دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1395 - 16:21
در کارگاه «آشنایی با روند جذب تسهیلات و ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان» عنوان شد

روند اخذ دانش‌بنیانی و استفاده از تسهیلات، بزرگ‌ترین مشکل واحدها و هسته‌های فناور

جمعی از اعضای شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌ها و هسته‌های فناور استان سمنان در کارگاهی با عنوان «آشنایی با روند جذب تسهیلات و ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان» در مرکز رشد واحد‌های فناور دکتر حسابی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان شرکت کردند.
کد خبر : 112028

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از سمنان، این کارگاه فرصتی بود تا شرکت‌کنندگان در آن‌ که بیشتر محققان و کارآفرینان جوان بودند، با مباحثی نظیر آشنایی با صندوق پژوهش و فناوری، آشنایی با روند دانش‌بنیان شدن، تسهیلات اعطایی این مراکز، خدمات صندوق و شرایط احراز این تسهیلات آشنا شوند. این کارگاه به همت و میزبانی مرکز رشد واحدهای فناوری دکتر حسابی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان برگزار شد و شرکت‌کنندگان در آن مراکز و هسته‌های فناور فعال در استان سمنان بودند.


در حاشیه این کارگاه فرصتی دست داد تا پای صحبت برخی از مسئولان و برگزارکنندگان کارگاه بنشینم و بیشتر با مباحث مطرح‌شده آشنا بشویم.


مهندس سید جعفر آقایان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی استان سمنان در باره فعالیت‌های این صندوق در استان سمنان به خبرنگار آنا گفت: « فعالیت این صندوق شناسایی و حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و ایده‌های خلاقانه و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات در سطح استان سمنان است.»


آقایان افزود: «این صندوق با حمایت از دانش‌آموختگان دانشگاه و شاغلان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی می‌تواند زمینه بروز استعداد و ایده‌های خلاقانه و تجاری‌سازی آن‌ها را با هدف کارآفرینی و ایجاد اشتغال در جامعه فراهم آورد.»



وی از مهم‌ترین دغدغه خود در بحث گسترش فعالیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی این‌گونه گفت: « باید بپذیریم که در شرایط کنونی تبدیل به موسسه و شرکت دانش‌بنیان مثل داشتن مدرک تحصیلی برای متخصصین و قشر تحصیل‌کرده کشور است، باید بتوانیم صاحبان ایده و خلاقیت را در این مسیر قرار دهیم تا زمینه حمایت از آنان از طریق این صندوق فراهم شود. دانشگاه‌ها می‌توانند نقش مهمی در شناسایی صاحبان ایده و خلاقیت به صندوق داشته باشند و رسانه‌ها نیز در معرفی صندوق می‌توانند تاثیرگذار باشند. در این مسیر جامعه اطلاع‌رسانی و رسانه می‌تواند نقش مهم و تاثیرگذار داشته باشد. به عبارتی باید کمک کرد تا خدمات و امکانات صندوق به بهترین شکل معرفی شود تا بتوان از امکانات موجود بهترین بهره را در مسیر پیشرفت، توسعه و آبادانی کشور برد.»


وقتی از تسهیلات صندوق پرسیدم این‌طور پاسخ شنیدم: «شرکت‌هایی که به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان شناخته می‌شوند، می‌توانند از تسهیلات صندوق در مسیر تولید بهره‌مند شوند که برای شرکت‌های تولیدی تا سقف 300 میلیارد ریال و برای شرکت‌های نوپا تا سقف 3میلیارد ریال می‌تواند باشد. بازپرداخت این تسهیلات با دوره استراحت و بازپرداخت توافقی از دو سال تا بیشتر قابل‌انعطاف است و شامل سود مشارکت 4 درصد برای شرکت‌های نوپا و 11درصد برای شرکت‌های تولیدی می‌گردد.»


عسکری: بزرگ‌ترین مشکل و مسئله واحدها و هسته‌های فناور روند اخذ دانش‌بنیانی و استفاده از تسهیلات مربوط به این شرکت‌ها در مراکز رشد، پارک‌های فناوری و صندوق پژوهش و فناوری است. فرایندی که منجر به‌صرف وقت و انرژی زیاد و روند کاهشی سرعت رشد و نتیجه‌گیری شرکت‌های متقاضی می‌شود

این مسئول، ورود دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به بحث مراکز رشد و همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: «استادان دانشگاه و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در بخش‌های مختلف می‌توانند با صندوق تعامل و همکاری داشته باشند. اجرای پایان‌نامه‌های دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری با حمایت مالی صندوق با هدف تجاری‌سازی و همکاری استادان در امر داوری و ارزیابی طرح‌های ارائه‌شده به صندوق بخشی از این تعامل را دربرمی گیرد.»


محمد طلوع عسکری سه‌دهی اصفهانی رئیس مرکز رشد واحد‌های فناور دکتر حسابی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان نیز هدف از برگزاری این کارگاه را این‌گونه تشریح کرد: «بزرگ‌ترین مشکل و مساله واحدها و هسته‌های فناور روند اخذ دانش‌بنیانی و استفاده از تسهیلات مربوط به این شرکت‌ها در مراکز رشد، پارک‌های فناوری و صندوق پژوهش و فناوری است. فرایندی که منجر به‌صرف وقت و انرژی زیاد و روند کاهشی سرعت رشد و نتیجه‌گیری شرکت‌های متقاضی می‌شود. »


وی افزود: «بر این اساس برگزاری این کارگاه با هدف آشنایی و رفع ابهام و پرسش‌های واحد‌ها و هسته‌های فناور در دستور کار مرکز رشد دکتر حسابی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان قرار گرفت که نمایندگان نزدیک به 25 واحد و هسته در آن شرکت کردند که امیدوارم در افزایش آگاهی شرکت‌کنندگان و نحوه جذب تسهیلات و کمک‌های صندوق نقش خوبی داشته باشد.»


طلوع عسکری ابراز امیدواری کرد تا با برگزاری کارگاه‌هایی نظیر این کارگاه در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان و با شرکت اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی زمینه همکاری فعال‌تر طرفین فراهم شود.


حکیمه لطفی از کارشناسان و کارگزاران صندوق نوآوری و شکوفایی هم تعداد واحدهای دانش‌بنیان استان سمنان را بیش از 85 واحد معرفی کرد و گفت: « این تعداد واحد در استان نشان‌دهنده ظرفیت قابل‌توجه استان در این عرصه است. بااین‌حال این ظرفیت قابل‌افزایش و رشد است.»


وی افزود: « میزان تسهیلات مصوب برای این واحد‌ها نزدیک به یک‌صد و 92 میلیارد ریال است که به‌تناوب و مراحل مختلف پس از ارزیابی روند دوره‌ای پیشرفت واحد‌ها به آن‌ها پرداخت می‌شود.»


در خاتمه این گفت‌وگو، طرفین بر افزایش همکاری‌های دانشگاه آزاد اسلامی سمنان و مرکز رشد واحدهای فناور دکتر حسابی با صندوق نوآوری و شکوفایی استان سمنان در قالب یک تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه تاکید کردند.


استفاده از پتانسیل آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب سامانه ساها از دیگر موضوعاتی بود که در این گفت‌وگو طرح موضوع شد که مورد توجه مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی استان سمنان قرار گرفت. فرصتی که بدون شک می‌تواند زمینه بهره‌مندی هرچه بیشتر از توانمندی کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحبان ایده و خلاقیت در مسیر تولید، سازندگی و آبادانی ایران اسلامی فراهم کند.


گزارش: حسن رستم‌زاده


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته