دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1395 - 08:29
رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی در گفت وگو با آنا؛

عملکرد مثبتی در المپیک ریو داشتیم/ تکواندو نتایج بدی گرفت/ ظرفیت ورزش ایران 8 مدال المپیک است

مصطفی هاشمی طبا گفت: کمیته ملی المپیک به اتفاق وزارت ورزش باید اسنادی را در مورد ناداوری‌های صورت گرفته در مسابقات المپیک جمع کنند و برای کمیته جهانی المپیک ارسال کنند تا آنها به این مسائل بیشتر توجه کنند.
کد خبر : 111984

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، کاروان ورزشی ایران برای شانزدهمین بار با 64 ورزشکار در المپیک شرکت کرد و در پایان با کسب سه مدال طلا، یک نقره و چهار برنز عنوان 25 این رقابت‌ها را کسب کرد. کاروان ایران نسبت به دوره قبل المپیک که در لندن برگزار شد 8 پله نزول داشت اما نتایج کاروان ایران نسبت به سایر ادوار المپیک مثبت ارزیابی می‌شود.


مصطفی هاشمی طبا در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد عملکرد کاروان ایران در رقابت‌های المپیک ریو گفت: «کاروان ورزشی ما در مجموع عملکرد مثبتی داشت، گرچه می‌توانست در چند رشته ورزشی هم بهتر عمل کنند و تعداد مدال‌های ما بیشتر شود. در هر صورت باید به این مساله توجه کرد که ظرفیت ورزش ایران در همین حد است و نباید انتظار بیشتری از ورزشکاران خودمان داشته باشیم.»


وی ادامه داد: «ما در المپیک لندن سه مدال طلا در کشتی‌ فرنگی گرفتیم که این تعداد مدال‌های طلا در یک رشته ورزشی در المپیک بی‌سابقه بود و نتایج امسال فرنگی‌کاران نشان می دهد که نتایج المپیک لندن یک اتفاق بود. اگر طلای فرنگی‌کاران در لندن نبود نتایج دروه قبلی المپیک هم مانند ریو بود.»


هاشمی‌طبا در رابطه با ناکامی برخی از رشته‌های مدال‌آور در المپیک ریو افزود: «ما در بعضی از رشته‌ها مانند تکواندو انتظار داشتیم که حداقل ورزشکاران‌مان بتوانند یک مدال طلا بگیرند. در واقع ما در المپیک ریو در رشته تکواندو نتایج بسیار بدی گرفتیم و اگر ورزشکاران این رشته می‌توانستند حداقل یک مدال طلا بگیرند وضعیت ما در جدول رقابت‌ها بهتر می‌شد.»


رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی در مورد نتایج خوب برخی از ورزشکاران ناشناخته در رقابت‌های المپیک بیان کرد: «البته در کاروان ورزشی ما نقاط روشن زیادی دیده شد. ورزشکاران ما در چند رشته ورزشی که روی آنها حساب باز نمی‌کردیم بسیار خوب عمل کردند. مجتبی عابدینی در شمشیربازی، الهه احمدی در تیراندازی، کیمیا علیزاده در تکواندو بانوان و حسن تفتیان در دوی 100متر نتایج خوبی را کسب کردند و در حالی که ما در ادوار المپیک در این رشته‌ها هیچ افتخاری کسب نکرده‌ بودیم اما در ریو ورزشکاران ما موفق شدند عناوین خوبی کسب کنند.»


وی در مورد سوخته شدن بعضی از مدال‌های کاروان ایران در المپیک ریو بخاطر ناداوری‌های صورت گرفته در مسابقات اظهار داشت: «چند ورزشکار ما که شانس زیادی برای کسب مدال داشتند بخاطر مسائل داوری نتوانستند به مدال برسند. بهداد سلیمی در وزنه برداری و رضا یزدانی در کشتی به راحتی می‌توانستند در ریو کسب مدال کنند اما بخاطر ناداوری‌های صورت گرفته در مسابقات آنها از گرفتن مدال بازماندند.»


هاشمی‌طبا افزود: «البته همیشه این مشکلات وجود داشته است و در بعضی از فدراسیون های جهانی مافیای داوری وجود دارد که مانع از مدال گرفتن ورزشکاران ایرانی می‌شود. در واقع کمیته ملی المپیک هم مقابل این ناداوری‌ها کاری نمی‌تواند انجام دهد. اعضای کمیته المپیک در مسابقات المپیک فقط به عنوان ناظر حضور دارند و هیچ حقی برای تصمیم‌گیری ندارند و این اعضای فدراسیون‌های جهانی هستند که نظرات نهایی را اعمال می‌کنند.»


وی در خصوص اعتراض کمیته ملی المپیک ایران به ناداوری‌های صورت گرفته در مسابقات المپیک گفت: «کمیته ملی المپیک به اتفاق وزارت ورزش باید اسنادی را در مورد ناداوری های صورت گرفته در مسابقات المپیک جمع کنند و برای کمیته جهانی المپیک ارسال کنند تا آنها بیشتر به این مسائل توجه کنند.»


رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی در مورد صحبت‌های وزیر ورزش که گفته بود ظرفیت ورزش ایران در حد همین 8 مدال المپیک است بیان کرد: «وزیر ورزش قبلا گفته بود که ظرفیت ما در المپیک کسب 2 مدال است و الان بعد از کسب 8 مدال می‌گوید ظرفیت ما 8 مدال است اما به واقع ظرفیت ورزش ما در همین حد است. ممکن است این مدال‌ها در بعضی از المپیک‌ها کمتر شود و یا در بعضی از مسابقات بیشتر شود. ما تنها در چهار رشته تکواندو، وزنه برداری، کشتی آزاد و کشتی فرنگی شانس کسب مدال در المپیک را داریم و در بقیه رشته‌های ورزشی شانس زیادی نداریم. ظرفیت هر یک از رشته های وزنه برداری و کشتی آزاد ما کسب 3 مدال در المپیک است. در کشتی فرنگی هم شانس کسب 2 مدال در المپیک را داریم و تکواندو ما هم هم باید دست‌کم 1 مدال طلا در المپیک بگیرد. ما باید تکثر رشته ها داشته باشیم و برنامه ریزی ما به گونه‌ای باشد که در المپیک‌های بعدی در سایر رشته‌ها هم شانس کسب مدال داشته باشیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته