دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1395 - 06:06
رئیس پارک فن‌آوری گیلان خبر داد

انعقاد قرارداد با آلمان برای انتقال فناوری زباله‌سوزها

دبیر فن بازار جمهوری اسلامی ایران از ایجاد 4 کارخانه زباله‌سوز در گیلان و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با یک شرکت آلمانی در این زمینه خبر داد.
کد خبر : 112929

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر مجید متقی‌طلب در جمع خبرنگاران در نمایشگاه فن بازار منطقه آزاد انزلی گفت: «فن‌آوری‌های عرضه شده در نمایشگاه فن‌بازار منطقه آزاد انزلی از نظر سطح آمادگی فن‌آوری از طریق سامانه TRL مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. سال قبل در این سامانه حدود 5هزار طرح به ثبت رسید. از این تعداد فناوری حدود 700 فناوری قابل ورود به صنعت تشخیص داده شد.»


او افزود: «در این دوره از فن‌بازار فناورهای عرضه شده از نظر سطح آمادگی صنعتی و سرمایه‌گذاری نیز مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و بر اساس میزان سطح آمادگی، فناوری‌ها به 4 دسته طلایی،‌ نقره‌ای، برنزی و الماسی تقسیم‌بندی شده‌اند.»


متقی‌طلب گفت: «این فن‌بازار با حضور صندوق‌ها و موسسات تامین مالی و کارگزاران فن‌آوری برگزار می‌شود و در مراسم اختتامیه این فن بازار از 4 فعال حوزه علم و فن آورزی تقدیر می‌شود.»


راه‌اندازی مرکز رشد مشترک با دانشگاه آزاد اسلامی


به گفته رئیس پارک فن‌آوری گیلان، «پارک علم‌وفناوری گیلان جزو سه پارک اول ایجاد شده در کشور است، در این پارک علاوه بر راه‌اندازی مرکز رشد جامع، به راه‌اندازی مراکز رشد مشترک با دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی اقدام کردیم. 240 شرکت، هسته تحقیقاتی و شرکت‌ مستاجر در این پارک مستقر هستند»


او افزود: «‌از سال 2010 راه‌اندازی سه شبکه در میان کشورهای اسلامی از سوی سازمان کامستک تصویب شد. همچنین ایجاد دبیر خانه دائمی شبکه پارک‌های علم و فن‌آوری کشورهای اسلامی در پارک علم وفناوری گیلان یکی از این مصوبات است. در این دبیرخانه 18 کشور اسلامی عضو هستند.»


متقی‌طلب گفت: «علاوه بر آن قرارداد 470‌هزار دلاری با موضوع توانمندسازی مدیران و کارگزاران پارک‌های علم و فن آوری کشورهای اسلامی با بانک توسعه اسلامی منعقد کردیم که بر اساس آن سه کارگاه آموزشی برای توانمندسازی کارگزاران پارک‌های علم و فن آوری کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.»


او تاریخ برگزاری اولین دوره این کارگاه‌ها را مهر امسال اعلام کرد و گفت: «دومین وسومین دوره این کارگاه‌ها به ترتیب همزمان با هفته پژوهش و در بهمن برگزار می‌شوند. مدرسان این دوره‌ها از کشورهای آلمان و یونان هستند.»


امضای تفاهم‌نامه‌ با وزارت علوم


او به نقش منطقه آزاد انزلی در زمینه تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی اشاره کرد و گفت:‌ «در حاشیه این فن‌بازار تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت علوم و منطقه آزاد بندر انزلی به امضا می‌رسد. هدف از این تفاهم‌نامه صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان است.»


او افزود: «در حال حاضر کنسرسیوم صادرات محصولات دانش‌بنیان متشکل از 25 شرکت و پارک علم و فناوری به امضا رسیده که عمده فعالیت آنها در صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان متمرکز است. قرارداد این کنسرسیوم در هفته آینده نهایی می‌شود.»


نصب دستگاه آنالایزر آب در آب شرب باکو


متقی‌طلب گفت: «یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پارک فناوری در زمینه تولید دستگاه آنالایزر آب فعال است که با قراردای با کشور آذربایجان به امضا رسید این دستگاه در آب شرب باکو نصب شده است.»


او افزود: «با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز همکاری‌هایی داشته‌ایم. بر اساس این همکاری قرارداد 7.5 میلیارد تومانی برای ایجاد مرکز توسعه صادرات در منطقه آزاد انزلی به امضا رسید. کلنگ راه‌اندازی این مرکز فردا جمعه 6 شهریور به زمین زده خواهد شد.»


انعقاد قرارداد با آلمان برای انتقال فناوری زباله‌سوزها


او به فناوری زباله سوز اشاره کرد و گفت: «بر اساس قرارداد امضا شده، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان این پارک ضمن انعقاد قراردای با کشور آلمان اقدام به انتقال فناوری زباله سوزها خواهد کرد. کارخانه‌های زباله سوزی ایجاد شده برای 4 نقطه از استان گیلان تاسیس می‌شوند.»


او افزود: «بیش از 80‌درصد ساخت کارخانه زباله‌سوز تحت لیسانس کشور آلمان تولید می‌شود و مابقی آن که جزو فن‌آوری پیشرفته نیست به کشور وارد می‌شود. بر اساس قرار داد منقعد شده مقرر شد 50‌درصد سهام این شرکت در اختیار آلمان باشد یک درصد سود خالص این طرح نیز متعلق به پارک خواهد بود.»


او ظرفیت کارخانه زباله‌سورز مستقر شده در رشت را 600 تن در روز اعلام کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته