دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1395 - 12:06

احتمال سقوط جرثقیل در مسجدالحرام یک ماه پیش از وقوع هشدار داده شده بود

منابع سعودی اعلام کردند که گزارش‌های محرمانه نشان می‌دهد یک ماه پیش از حادثه سقوط جرثقیل در محوطه مسجدالحرام، نسبت به این موضوع هشدار لازم داده شده بود.
کد خبر : 112226

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه عکاظ چاپ عربستان، گزارش فنی صادره از سوی یک شرکت مشاور در امور عمرانی نشان می‌دهد که یک ماه پیش از حادثه سقوط جرثقیل در محوطه مسجدالحرام، درباره اینکه ارتفاع جرثقیل به حد غیر قابل قبولی افزایش یافته بود، هشدار داده شده بود.


این گزارش محرمانه که در اختیار مسئولان پرونده حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام قرار گرفته، نشان می‌دهد در نظارت بر پروژه کوتاهی شده و سهل‌انگاری فاحش در انجام وظایف از سوی مسئولان فنی پروژه باعث بروز چنین حادثه‌ای شده است.


در این گزارش آمده است که ریسک اجرایی بالا از سوی مجموعه بن‌لادن باعث شد تا جرثقیل در ارتفاع بلند و غیر قابل قبولی نصب شود و همین موضوع ضعف بزرگ در سیستم ایمنی مربوط به نصب جرثقیل و بی‌کفایتی مسئولان مربوط را نشان می‌دهد.


به‌دنبال حادثه سقوط جرثقیل در محوطه مسجدالحرام که منجر به کشته شدن 110 حاجی و زخمی شدن حدود 400 نفر دیگر شد، پادشاهی عربستان عملکرد اشتباه شرکت ساختمان‌سازی بن‌لادن را از عوامل این سانحه دانست. همچنین سعودی‌ها مدعی شده بودند که باد و طوفان کم‌سابقه باعث بروز چنین حادثه‌ای شده بود.


این در حالی است که منابع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه عکاظ اعلام کرده بودند: «جعبه کنترل جرثقیل مسجدالحرام از سوی شرکت سازنده تحلیل و ارزیابی شد تا اطلاعات دقیق و بسیار مهم به دست آمده از آن، زاویه جرثقیل هنگام سقوط را مشخص کند. طبق اعلام این منابع، زاویه جرثقیل در زمان سقوط 87 درجه بوده و برفراز بخش بالایی مسجدالاحرام قرار داشت.»


همچنین طبق اطلاعات ادعایی ثبت شده، سرعت باد و تاثیری که بر زوایه بازوی اصلی داشته است، ثابت می‌کند که علت سقوط جرثقیل بی توجهی به ضوابط فنی و سرعت وزش باد بوده که از 24 ساعت قبل از سقوط سرعتی بالغ بر 80 کیلومتر در ساعت داشته است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته