دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 فروردين 1394 - 09:43
سید حسن نصرالله:

سران عرب از قطع ارتباط ایران با اسرائیل ناخرسندند/گزینه اصلی ما، کمک به ارتش و نظام سوریه است

دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگوی زنده با تلویزیون سوریه، به اظهار نظر درباره مهمترین تحولات منطقه پرداخت.
کد خبر : 11262

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابتدای گفت‌وگو با شبکه سوری «الاخباریه»، نزاع موجود در منطقه، زمینه‌ها و اهداف آن را به‌طور کامل سیاسی و غیرمذهبی توصیف کرد.


دبیرکل حزب‌الله لبنان با تاکید بر روابط نزدیک کشورهای عربی با نظام شاهنشاهی ایران، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ‌یک از حکام عرب، از شاه حکومت ایران را به دلیل شیعه بودن انتقاد نمی کردند و برعکس، رابطه خوبی هم با شاه داشتند، ولی پس از انقلاب در حالی‌که ایران از هم‌پیمانی با اسرائیل خارج شد و روابطش را با رژیم صهیونیستی قطع کرد، زبان به انتقاد از ایران گشودند.


دبیرکل حزب‌الله سپس به تحولات سوریه پرداخت و گفت: ورود به جنگ سوریه گزینه و انتخاب ما بود و ما این موضوع را به صورت واضح و مشخص اعلام کرده بودیم و علل آن را نیز توضیح دادیم.‬‎


وی افزود: گزینه اعلام شده ما، مشارکت در جنگ علیه تروریست‌ها در سوریه بود. این گزینه ما بود و آن را اعلام کردیم و ترسی از اعلام آن نیز نداشته‌ایم.‬


«سید حسن نصرالله» خاطرنشان کرد: ما از هم‬‎‌پیمانان خود در لبنان نخواستیم که از ما در سوریه دفاع کنند و از آن‌ها نیز انتقاد نکردیم و گفتم که هر طور می‌خواهید موضع‌گیری کنید‬‎.


دبیرکل حزب‌الله گفت: روشن بود که سوریه در برابر جنگی سخت و طولانی قرار دارد.‬‎ می‌دانستیم از ابتدا که جنگ کوتاه نیست و جنگی تمام عیار است.


وی تصریح کرد: در همه سطوح اینگونه برخورد می‌شد که سوریه در دو یا سه ماه سقوط خواهد کرد. حجم توطئه علیه سوریه و جنگ علیه سوریه از ابتدا بسیار زیاد بود و بزرگ. ما وارد آن نشدیم که یک یا دو سال یا چند ماه طول خواهد کشید. از اول می‌دانستیم که این جنگ طولانی است.‬‎


«نصرالله» سپس با یادآوری ترور «رفیق حریری» در سال 2005 و تاثیر آن بر روند وقایع منطقه گفت: کسانی که حریری را ترور کردند، تمام سناریو را از پیش تعیین و آماده کرده بودند.


وی تاکید کرد: تا زمانی‌که دولت و نظام سیاسی در سوریه وجود دارد و بر موضع مقاوم خود پافشاری می‌کند، جنگ علیه سوریه با شکست مواجه خواهد بود. هدف آغاز کنندگان این جنگ، سیطره بر برخی مناطق نبود بلکه آن‌ها می‌خواستند کل دولت و نظام سوریه را زیر و رو کنند.


به‌گفته «نصرالله»، منافع مشترک برخی کشورهای عربی خلیج‌فارس و آمریکا چنین ایجاب می‌کند که ارتش عربی قوی در منطقه وجود نداشته باشد.


دبیرکل حزب‌الله افزود: پایداری و شجاعت رئیس‌جمهوری و ارتش عربی سوریه و پایگاه مردمی گسترده آنان، جنگ علیه سوریه را ناکام گذاشت.


«نصرالله» گفت: از جمله نعمات خدا این بود که در زمان آغاز این توطئه، چنین رئیس‌جمهوری بر سوریه حکومت می‌کرد.


وی افزود: نبرد در سوریه دفاع از منطقه است و تصور کنید اگر دولت سوریه سرنگون شود و القاعده بر سوریه حاکم شود، سرنوشت عراق و لبنان چه می‌شود؟‬‎


«سید حسن نصرالله» به تشریح توان حزب‌الله لبنان پرداخت و گفت: ما هر جا که نیاز باشد و در حد توان خود حضور می‌یابیم.‬‎


«نصرالله» افزود: ما به نیروهای سوریه کمک می‌کنیم و تصمیم‌‌گیری در سطح سیاسی و نظامی به‌طور کامل به دست مسئولان سوریه است و هر جا که کمک بخواهند ما کمک می‌کنیم.‬


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب