از حکم تغییر جنسیت تا خرید و فروش پایاننامه
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، در ادامه این استفتائات و پاسخ به آنها را از نظر میگذرانید:
س. در حال حاضر مجتهد اعلم کیست؟
ج. مجتهد و اعلم را از سه راه میتوان شناخت؛ یکی از راهها این است که دو نفر عالم عادل که میتوانند اعلم را تشخیص بدهند اعلم بودن کسی را گواهی دهند بشرط آنکه دو نفر دیگر مانند آنها با ایشان مخالفت نکنند و اگر برای شما بعد از تحقیق از اهل خبره اعلم یا محتمل الاعلمیة ثابت نشد، مخیرید از هر یک از مجتهدین تقلید نمایید. والله العالم
تغییر مرجع
س. آیا عدول از مرجع حی به مرجع دیگر جایز است؟
ج. عدول به دیگری جایز نیست مگر در صورتی که مرجع تقلید اول فاقد شرائط شود یا علم به اعلمیت مرجع دیگر حاصل شود. والله العالم
کاشت ناخن
س. کاشتن ناخن برای زنان چه حکمی دارد؟
ج. کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانید آن را بردارید اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم نماید. والله العالم
لباسشوئی اتوماتیک
س. شستن لباس نجس در لباسشوییهای تمام اتوماتیک که عمل شستن، آب کشیدن و خشک کردن را انجام میدهند چه حکمی دارد؟ آیا لباس نجس با این روش پاک میشود؟
ج. اگر پس از برطرف شدن عین نجاست، آب متصل به کر همه لباسها را فرابگیرد و داخل ماشین را نیز تا هر جا نجس شده بگیرد همه پاک میشود و چنانچه آب قطع شود آبی که داخل ماشین است آب قلیل میباشد. پس اگر یقین کنید که آب همه لباسها و مواضع نجس ماشین را فراگرفته و غساله را خارج کند پاک هستند و در متنجس به بول باید دو مرتبه این عمل انجام شود. والله العالم
تعدّد واسطه در نجاست
س. متنجّس تا چند واسطه نجس میکند؟
ج. متنجسّ، منجّس است و فرقی بین یک واسطه و چند واسطه نمیباشد. والله العالم
سن یائسگی
س. زنی که ۵۰ سال قمری را پشت سر گذاشته اما همچنان عادت ماهانه میشوند، آیا از نظر شرعی یائسه محسوب میشود یا حائض؟
ج. زنهایی که سیده نیستند بعد از اتمام ۵۰ سال قمری یائسه میشوند و باید به اعمال مستحاضه عمل کنند اگر چه خونی که میبینند نشانههای حیض را داشته باشد. والله العالم
تغییر جنسیت
س. آیا تغییر جنسیت جایز است یا خیر؟
ج. اگر به معنای آشکار نمودن حقیقت زنانه و مردانه اشخاص باشد، چنانچه مستلزم امر حرامی از قبیل نظر نامحرم نباشد مانعی ندارد و احکام بر رجولیت و انوثیت واقعی جاری میشود اما تغییر جنسیت قطعی بر فرض تحقق آن در خارج، جایز نیست. والله العالم
ازدواج دختر باکره
س. آیا ازدواج موقت با دختر باکره رشیده بدون اجازه پدر صحیح است؟
ج. به نظر اینجانب به احتیاط واجب اذن پدر یا جد پدری براى ازدواج دختر باکره لازم است گرچه رشیده باشد، لکن چون مسئله مبنى بر احتیاط است رجوع به مرجع دیگری که اذن را لازم نمیداند با مراعات الاعلم فالاعلم مانع ندارد. والله العالم
بازاریابی شبکهای
س. نظر جنابعالی در مورد درآمد حاصل از بازاریابی شبکهای و هرمی چیست؟
ج. به طور کلّی دادن پول در مقابل دلالی فردی که مشتری را به صورت مستقیم معرفی میکند تحت عنوان جعاله اشکال ندارد امّا چنانچه اینگونه پرداخت حقّ دلالی به صورت هرمی باشد به این صورت که در هنگام معرّفی مشتری توسط نفرات بعدی به نفرات اول هم مبلغی بدهند، محلّ اشکال و اکل مال به باطل است. والله العالم
مصرف ماء الشعیر
س. آیا ماء الشعیری که در بازار مسلمین فروخته میشود، حلال است؟
ج. اگر جو را به طریقی که در سابق اطباء دستور میدادند و به آن ماء الشعیر میگفتند بجوشانند اشکالی ندارد و اما آنچه از جو گرفته میشود و به آن آب جو میگویند حرام است. والله العالم
خمس هدیه
س. آیا به هدیه خمس تعلّق میگیرد؟
ج. هدیه به نظر اینجانب با سائر درآمدها فرقی ندارد، یعنی چنانچه سال بر آن بگذرد و صرف مؤنه نشود، خمس دارد. والله العالم
مصرف خمس
س. آیا شخص میتواند خمس مال خود را بین فقرا و نیازمندان محل زندگی خود مصرف کند؟
ج. خمس دو بخش است به طور مساوی؛ یک بخش سهم مبارک امام علیه السلام است که اختیار مصرف آن با مجتهد جامع الشرائط است و باید به دست او برسد و بخش دیگر سهم سادات بزرگوار است که به مستحقّ شرعی از سادات فقیر پرداخت میشود. والله العالم
استماع موسیقی
س. گوشدادن به موسیقی چه حکمی دارد؟ آیا فرقی بین انواع موسیقی است؟
ج. به نظر اینجانب تمام آهنگهایی که از آلات طرب میباشد حرام است و هیچ نوعی جایز نیست. والله العالم
شطرنج و پاسور
س. حکم بازی کردن شطرنج و پاسور بدون شرط بندی ولو به صورت کامپیوتری چیست؟
ج. بازی شطرنج، پاسور و هر چیزی که آن قمار محسوب شود حتی بدون برد و باخت حرام است و فرقی بین کامپیوتری و غیر آن نیست و الله العالم.
بیلیارد
س. نظر شرع را در مورد حلال یا حرام بودن بیلیارد و ساخت باشگاه آن بدانم؟
ج. اگر عرفاً بیلیارد از آلات قمار باشد خرید و فروش و بازی آن و تأسیس باشگاه و شرکت در آن حرام است. والله العالم
کپی رایت
س. در مورد کپیرایت از نرمافزارها یا شکستن قفل آنها حکم شرع چیست؟
ج. به طور کلی اگر در ضمن عقد فروش سیدی یا ضمن عقد لازم دیگری، شرط عدم رایت و یا عدم شکستن قفل سیدی شده باشد، رایت و شکستن قفل آنجایز نیست ولی در صورت رایت یا شکستن قفل، برای افراد بعدی خرید و فروش و استفاده از آن مانع ندارد. والله العالم
تراشیدن ریش
س. حکم تراشیدن ریش را بیان فرمایید؟
ج. تراشیدن ریش مطلقاً با هر وسیلهای انجام شود جایز نیست گرچه قسمتی از آن هم باشد، لکن تراشیدن با ماشین به مقداری که بر آن صدق وجود ریش کند مانعی ندارد. والله العالم
مراجعه به دعانویسها
س. مراجعه به دعانویسان و فال گیرها چه حکمی دارد؟
ج. نوشتن دعاهائیکه با دلیل معتبر از ائمه معصومین علیهمالسّلام نقل شده و اجرت گرفتن در مقابل آن، اشکال ندارد ولی مراجعه به دعانویسان که به صورتهای مختلفه از منابعی که اعتبار شرعی ندارد نقل میکنند یا مینویسند جایز نیست و اینگونه پول گرفتن، اکل مال به باطل و حرام است. والله العالم
خرید و فروش پایان نامه
س. بفرمایید حکم گرفتن یا دادن پول برای انجام پایاننامههای دانشگاهی جهت گرفتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری چیست؟
ج. امر مذکور در سؤال، در مواردی که موجب تخلّف از مقررات و معرّفی غیر صالح بهجای صالح باشد، جایز نیست.
خرید و فروش و استفاده از ماهواره
س. آیا خرید و استفاده از ماهواره جایز است؟
ج. استفاده مشروع و مفید از آن اشکال ندارد ولی اگر معرض استفاده نامشروع و فساد اخلاق باشد جایز نیست. در این زمان که شرایط خاص رسانهها و وسائل ارتباطی، صیانت اخلاقی و هویت اسلامی جامعه مخصوصاً نسل جوان را تهدید میکند همگان مخصوصاً بزرگان خانواده و عائله باید مراقبت نمایند که بستگان آنها به این خطر که از خطر اعتیاد زیانبارتر است مبتلا نشوند و حیات اخلاقی آنها محفوظ بماند.
سرمایه گذاری در بانک
س. آیا سودی که بانکها و مؤسسات مالی اعتباری به سپردههای مردم؛ بلندمدت یا کوتاه مدت میدهند حلال است؟
ج. در فرض سؤال اگر شخص پول خود را به عنوان وام ندهد بلکه بانک را وکیل کند که با پول او معامله مشروع با رعایت شرایط آن انجام دهد و بانک آن مبلغ را به عنوان منافع معاملات بدهد، اشکال ندارد. والله العالم
وام بانکی
س. گرفتن وام به شرط سود یا کارمزد و نیز بشرط گذاشتن پول برای مدتی در حساب، چه حکمی دارد؟
ج. به طور کلی قرض به شرط سودولو به عنوان کارمزد و نیز به شرط گذاشتن مبلغی در حساب، ربا و حرام است. والله العالم
کف زدن در مراسم جشن
س. چند وقتى است در مراسم موالید ائمه اطهار علیهم السلام، به هنگام شادى و شعف، به کفزدن ممتد پرداخته میشود. آیا کفزدن در این مراسمها صحیح است؟
ج. کفزدن امری لهوى و حرام است و سزاوار است از کف زدن در مجالس مذهبى خصوصاً در مساجد و حسینیهها اجتناب نمایند و شکوه و قداست اینگونه مجالس را با حرکات مذکور ضایع نسازند. والله العالم
انتهای پیام/