دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1395 - 15:31

بهره برداری 3276 طرح در همدان ثمره تدبیر دولت یازدهم

بهره برداری از سه هزار و 276 طرح عمرانی با اعتبار 30 هزار میلیارد ریال بخشی از کارنامه سه ساله عملکرد دولت یازدهم در همدان است.
کد خبر : 111622

به گزارش گره سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، ترازها و ملاک های عملکرد دولت باید مبتنی بر شاخص‌هایی در سنجش و مقایسه باشد تا واقعیت و حقایق فعالیت ها و مجاهدت های به عمل آمده آشکار شود.


بی شک بیان آمار و ارائه ارقام یکی ازشیوه های متعارف تشریح اقدامات و فعالیت‌های هر مجموعه‌ای به شمار می‌رود از این منظر خادمان مردم در دولت تدبیر و امید در مهد و پایتخت تاریخ و تمدن ایران بر اساس شاخص‌های از پیش تعیین شده و همان شیوه رایج اعلام آمار اقدام به ارائه آمار به منظور آشنا کردن مردم با خدمات دولت می‌کنند.


بر اساس ملاک‌های غیرقابل انکار ارائه آمار و عملکرد استان همدان در بیشتر عرصه‌ها به اهداف و شاخص های از پیش تعیین شده دست یافته و در برخی از مولفه‌ها و آیتم‌ها از مولفه‌های تعیین شده نیز فراتر رفته است.


هر چند ارائه آمار و ارقام نمی‌تواند تفسیر و بازگو کننده عمق خدمات و مجاهدت‌های کارگزارن و مدیران دولتی باشد چراکه بسیاری از خدمات دولت ناملموس بوده و اعداد نمی تواند قابلیت کیفی را به تصویر بکشند.


با این وجود آمارهای اعلامی از سوی مسئولان معیاری عقلانی برای تطبیق فعالیت های صورت گرفته و عملکرد این دولت نسبت به دوره‌های گذشته است.


برای بررسی فعالیت های صورت گرفته در عمر دولت عدالت تدبیر و امید، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی به تشریح اقدامات و مقایسه آن با دولت‌های قبل پرداخت.


ارتقای شاخص های توسعه حاصل تلاش همگان و توجه دولت است


استاندار همدان در تشریح عملکرد دولت تدبیر و امید در استان، ارتقاء شاخص های توسعه را حاصل تلاش همگان و توجه دولت بویژه رئیس جمهور فرهنگ دوست به همدان ارزیابی کرد.


محمد ناصر نیکبخت در گفت وگو با ایرنا گفت: توسعه همه جانبه دستوری است که استانداران موظف به پیگیری آن هستند و این مهم از سوی وزارت کشور و دیگر نهادها به صورت مداوم رصد می‌شود.


وی افزود: توسعه بعلت همراهی با رضایت و افزایش رفاه برای مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این امر موید کارآمدی نظام اسلامی و عملکرد دولت است.


استاندار همدان اضافه کرد: تاکید رئیس جمهوری بر اقتصاد و اجرای سیاستهای ابلاغی نظام تحت عنوان اقتصاد مقاومتی از این منظر قابل تامل است زیرا دستاوردهای اقتصادی به خوبی قابلیت بررسی کم و کیف و همچنین کمیت نگاری را دارد.


نیکبخت بیان کرد: در این زمینه آمار منابع رسمی به خوبی وضعیت قبل و بعد روی کار آمدن دولت در یک شاخص را مشخص می‌کند و به دلیل رسمی بودن آمار، خدشه به آن ممکن نیست.


وی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید در شرایطی کشور را تحویل گرفت که در همه عرصه ها وضعیت خاص بود و سخن از نجات کشور در اکثر حوزه ها بویژه حوزه اقتصادی بود.


استاندار همدان اظهار کرد: در این شرایط دولت با تدبیر ، تمام تلاش خود را برای بازگشت وضعیت به شرایط مطلوب انجام داد و امروز ایران در جهان به عنوان کشوری مهم که باید در تمام مسائل نظر این کشور را جویا شد، شناخته می‌شود.


نیکبخت بیان کرد: امروز با سیاست های دولت در عرصه جهانی، ایران هراسی و اسلام هراسی به محاق رفته و سیاست انزوای ملت بزرگ ایران در جهان شکست خورده است.


وی افزود: ایران اکنون پرچمدار مبارزه با تروریسم و جهل و کودک کشی در جهان است و ایران را امروز نافی خشونت، مروج جهان عاری از تروریسم و حامی مظلومان در جهان می‌شناسند.


استاندار گفت: ایران با سیاستهای مدبرانه دولت و هدایت های رهبرمعظم انقلاب و حمایت جانانه مردم همه حقوق انباشته شده خود را از کشورهای استکباری گرفت و امروز آنها به قلدران کشورهای خود پاسخ می دهند که چرا به ایران باج داده‌اند.


نیکبخت افزود: مخالفان برجام در کشورهای استکباری، این توافق را امتیازی بزرگ به ایران می دانند که ایران را از دست بهانه جویی‌ها و فشارهای ظالمانه مانند تحریم رهانیده است.


وی اضافه کرد: دولت با عملی کردن برجام به پرونده ای 13 ساله و پیچیده پایان داد و گره بزرگی از سر راه ملت ایران برداشت.
وی گفت: با وحدتی که در کشور بین رئیس جمهوری، رهبر معظم انقلاب و مردم وجود دارد، برجام به هر شکل اجرا شود ، منافع ملی کشور تامین می شود زیرا در صورت بد عهدی استکبار، رسوایی آن در جهان برای کشورهای استکباری خواهد بود و بار دیگر حقانیت ایران ثابت خواهد شد.


استاندار همدان بیان کرد: کشور ایران با بازگشت به شرایط مطلوب، برای جهشی بزرگ آماده است و در این راه اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در کنار حراست از امنیت موجود، افزایش بهداشت و خدمات درمانی و دیگر خدمات، ایران اسلامی را به عنوان یک الگوی مهم توسعه بر مبنای اصول اسلامی و انسانی در جهان مطرح خواهد کرد.


نیکبخت اظهار کرد: هدف رژیم های کودک کش و کودک صفت منطقه در کنار اربابانشان از حاشیه سازی برای پیشگیری از جهش بزرگ کشور است اما ملت ایران عزم خود را جزم کرده و از این مرحله نیز به سلامت عبور خواهد کرد.


وی گفت: آنچه در استان همدان در دولت تدبیر و امید عملیاتی شده، همه تلاش برای پویایی، تکمیل زیرساختها، بهبود وضعیت محورهای توسعه و پیمودن مسیر دستیابی به همدانی جدید با پاسداشت همدان تاریخی بوده است.


استاندار همدان یادآور شد: اولویت بخشی به گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در استان به این دلیل بوده که استان از امکانات خوبی که دارد برای درآمدزایی از صنعت گردشگری بهره مند شود و درآمد استان از این صنعت پاک افزایش یابد.


نیکبخت افزود: در کنار گردشگری، کشاورزی، صنایع تبدیلی و صنعت نیز مورد توجه برای توسعه استان بوده و اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.


استاندار همدان گفت: حفظ منابع آبی استان، توجه به محیط زیست، افزایش بهره وری ، توجه به نشاط اجتماعی، مقابله با آسیب های اجتماعی، تعامل بین استانی با استانهای مهم کشورهای دوست، توجه به صادرات و بخصوص بازارهای جدید جهانی، جهانی سازی برندهای مهم استان بخصوص در صنایع دستی، استفاده از توان سازمانهای جهانی برای آموزش و اشتغال بویژه در حوزه چرم، تکمیل زیرساختهای گردشگری و برنامه‌های مهمی از این دست از دیگر اقدامات استان برای شتاب بخشی در توسعه است.


نیکبخت افزود: جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در کنار صیانت از واحدهای تولیدی و تلاش برای احیای تولید به کمک بانکها و دستگاههای اجرایی و خدمات رسان مهمترین برنامه اقتصادی دولت در استان بوده که پیش از تشکیل کارگروه رفع موانع تولید این برنامه در استان آغاز و پیگیری شده است.


وی اضافه کرد: آنچه مشخص است، استان همدان در اقتصاد مقاومتی ، استانی پیشرو است و یکی از دستاوردهای این پیگیری ها در بیمه تامین اجتماعی اجباری به‌طور میانگین ماهانه یک‌هزار نفر در واحدهای تولیدی استان مشخص است.


وی بیان کرد: دستاوردهای دیگر اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در بازگشت واحدهای تولیدی به کار، افزایش ظرفیت و استفاده از ظرفیت‌های خالی برای تولید، جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید و بهره‌برداری از آنها خود را نشان می‌دهد.


استاندار همدان اظهار کرد: همه دولتمردان در توسعه استان همدان همراهی لازم را دارند اما نگاه ویژه رئیس جمهور ساعی و پرتلاش در شتاب توسعه استان بسیار نقش آفرین بوده است.


نیکبخت بیان کرد: اختصاص هشت هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار عمرانی از سوی رئیس جمهوری دوراندیش به استان همدان در سفر کاروان تدبیر و امید به همدان، اقدامی بود که به توسعه این استان شتاب داد و اکنون با تخصیص 6 هزار و 500 میلیارد ریال از این اعتبار، طرح ها باشتاب در حال تکمیل شدن است.


وی با قدردانی از رئیس جمهوری خدوم، همراهی مردم شریف استان در تلاش برای توسعه را موهبتی الهی دانست که جای شکرگزاری دارد.


همدان پیشگام در اقتصاد مقاومتی


استان همدان در چند سال اخیر استان پیشرو کشور، در اجرای اقتصاد مقاومتی معرفی شده و علت آن نیز تلاش همه جانبه استاندار این استان برای توسعه و رونق اقتصادی این استان است که این اقدامات ارزشمند مورد توجه مسئولان کشوری نیز قرار گرفته است.


استاندار همدان در سالجاری نیز به عنوان مرد پیشگام در اجرای اقتصاد مقاومتی در نخستین شورای اداری استان برای اجرای کامل این شعار ' یا علی (ع) ' گفت و از مسئولان این استان خواست که اگر مرد میدان و عمل هستند با او همراه شوند در غیر اینصورت پست های مدیریتی را به افرادی واگذار کنند که بتوانند با عمل به منویات رهبری به دنبال حل مشکل این مردم باشند.
برگزاری همایش سرمایه گذاری با رویکرد اقتصاد مقاومتی را مهمترین برنامه استاندار همدان برای تحقق منویات رهبری می توان برشمرد که این همایش با رویکرد جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و با مشارکت 10 کشور برگزار شد.


ثمره برگزاری این همایش عقد 43 فقره تفاهم نامه به میزان 19 هزار و 640 میلیارد ریال بود که از این مبلغ پنج هزار و 200 میلیارد ریال تاکنون به مرحله اجرا رسیده است.


البته در راستای تسهیل در امر سرمایه گذاری، راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شد تا شاهد روان‌سازی ایجاد محیط کسب و کار در این استان باشیم.


برگزاری منظم نشست اعضای کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری با حضور استاندار بمنظور ارتقاء شاخص های بهبود فضای کسب و کار و رونق مجدد 300 واحد تولیدی تعطیل و نیمه فعال و توانمند سازی واحدهای مشکل دار از دیگر خدمات نمایندگان دولت یازدهم در همدان است که تاکنون 170 واحد مشکل دار تعیین تکلیف قطعی شده و مابقی در حال پیگیری است.


مدیریت مصرف آب


در دولت یازدهم بحث تامین و توزیع آب یکی از چالش های مهم استان بود که با هدف گذاری درست و بلند مدت توفیق‌های بسیار خوبی حاصل شد.


در بخش تامین آب در سطح استان برای کنترل تمام منابع روان آب برنامه ریزی و پیش بینی لازم صورت گرفته و مطالعات مربوطه در کل استان انجام شده است.


میزان مصرف آب از حدود 487 متر مکعب در هر یک تن محصول در سه ساله دولت دهم به حدود 422 متر مکعب در دولت یازدهم کاهش یافته و این روند کاهشی همچنان ادامه دارد.


صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی با توسعه سیستم های نوین آبیاری به میزان 557 میلیون متر مکعب در سال که در مدت مشابه 494 میلیون متر مکعب بوده و 13 درصد افزایش را نشان می‌دهد.


برای مدیریت مصرف آب در استان با پیگیری انسداد چاههای غیرمجاز شاهد صرفه جویی 3/166 میلیون مترمکعبی با انسداد بیش از یک‌هزار و 815 حلقه چاه غیرمجاز در همدان در دولت یازدهم بوده‌ایم.


رونق صادرات


یکی از عمده ترین پارامترهای توسعه اقتصادی افزایش صادرات است که نشان از توان رقابت پذیری محصولات تولیدی داخلی در بازارهای بین المللی دارد.


در سه ساله دولت یازدهم با توجه به کیفیت کالاهای تولیدی و دستیابی به بازارهای بین المللی و پیگیری مسئولان صادرات استان از رشد قابل توجهی برخوردار بوده به نحوی که صادرات استان با رشد 65 درصدی مواجه شده است.


در سه ساله دولت یازدهم یک میلیارد و 525 میلیون و 190 هزار دلار کالا از همدان صادر شده در حالیکه این آمار در دولت گذشته 923 میلیون و 150 هزار دلار بوده است.


همچنین در این مدت زمان واردات کالا 11 درصد افزایش داشته است که 85 درصد کالاهای وارداتی مربوط به خط تولید و کالاهای واسطه ای تولید بوده است.


داده های آماری گویای این است که در سه ساله دولت یازدهم 80 میلیون و 766 هزار دلار کالا وارد شده که این رقم در دولت گذشته برابر با 72 میلیون و 789 هزار دلار گزارش شده است.


اقتصاد مقاومتی و حوزه کشاورزی


- تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی در استان به منظور راهبری، ایجاد هماهنگی و نظارت بر وظایف دستگاههای اجرایی در راستای تحقق هدف و تشکیل چهار کمیته علمی و فن آوری، عمرانی و انرژی، اقتصادی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی.


- تصویب 539 مصوبه در 67 جلسه ستاد تسهیل رفع موانع تولید در استان که از این تعداد 157 مصوبه اجرایی شده است.


- مدیریت منابع آب استان (تغییر الگوی کشت ، استفاده از پساب ، آبیاری نوین و مسدود کردن چاه های غیر مجاز) .


- اجرای سالانه 12 هزار هکتار آبیاری تحت فشار و مدرن بمنظور استفاده بهینه از آب موجود.


- ذخیره سازی و افزایش ضریب خوداتکایی گندم.


- صرفه جویی در مصرف نفت و گاز با گازدار کردن 129 روستا و 251 واحد صنعتی و کشاورزی استان که این میزان نسبت به سال 92 مقدار 24 درصد صرفه جویی در نفت کوره، 17 درصد نفت سفید، هشت درصد نفت گاز و 2 درصد بنزین بوده است.


- پیرو همایش بزرگ سرمایه گذاری در استان همدان با رویکرد اقتصاد مقاومتی اولین کارخانه تولید بخاری گازسوز مدرن با مصرف بهینه گاز با مشارکت کشور استرالیا که در اسفندماه سال گذشته به بهره‌برداری رسید.


- صرفه جویی حدود 30 درصد در مصرف گاز طبیعی از طریق بهینه سازی کارخانه های سطح استان و ادارات دولتی.


- انجام مراحل مختلف به منظور سرمایه گذاری مستقیم خارجی به میزان 16 میلیون دلار برای ایجاد نیروگاه خورشیدی با توان تولید 14 مگاوات توسط سرمایه گذاران آلمانی - انگلیسی که مورد تائید سازمان سرمایه گذاری خارجی قرار گرفته است.


- شروع ساخت کارخانه تولید قطعات سبک ساختمانی با سرمایه گذاری 900 میلیارد ریال و 6/ 5 میلیون دلار توسط سرمایه گذارعراقی که مورد تائید سازمان سرمایه گذاری خارجی قرار گرفت.


- پیگیری مستمر مصوبات سفر هیأت دولت به استان جهت تخصیص اعتبارات و انجام طرحهای مشارکتی از جمله پروژه های سازمان تأمین اجتماعی، قرارگاه خاتم الاوصیاء و بتاجا ارتش.


- پیگیری مستمر برای ثبت جهانی شهر لالجین استان همدان با عنوان شهر جهانی سفال توسط شورای جهانی صنایع دستی با حضور نمایندگان پنج قاره که منجر به ثبت جهانی این شهر شد.


حوزه اقتصادی


- 26 درصد رشد واحدهای تولیدی کشاورزی: 1593 واحد، سه ساله دولت یازدهم در برابر 1260 واحد در دولت دهم


- بیش از سی و سه میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در سه بخش کشاورزی، صنعت و معدن و ساختمان در سه ساله دولت یازدهم در برابر حدود 7 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در دولت دهم در استان


- افزایش 80 درصدی اعطای اعتبارات بانکی در راستای توسعه و تقویت واحدهای تولیدی، افزایش بهره وری و ارزش افزوده بخش کشاورزی با اعطای 8637 میلیارد ریال اعتبار در مقابل 4805 میلیارد ریال در مدت مشابه


- افزایش 21 درصدی اعطای اعتبارات تملکی و یارانه ای ملی در راستای توسعه فعالیتهای زیربنایی و حمایت از تولید در بخش کشاورزی از 619 میلیارد ریال در دولت دهم به 752 میلیارد ریال در دولت یازدهم


- آغاز اجرای طرح الگوی کشت در راستای اصلاح الگوی کشت بر اساس توان خاک، حفظ و افزایش درآمد بهره برداران منطقه در 10 هزار هکتار از اراضی دو شهرستان اسدآباد و کبودراهنگ


- افزایش 38 درصدی توسعه سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای، سبزی و سیفی به میزان 110 هزار متر مربع در دولت یازدهم که در مدت مشابه 80 هزار متر مربع بوده است.


- کاهش سطح زیر کشت محصولات آبی زراعی استان به میزان 38 هزار هکتار که در سه ساله مشابه در دولت دهم 10 هزار هکتار بوده است و عملکرد این برنامه دارای 280 درصد رشد می باشد.


- رشد 12 درصدی صادرات بخش کشاورزی به خارج از کشور به میزان 250 هزار تن در دولت یازدهم که در دولت دهم 223 هزار تن بوده است.


- کاهش 50 درصدی نرخ بیکاری از حدود 15 درصد میانگین دولت دهم به 7 و نیم درصد میانگین سه ساله در دولت یازدهم


- صدور یکهزار و 92 جواز تاسیس و 199 پروانه بهره برداری در 34 ماه دولت یازدهم در بخش صنعت


حوزه بهداشت و سلامت


- ایجاد شرایط دسترسی 100 درصدی جمعیت شهری و 99 درصدی جمعیت روستایی استان همدان به آب سالم


- نظارت بر اجرای نظام سلامت در هشت بستر، میزان پرداخت، حمایت از ماندگاری پزشکان، ماندگاری پزشکان متخصص، خدمات ویزیت، کیفیت بیمارستان، حمایت مالی از بیماران صعب العلاج ، ترویج زایمان طبیعی، تحول محتوای سلامت


- بهره مندی حدود 225 هزار نفر از بیمه ایرانیان در استان


- بهره مندی 417 هزار و 800 نفر از یارانه سلامت در 2 سال 93 و 94 با سهم یارانه بالغ بر چهار هزار و 630 میلیارد ریال


- راه اندازی پنج کلینیک ویژه بعد از شروع طرح تحول سلامت در استان


- ارتقای کیفیت هتلینگ مراکز درمانی با تخصیص اعتبار افزون بر یکهزار و 600 میلیارد ریال


حوزه علمی - فرهنگی


- افزایش نفوذ مطبوعات به 39 درصد


- افزایش نفوذ اینترنت به 52 درصد در سال 94 نسبت به 47 درصد در سال 92


- فعالیت 35 تشکل دینی و مذهبی فعال در سال 94


- فعالیت 46 موسسه قرآنی در سال گذشته


- رشد جمعیت با سواد استان از 6/82 در سال 92 به 3/87 درصد در سال گذشته


- برگزاری چهار برنامه تجلیل از مشاهیر


- اعزام 29 هزار نفر به راهیان نور در سال 94 در حالیکه این رقم در سال 92 حدود 19 هزار نفر بوده است


- اختصاص 20 میلیارد ریال به ساخت اردوگاه در خرمشهر برای زائران راهیان نور استان در سال گذشته


- برگزاری 350 یادواره تجلیل از شهدا سال 94 در استان


- برگزاری نشست تخصصی 80 نفر از مستند سازان برجسته کشور و بازدید از چهار مسیر گردشگری در سطح استان به منظور شناخت و معرفی ظرفیت های استان


- بازگشت جشنواره فیلم نوجوان به استان و برگزاری بیست و نهمین دوره جشنواره در سال گذشته


- برگزاری همایش بین المللی میر سیدعلی همدانی


- افزایش درصد قبولی کنکور از حدود 39 درصد در سال 93 به حدود 41 درصد در سال 94


- افزایش پوشش دوره سواد آموزی از حدود 25 درصد در سال 91 به 76 درصد در سال 94


- کاهش مدارس دو نوبته از 3.5 درصد به 2 درصد


- کاهش 31 درصدی دانش آموزان بازمانده از تحصیل


- افزایش 300 درصدی هوشمندسازی کلاس های درس مدارس استثنایی استان در سال 95-94


- کسب چهار رتبه برتر کشوری، اول تا سوم در المپیادهای علمی در سال 95-94 از سوی دانش آموزان استان


- کسب رتبه سوم کشور در المپیاد نانو از سوی دانش آموزان استان


- کسب 16 رتبه برتر کشوری در مسابقات قرآنی سال تحصیلی 95-94 از سوی دانش آموزان استان


- برگزاری شایسته مسابقات قرآنی کشوری دانش آموزان به میزبانی استان همدان در سال تحصیلی 95-94


- افزایش 123درصدی درآمد ارزی ناشی از گردشگران خارجی در سه ساله دولت یازدهم نسبت به مدت مشابه با 34 میلیون و


350 هزار دلار در برابر 15 میلیون و 408 هزار دلار


- رشد 25 درصدی در زمینه کسب عناوین جهانی و آسیایی از سوی ورزشکاران استان در سه ساله دولت یازدهم نسبت به مدت مشابه در دولت دهم


- رشد 120 درصدی در اعطای وام ازدواج به زوج های جوان با 133 هزار فقره وام ازدواج در سه ساله دولت یازدهم، در مقابل 60 هزار وام ازدواج در سه ساله مشابه دولت دهم


حوزه عمرانی


- افتتاح 862 پروژه عمرانی با اعتبار بالغ بر 4016 میلیارد ریال در سال 92 و افتتاح 1352 پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر 9372 میلیارد ریال در سال 93 و افتتاح 1062 پروژه عمرانی و تولیدی با اعتباری بالغ بر 16603 میلیارد ریال در سال 94


- صدور 21 مجوز ایجاد تاسیسات گردشگری


- رشد 19 درصدی در ساخت هتل و مهمانسر در دولت یازدهم


- جذب سرمایه گذار برای ساخت 10 هتل 5 و 3 ستاره در استان


- رشد 180 درصدی تولید ناخالص بخش مسکن در دولت یازدهم


- رشد 182 درصدی واحدهای مسکن مهر واگذار شده در استان در دولت یازدهم


- رشد 43 درصدی طرح هادی روستاهای اجرا شده در دولت یازدهم


- رشد 100 درصدی شهرهای متصل به تصفیه خانه فاضلاب در دولت یازدهم


- اجرا و تکمیل 2 تقاطع غیر همسطح و شروع بکار 2 تقاطع غیر همسطح


- راه اندازی 198 دهیاری جدید در روستاهای بیش از 50 خانوار


انتهای پیام/

برچسب ها: دولت همدان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته