دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1395 - 14:44

«دولت‌ها و سلسله‌هاى حاکم بر قلمرو اسلام» نقد شد

نشست نقد و بررسى کتاب «دولت‌ها و سلسله‌هاى حاکم بر قلمرو اسلام» چهارشنبه (سوم شهریورماه) با حضور سیدصادق سجادى، مؤلف و مترجم اثر و مدیرگروه تاریخ و عضو شوراى عالى علمى مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامى (مرکز پژوهش‌هاى ایرانى و اسلامى)، علی بهرامیان، پژوهشگر تاریخ و احمد خامه‌یار، پژوهشگر تاریخ تمدن اسلامی در سرای اهل قلم مؤسسه خانه کتاب برگزار شد.
کد خبر : 112885

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، در این مراسم سیدصادق سجادى، مؤلف و مترجم اثر توضیح داد: دولت‌های اسلامی در یک قلمرو بسیار وسیع با اقوام، زبان‌ها، فرهنگ‌ها و پیشینه‌های متنوعی از سواحل اقیانوسی اطلس تا ترکستان چین در حدود دوره‌ای کمتر از یک و نیم قرن پدید آمدند و تاریخی در تمدن اسلام به‌همت این اقدام پدید آمد که فی‌نفسه یکی از شگفتی‌های تاریخ جهان است. وی عنوان کرد: آن‌چه که مهم به نظر می‌رسد این است که محققان جدید که علاقه بسیار زیاد در جزئیات دارند ـ که درست هم همین است ـ محتاج به ابزاری برای تحقیق هستند. امروزه تحقیقات تاریخ بُعد وسیعی حتی از تحقیقات اجتماعی و سیاسی را دربرمی‌گیرند.


تحقیقات تاریخی چنان وارد جزئیات شده‌اند که حتی درباره یک حادثه کوچک صدها متخصص می‌تواند وجود داشته باشد. بنابراین این دعوی که کسی یا کسانی تاریخ اسلام بنویسند، امروزه یک دعوی گزافی است. مدیرگروه تاریخ و عضو شوراى عالى علمى مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامى افزود: آنچه که می‌توان انجام داد و به عنوان ابزاری برای تحقیقات تاریخ اسلامی به شمار می‌آید، کارهای متفاوتی است؛ تحقیقات باستان‌شناسانه، تحقیق در درون متن، بررسی‌های جامعه‌شناسی و فرهنگی از جمله این ابزارها هستند.


سجادی عنوان کرد: کتاب «دولت‌ها و سلسله‌هاى حاکم بر قلمرو اسلام» را بیش از 30 سال پیش ترجمه کردم و در سال 1363 جلد نخست و در سال 1370 جلد دوم آن چاپ شد. اما کتاب به سرعت، چون نمونه‌ای نداشت نایاب شد. در سال‌هایی که این کتاب ترجمه شده و در بازار بود تحقیقات مربوط به سلسله‌های اسلامی را ادامه دادم. هر آن‌چه در این زمینه به دست آوردم در دایرة‌المعارف‌ها به‌ویژه دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی به چاپ رسیده‌اند.


علی بهرامیان، پژوهشگر تاریخ در این مراسم اظهار کرد: تحقیق در عرصه سلسله حکومت‌های تاریخ اسلام کار بسیار طاقت‌فرسایی است که یک از خودگذشتگی نیز می‌خواهد. رسیدن به یک تاریخ و مهم‌تر از آن، احراز انساب آنها ـ با توجه به قلت منابع ـ کار بسیار دشواری است. همچنین ملاحظه تحقیقات دانشمندان زیاد و اطلاع بر آنها، کار بسیار دشواری است. وی ادامه داد: به گمان من، کتاب «دولت‌ها و سلسله‌هاى حاکم بر قلمرو اسلام» یک دوره مختصر تاریخ جهان اسلام است. مخاطبان این کتاب می‌توانند به طور اجمالی با تمام خصوصیات دوره‌های حکومتی آشنا شوند؛ و این هنری است که به‌نظر من در غربی‌ها موجود است تا شرقی‌ها. بنابراین این کتاب از این منظر، بی‌نظیر است.


احمد خامه‌یار در این نشست، اظهار کرد: شاید چنین به‌اشتباه تصور شود که این غربی‌ها بودند که در حوزه حکومت سلسله‌ها و فرمانروایی‌ها گام برداشته‌اند اما تمدن اسلامی پُر از متون و میراث مکتوبی است که درباره سلسله‌های حکومتی نوشته‌ شده‌ است. وی درباره کارکرد این کتاب گفت: جزء شیوه‌نامه‌های پژوهشی است که وقتی هر پادشاهی را نام می‌بریم، باید داخل پرانتز، تاریخ حاکمیت آن پادشاه را نیز ذکر کنیم. از این منظر، کتاب «دولت‌ها و سلسله‌هاى حاکم بر قلمرو اسلام» اثری است که باید ابزار کار هر پژوهشگری قرار بگیرد و حتی به عنوان یک کتاب معیار برای یکدست‌سازی اختلافاتی که در تواریخ در منابع مختلف وجود دارد، محسوب شود.


این پژوهشگر تاریخ تمدن اسلامی با بیان این‌که کتاب «دولت‌ها و سلسله‌هاى حاکم بر قلمرو اسلام» معیار و مبنا در شیوه‌نامه‌های پژوهشی است، تأکید کرد: این کتاب با توجه به استناد به بیشترین منابع و تحقیقات صورت گرفته می‌تواند به عنوان یک فرهنگ‌نامه تخصصی در حوزه تاریخ اسلام مورد استفاده قرار بگیرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: خانه کتاب
ارسال نظر
هلدینگ شایسته