر داد که این حملات از ساعت شش عصر به وقت محلی و پس از آن آغاز شد که یگان‌های مدافع خلق، پیشروی‌هایی به سمت شهر منبج انجام دادند. پیشتر اعلام شده که بود که یگان‌های مدافع خلق، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک، در حال ترک شهر منبج هستند.


دولت ترکیه، یگان‌های مدافع خلق را شاخه نظامی وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) معرفی می‌کند و آن را گروهی تروریستی می‌داند.


بنا به این گزارش، همزمان با این تحولات، جان کری، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌و‌گوی تلفنی با مولود چاووش‌اوغلو همتای ترک خود، تحولات در شمال سوریه و خروج نیروهای کرد از شمال این کشور را مورد بررسی قرار دادند.


یک مقام ارشد در وزارت امور خارجه ترکیه گفت که جان کری در این گفت‌و‌گوی تلفنی اعلام کرد که نیروهای کرد، شمال سوریه را به مقصد شرق فرات ترک کرده‌اند اما منابع ارتش ترکیه گفتند که این انتقال تا عصر دیروز انجام نشده است و در مقابل، پیشروی نیروهای کرد به سوی منبج، باعث شد تا دستور حملات توپخانه‌ای به مواضع آن‌ها از سوی انکارا صادر شود.


جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در جریان سفر به ترکیه در یک کنفرانس خبری مشترک با بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد: «ما به نحو شفافی مشخص کردیم که آن‌ها (شبه‌نظامیان کرد) باید به سوی شرق (فرات) حرکت کنند. آن‌ها اگر این این نقل و انتقال را انجام ندهند، تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند حمایت‌های آمریکا را داشته باشند.»


ییلدریم نیز در این نشست گفته بود که «ما با آمریکا درباره این موضوع که آن‌ها (شبه‌نظامیان کرد) نمی‌توانند در غرب فرات باقی بمانند توافق کامل داریم.»


شبکه سی‌ان‌ان ترک نیز گزارش کرده است که 350 سرباز ارتش ترکیه برای انجام عملیات نظامی در قالب عملیات «سپر فرات» وارد خاک سوریه شده‌اند. آن‌ها تلاش دارند تا داعش و شبه‌نظامیان کرد را از مناطق شمالی سوریه عقب برانند. پیش از ورود این سربازان به خاک سوریه، ارتش ترکیه در چند نوبت مواضع متعلق به داعش را با آتش توپخانه و جنگنده‌هایش مورد حمله قرار داده بود.


200 تن از این سربازان از واحد مکانیزه و 150 سرباز نیز از میان نیروهای ویژه ارتش ترکیه وارد خاک سوریه شده‌اند. ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا نیز اعلام کرده است که از این نیروها حمایت خواهد کرد.


در همین حال 17 جنگنده ارتش ترکیه شامل 11 فروند اف 16 اس و دو فروند اف 16 به همراه تعداد قابل توجهی از تانک‌ها و هوایپماهای سوخت‌رسان در عملیات «سپر فرات» به خدمت گرفته شده‌اند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته