دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در مراسم تجلیل از برگزیدگان المپیاد سلول‌های بنیادی

مخبردزفولی: کنکور حافظه‌محور امروز، مصیبت بزرگ نظام آموزشی ایران است

مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان نهایی اولین المپیاد کشوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی با حضور دکتر محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
کد خبر : 111630

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآوری کرد میانگین ضریب هوشی کودکان ایرانی از متوسط جهانی بالاتر است. او گفت: «این ضریب هوشی بالا ذخیره فکری و استعدادی کشور است و ما تاکنون نتوانسته‌ایم از آن استفاده کنیم. بخشی از تجلی این هوش استعداد را در بخش‌هایی چون سلول بنیادی، نانوتکنولوژی و هسته‌ایی می‌توانید ببینید.»


مخبر دزفولی گفت: «ما باید بیش از این ظرفیت استفاده از این استعداد را در کشور ایجاد کنیم و اکنون در حوزه سلول‌های بنیادی بیش از هزار محقق و استاد دانشگاه، و 5هزار متخصص در حوزه نانوتکنولوژی و در حوزه بایوتکنولوژی نیز متخصصان بسیاری فعال هستند. ما جزو کشورهایی هستیم که علی‌رغم علاقه جامعه به علم و پیشرفت علمی هنوز رقم مادی درخوری را برای این حوزه تخصیص نداده‌ایم. هنوز سهم علم و فناوری و تحقیق و پژوهش از GDP کشور کمتر از یک‌درصد است و افتخارات کسب‌شده کنونی از این میزان بوده است، بنابراین اگر این ظرفیت افزایش یابد، قطعا نتایج بسیار خوبی می‌بینیم و این افزایش باید مطالبه همه ما باشد.»


او افزود: «کشورهای همسایه ما ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند تا با ایران در حوزه علم و فناوری رقابت مختصری کنند، اما همه چیز پول نیست، بلکه مهم استعداد، هوش، فن، تخصص و نرم‌افزاری است که ما آن را داریم. ما باید هم نسبت به کاری که انجام می‌دهیم و هم نسبت به کشور خود خودباوری داشته باشیم. فکر نکنید ما به کشور خود دین نداریم. همه ما در حوزه‌های مختلف نسبت به کشور خود و مردم خود دین داریم، از این رو هر مقدار که کار کنیم باز هم کم است.»


رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: «ما هرچقدر علم کشور خود را جلو ببریم، باز هم کم کار کرده‌ایم. ما را به اندازه 100 سال از دنیا عقب نگه داشته بودند به گونه‌ای که کشور ما به همراه عراق تنها سهم 3صدم درصد در تولید علم دنیا داشت. اما اکنون سهم ایران در تولید علم دنیا 8/1 درصد است که این مهم از سوی دانشمندانی که عمدتا زیر 40 سال سن دارند محقق شده است و البته شما می‌توانید 10 برابر دانشمندان فعلی کار کنید؛ چون آنان خط‌شکنی کرده‌اند.»


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «به عنوان مثال پژوهشکده رویان توانست در زمینه علم و فناوری سنت‌شکنی کند و اکنون این رویان است که فرصت مطالعاتی به دانشمندان سایر کشورها می‌دهد، در حالیکه در گذشته دانشمندان ما این درخواست را از سایر کشورها داشتند.»


مخبر دزفولی به موانع موجود در سیستم آموزشی کشور برای توسعه علم اشاره کرد و گفت: «متاسفانه در نظام آموزشی با مصیبت بزرگی به نام کنکور مواجه هستیم که هنوز کسی در کشور جسارت حل این معضل را پیدا نکرده است و البته آزمایش، امتحان و آزمون باید باشد اما معنایش کنکوری که اکنون وجود دارد، نیست. کنکوری که اکنون بچه‌های ما را وارد دانشگاه می‌کند و می‌خواهد علم را گسترش دهد، یک کنکور حافظه‌محور است نه خلاقیت‌پرور، در نتیجه آموزش و پرورش ما مجبور است که حافظه‌محوری را ترویج کند که این مساله مغایر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.»


عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران افزود: «براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مسئولان آموزش و پرورش نیز مقید به اجرای آن هستند باید جریان حافظه‌محوری به خلاقیت‌محوری تبدیل شود و دانش‌آموزان فرصت تفکر ‌بیابند؛ اما کنکور اجازه این کار را نمی‌دهد. مدرسه باید مهد علم شود و چه کسی گفته است که باید ذهن دانش‌آموزان را باید فقط انبار محفوظات کنیم. باید زیست‌شناسی و یا ریاضی که دانش‌آموزان در دبیرستان می‌خوانند، تغییر کند، زیرا این دورس را ما دوباره در ترم‌های اول و دوم دانشگاه به آنان درس می‌دهیم که در همه علوم و رشته‌ها همین‌گونه است و اصلا لازم نیست چنین وضعیتی در مدارس داشته باشیم و بچه‌های ما این قدر درس بخوانند. دانش‌آموز باید فرصت تفریح، آرامش و پرداختن به خلاقیت‌های خود را داشته باشد نه اینکه دائم استرس درس‌خواندن و کنکور داشته باشد که در همه دنیا از ژاپن تا آمریکا میانگین آموزش به دانش‌آموزان 4 تا 5/4 روز است و هیچ بچه‌ای وقتی از مدرسه خارج می‌شود، درس و تکلیف ندارد.»


مخبر دزفولی گفت: «آیا آن‌ها پیشرفت نکردند؟ آن‌ها فناوری‌های پیشرفته ندارند؟ که ما بچه را هر روز از ساعت 6 صبح از خانه بیرون می‌کشیم و تا ساعت 5 در مدرسه نگه می‌‌داریم و وقتی خسته به خانه رسید تازه باید مشق بنویسد یا تکالیف فردای خود را حاضر کند. ما به آموزش و پرورش فشار آوردیم که همه فعالیت آموزشی خود را در 4 روز انجام دهد؛ اما دوباره برخی در آموزش و پرورش تلاش می‌کند که پنج‌شنبه‌ها را هم نیز به روزهای آموزشی اضافه کنند. آیا اینکه در روزهای پنج‌شنبه بچه‌ها کنار پدر و مادرشان باشند و استراحت کنند، بد است؟ کجای دنیا کمتر از دو روز مدارس‌شان تعطیلی دارند؟ نباید بعضی از منفعت‌ها را فدای یک جریان ملی کنیم و باید بخواهیم نظام تعلیم و تربیت کشور به سویی برود که آرامش به خانواده‌ها برگردد.»


او کنکور را سد راه نظام آموزشی کشور دانست و گفت: «در این زمینه خانواده‌ها مجبور به هزینه چند میلیونی هستند در حالی که از این موضوع سودجویان میلیاردها تومان منفعت می‌برند. تنها راه برون‌رفت از گرفتاری‌های موجود بر سر راه جریان علمی کشور سروسامان‌دادن و خلاص‌شدن از آموزش‌های زائد به نام کلاس‌های کنکور، آموزش درس‌های اضافه در مدارس و خود کنکور است.»


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری پیگیرانه به دنبال رشد و به نتیجه‌رساندن جریان علمی کشور است. این معاونت یکی از برکات توصیه‌های مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به دولت‌ها بود؛ چون دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها به قدری گرفتاری‌های روزمره دارند که نمی‌توانند به جریان علمی کشور بپردازند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب