دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 شهريور 1395 - 10:06
سرپرست مرکز تحقیقات سرطان خبر داد:

تولید 7 نوع واکسن برای پیشگیری از سرطان در کشور

سرپرست مرکز تحقیقات سرطان عنوان کرد: خوشبختانه ما موفق شدیم حدود هفت نوع واکسن را تولید کنیم که هم بی خطر بوده اند و هم توانسته‌اند از ایجاد سرطان در حیوان آزمایشگاهی پیشگیری کند.
کد خبر : 112507

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از رادیو گفت وگو ، دکتر حجت الله ربانی گفت: این دستاورد حاصل 15 سال تلاش شبانه روزی محققان در پژوهشگاه این سینا است. ایده اصلی برای تولید واکسنی بوده است که بتواند هم از سرطان پیشگیری کند و هم در درمان این بیماری به کار رود.


وی افزود: بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال این نوع واکسن هستند ولی رسیدن به این موفقیت که این واکسن‌ها بتواند موثر باشد و بی‌خطر بودن شان ثابت شود کار مشکلی است. خوشبختانه ما موفق شدیم حدود هفت نوع واکسن را تولید کنیم که هم بی‌خطر بوده‌اند و هم توانسته‌اند از ایجاد سرطان در حیوان آزمایشگاهی پیشگیری کند.


ربانی به دیگر جنبه‌های موثر این واکسن‌ها اشاره کرد و یادآور شد: این واکسن‌ها به جز پیشگیری توانسته‌اند حیوان آزمایشگاهی را به شکل قابل ملاحظه‌ای درمان کند.


سرپرست مرکز تحقیقات سرطان پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا اعلام کرد: هنوز آزمایشات را بر روی انسان انجام نداده‌ایم زیرا مقدار کافی واکسن باید تولید شود و دوم اینکه باید واکسن در شرایط خاصی برای تزریق به انسان انجام شود. آنچه که الان نیاز داریم حمایت مالی است در صورتی که این حمایت صورت بگیرد، نخستین واکسن را در 2 الی 3 سال آینده به بازار ارائه خواهیم کرد.


ربانی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: تمرکز ما در مورد سرطان سینه خانم‌هاست. ایده و تولید اولیه این دارو در داخل انجام شده است ولی به هر حال نیاز به تولید خارج برای تولیدات داریم و برای اینکه این تکنولوژی وارد کشور شود نیاز مند پشتیبانی مالی است.


وی در خصوص نحوه کمک مردم گفت: هم در سایت پژوهشگاه ابن سینا صندوق حمایت مالی از طرح ملی سرطان را قرار داده‌ایم که در آنجا شماره حساب و شماره کارت برای همین پروژه گذاشته شده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب