دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

احیای سنگ آهن در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است

به گفته یکی از فعالان صنعت فولاد در صورت توسعه استفاده از تکنولوژی جدید در کشور به‌زودی شاهد کاهش صادرات سنگ آهن و جلوگیری از خام‌فروشی خواهیم بود.
کد خبر : 112370

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بهرام فتحعلی، رئیس هیات مدیره سرمایه گسترنور با اشاره به اینکه صادرات سنگ آهن به صورت خام در کشور صورت می‌گیرد، تاکید کرد: اینگونه صادرات متأسفانه ارزش‌افزوده‌ای برای کشور در برندارد.
فتحعلی با تأکید بر اینکه تاکنون سابقه‏‌ای از این تکنولوژی در کشور وجود نداشته که مستقیماً از سنگ آهن هماتیت به مرحله احیا برسد یادآور شد: در حال حاضر این تکنولوژی خریداری شده و توسط مهندسان و صنعتگران داخلی در کشور نصب و احداث شده است.
به گفته وی، با توجه به حجم متوسط سرمایه‏‌گذاری در این تکنولوژی بخش خصوصی می‌تواند بیش از پیش در این صنعت فعال گردد و از خام فروشی سنگ آهن هماتیت جلوگیری شود.


فتحعلی این امر را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در صنعت فولاد می‌داند و معتقد است: توسعه صنعت فولاد به جهت داشتن معادن فراوان سنگ آهن در کشور یکی از بحث‌های استراتژیک و مهم کشور تلقی می‌شود.
این فعال صنعت فولاد توضیح داد: روش احیایی که به‌زودی ایران از آن بهره‌مند خواهد شد روشی است که در برخی از کشورها از جمله هند از آن برای تولید آهن اسفنجی بهره برده می‌شود. در این روش سنگ آهن هماتیت مستقیم وارد سیستم کوره دوار می‌شود و از عامل سنگ زغال‌سنگ به عنوان عامل حرارتی استفاده می‌شود.
براساس اظهارات فتحعلی با توجه به حذف مراحلی از فراوری سنگ آهن برای تولید آهن اسفنجی قیمت تمام محصول بدست آمده کاهش می‏‌یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب