دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
منتقدان جهان برگزیدند

«جدایی نادر از سیمین» نهمین فیلم برتر قرن بیست‌ویکم/ دو فیلم از عباس کیارستمی در جمع 100 فیلم

فیلم تحسین شده «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی در فهرست 100 فیلم برتر قرن بیست‌ویکم در جایگاه نهم ایستاد.
کد خبر : 112394

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، این فهرست بر اساس آرای 177 منتقد از سراسر جهان انتخاب شده است.


در این فهرست فیلم‌های «جاده مالهالند» ساخته دیوید لینج، «در حال و هوای عشق» ساخته وونگ کار-وای و «خون به‌پا خواهد شد» ساخته پل‌توماس اندرسن در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند.


دو فیلم عباس کیارستمی کارگردان فقید ایرانی دیگر نمایندگان سینمای ایران در این فهرست هستند: «کپی برابر اصل» در رتبه 46 و «ده» در رتبه 98.


این فهرست را وب‌سایت بی‌بی‌سی کالچر منتشر کرده است.


«جدایی نادر از سیمین»در سال ۱۳۸۹ ساخته شد و توانست برندهٔ اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان ۲۰۱۲ شود. این فیلم که در سطح بین‌المللی بیشتر با نام یک جدایی (A Separation) شناخته می‌شود، پنجمین اثر سینمایی اصغر فرهادی است و هم‌اکنون با فروش نزدیک به ۲۰ میلیون دلار، در صدر پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران قرار دارد. از بازیگران اصلی آن می‌توان پیمان معادی، لیلا حاتمی، شهاب حسینی، ساره بیات و مریلا زارعی را نام برد.


این فیلم مجموعاً بیش از ۵۲ جایزهٔ جهانی را از آنِ خود کرده‌است که از آن جمله، چندین جایزه از بیست و نهمین جشنوارهٔ فیلم فجر و نیز جوایز معتبر بین‌المللی همچون جایزهٔ اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان،گلدن گلوب بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان، جایزه هیأت داوران و جایزه خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین و جوایز جایزه ایندیپندنت اسپیریت و جایزه سزار بهترین فیلم خارجی زبان از جمله جوایز مهم جدایی نادر از سیمین است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته