دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1395 - 12:47
در گفت‌و‌گو با آنا؛

سید نعمت خلیفه: مهماندوست و بیگی لژیونر هستند نه مزدور/ علیزاده در تکواندو شاهکار کرد

سرمربی تیم تکواندو دانشگاه آزاد اسلامی گفت: افرادی مانند رضا مهماندوست و میلاد بیگی افتخار ایران در رشته تکواندو هستند و آنها را باید لژیونر خواند نه مزدور.
کد خبر : 112148

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، فرزان عاشورزاده، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی که روزگاری نابودگر و سونامی تکواندوی جهان بودند در المپیک بسیار ضعیف کار کردند و تیم ملی مردان تکواندو حالا شکست خورده و مغموم باید به ایران برگردد. اما در میان همه این ناکامی‌ها کیمیا علیزاده اسمی بود که در تاریخ المپیک ماندگار شد. این دختر 18 ساله ایرانی اولین مدال تاریخی را برای ایران کسب کرد و اولین بانوی ورزشکاری بود که مدال المپیک را برگردن انداخت.


سیدنعمت خلیفه مربی تکواندو دانشگاه‌ آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا درباره عملکرد تکواندوکاران ایران در المپیک گفت: «همه ما چشم‌انتظار درخشش تیم تکواندوی مردان بودیم. این سه تکواندوکار همیشه در هر مسابقه‌ای که حضور داشتند افتخارآفرینی کردند اما نمی‌دانم چرا در المپیک این نتیجه ضعیف را به دست آوردند. البته خدا را شکر می کنیم که کیمیا علیزاده توانست اولین مدال تاریخی زنان المپیک را به دست بیاورد و همین امر تا حدی این ناکامی را جبران کرد.»


وی افزود: «همانطور که گفتم تیم مردان تکواندوی ایران عملکرد بسیار ضعیفی داشت. در اولین مسابقه فرزان عاشورزاده مقابل حریف مراکشی اش غافلگیر شد و فکر نمی کرد این حریف مراکشی او را از دور رقابت ها حذف کند اما این اتفاق تلخ افتاد.»


خلیفه در ادامه صحبت هایش به مبارزه مهدی خدابخشی مقابل حریف ایرانی آذربایجانی اش اشاره کرد و گفت: «در مبارزه خدابخش با میلاد بیگی به خوبی مشخص بود که تیم ایران حریف آذربایجانی خود را به خوبی آنالیز نکرده است. پیش از این مسابقه در هر مبارزه‌ای مهدی خدابخش به خوبی از پاهایش استفاده می‌کرد و تکنیک‌های خوبی هم به کار می‌برد اما در این رقابت‌ها خبری از تکنیک‌های متنوع او نبود و همین امر باعث شد که بیگی از این فرصت استفاده کند و با تاکتیک های مناسب امتیاز بگیرد و خدابخش را شکست دهد.»


مربی تکواندو تیم دانشگاه آزاد همچنین در مورد مبارزه سجاد مردانی اظهار کرد: «مردانی در راند طلایی قرار گرفت و تکواندوکاری که در این شرایط قرار می گیرد بخشی از موفقیتش به شانس برمی گردد. متاسفانه او هم در این رقابت ها شانسی نیاورد و شکست خورد.»


خلیفه علت این ناکامی‌ها را به شرایط مسابقات المپیک ربط داد و گفت: «به نظرم بخشی از این ناکامی به راهنمایی های مربی برمی گردد شاید بتوانیم بگوییم که مربی در بخشی از مبارزات به خوبی تکواندوکاران را راهنمایی نکرد. از طرفی دیگر المپیک میدان سخت مبارزه است و تکواندوکاران ما که در این رقابت ها حضور داشتند کم تجربه نبودند اما تحت تاثیر شرایط جوی و روانی این مسابقات قرار گرفتند و نتوانستند آنطور که همیشه در میدان مسابقه حاضر می‌شدند مبارزه کنند.»


وی به عوامل موفقیت در المپیک اشاره کرد و گفت: «هر ورزشکاری برای موفقیت در میادین بین المللی باید تکنیک و تاکتیک و آمادگی جسمانی خوب داشته باشد. این سه تکواندوکار ما از نظر تکنیک ضعیف نبودند چرا که همگی آنها عنوان دار هستند و در میادین رسمی بارها موفق به افتخارآفرینی شدند. از نظر آمادگی جسمانی هم خوب ظاهر شدند چرا که قبل از المپیک بارها در شرایط سخت قرار گرفته بودند و تمرینات فشرده ای داشتند اما مهمترین موضوع را در میدان مبارزه نداشتند و آن هم استراتژی و تاکتیک بود. متاسفانه تکواندوکاران ما در رویارویی با حریف برنامه و استراتژی خاصی نداشتند و همین امر باعث شد آنها مقابل حریفان سردرگم باشند. از طرفی کادرفنی هم به خوبی مسائل روحی و روانی تکواندوکاران را مدیریت نکردند و آنها استرس بسیار بالایی داشتند.»


خلیفه در ادامه به صحبت های پولادگر که رضا مهماندوست را مزدور خوانده بود، واکنش نشان داد و گفت: «به نظرم پولادگر تحت تاثیر فشار مسابقات این کلمه را به کار برده است و بعد از آن خودش هم این موضوع را عنوان کرد. افرادی مانند رضا مهماندوست و میلاد بیگی افتخار ایران هستند و آنها را باید لژیونر خواند نه مزدور. این دو نفر در مهمترین مسابقات ورزشی جهان افتخارآفرینی کردند. همانطور که ما در رشته‌هایی مانند فوتبال، والیبال و ... لژیونر داریم در تکواندو هم داریم و کسی نباید عملکرد دیگری را زیر سوال ببرد. در دنیای حرفه ای این مسائل امری طبیعی است و باید به این موضوع نگاه واقع بینانه داشته باشیم.»


وی در پایان به وضعیت تیم تکواندو دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه شرایط خوب است و دانشگاه بودجه مورد نیاز را برای جذب بازیکن در اختیار ما قرار داد و توانستیم یارگیری کنیم. در حال حاضر تمرین و اردو داریم و و قرار است 11 شهریور ماه استارت لیگ زده شود، البته فکر می کنم تاریخش کمی به تعویق بیافتد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته