دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1395 - 16:15
حسن یزدانی، دانشجوی قهرمان المپیک دانشگاه آزاد اسلامی:

کُشتی همه زندگی من است/ دغدغه ادامه تحصیل داشتم و دانشگاه آزاد اسلامی آن را برطرف کرد/ باید از مسئولان دانشگاه آزاد تشکر کرد

قهرمان وزن 74 کیلوگرم کشتی آزاد کشورمان در المپیک ریو گفت: چون در کشتی فعالیت می‌کنم خیلی دوست دارم بعد از اینکه کار ورزشی‌ام بر روی تشک تمام شود خارج از تشک برای جوانان و نوجوانان کار کنم.
کد خبر : 111369

به گزارش گروه ورزشی آنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، حسن یزدانی کشتی گیر وزن 74کیلوگرم ایران شب گذشته توانست به افتخاری جاودانه در ورزش ایران دست یابد و تیم ملی کشتی آزاد ایران را پس از 16 سال در المپیک ریو صاحب گردن آویز طلا کند.


ستاره‌ امروز کشتی ایران تنها 21 سال سن دارد. حسن یزدانی متولد هفتم دی ماه 1373 در جویبار است. در سال ۲۰۱۴ قهرمان کشتی جوانان جهان در زاگرب کرواسی شد و در همان سال در لیگ برتر جایزه بزرگ کشتی ایران توانست ختاگ تسابلوف قهرمان وزن ۷۰ کیلوگرم جهان از روسیه را شکست دهد. او در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۵ لس آنجلس تنها کشتی‌گیر وزن ۷۰ کیلوگرم عضو تیم ملی بود و توانست تمامی رقبای خود را شکست دهد و به همراه سایر ملی پوشان قهرمان جام جهانی کشتی شود.


چند هفته مانده به المپیک فرصتی ایجاد شد تا با این قهرمان 21 ساله گفت و گویی صمیمانه داشته باشیم و از وضعیت ورزشی‌ و درسی‌اش پرس و جو کنیم. حسن یزدانی در زمان انجام این گفت و گو فقط و فقط به رقابت روی تشک کشتی المپیک فکر می‌کرد نه چیز دیگر. او دانشجوی رشته مدیریت دولتی سماء قائمشهر دانشگاه آزاد اسلامی است.


*وضعیت درس و دانشگاه چطور است؟


-(با خنده طولانی) خیلی سخت است. خدا خیر بدهد مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی را که ما را تحمل می‌کنند. من چون همیشه در اردو هستم واقعا زمانی برای درس خواندن ندارم و خیلی آرام آرام پیش می‌روم. به هر حال المپیک پیش رو است و باید تمام تمرکز بر کشتی باشد.


*دانشگاه آزاد اسلامی از ملی‌پوشان حمایت ویژه‌ای دارد و اجازه داد قهرمانان به تحصیل خود نیز ادامه دهند. آیا امکاناتی که در اختیار قهرمانان قرار گرفته مناسب است؟


-جدا از اینکه ملی‌پوشان و قهرمانان ملی توانسته‌اند تحصیلشان را ادامه بدهند سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی در ورزش نیز باعث تقویت ورزش کشور شد. من می‌دانم باشگاه دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‌های مختلف ورزشی تیم‌داری می‌کند و با جذب ملی‌پوشان خیلی از دغدغه‌های آنها را از بین برده است. به نظر من این فضایی که در اختیار قهرمانان قرار دارد تا بتوانند ادامه تحصیل بدهند خیلی خوب است. به عنوان مثال من با اینکه همیشه در تمرین هستم اما گاهی نگران بوده‌ام که چطور تحصیلم را در آینده ادامه بدهم . نکته این جا است که دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی شرایط ورزشی ما را درک می‌کند و هیچ فشاری بر ورزشکاران نمی‌آورد. از طرف دیگر فعالیت ورزشی این دانشگاه در لیگ‌های مختلف هم باعث شده بسیاری از ملی‌پوشان با خیال آسوده ورزش کنند. وقتی می‌دانند یک باشگاه از هر نظر آنها را حمایت می‌کند خیلی خوب است و جا دارد از مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی تشکر کرد.


*اگر کشتی گیر نمی‌شدید چه کار می‌کردید؟


-(با کمی مکث) بازهم کشتی گیر می‌شدم. اصلا بدون کشتی نمی‌شود. من با کشتی زندگی می‌کنم. شب و روز من کشتی است و اگر یک روز تمرین نداشته باشم نمی‌شود. واقعا به این موضوع فکر نکرده و نمی‌کنم که اگر کشتی گیر نمی‌شدم چه کار می‌کردم. من اگر هزاربار هم به گذشته برگردم کشتی گیر می‌شدم.


*اگر کشتی نبود دنبال چه شغلی می‌رفتید؟


-سوال‌های سختی می‌پرسید. خدا را شکر که الان کشتی هست و من هم با تمام وجود کشتی می‌گیرم اما در کل دوست دارم مفید باشم و برای کشورم کاری انجام دهم. هرجا که باشم برای ایران کاری انجام دهم راضی هستم.


*اگر یک روز کارمند شوید چی؟


-من؟ نمی‌شود. نمی‌توانم. من چیزی از این کار نمی‌دانم. مطمئنا همه کارها به بدترین شکل ممکن انجام می‌شد و اخراج می شدم.


*بالاخره یک روز از دنیای کشتی خداحافظی می‌کنید. آیا تصور نکرده‌اید که به عنوان کارمند یک اداره مثلا دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت کنید؟


-اگر راستش را بخواهید اصلا به این موضوع فکر نکرده‌ام که یک روز کارمند باشم. یعنی در تیپ شخصیتی من نیست که کارمند شوم. اما جالب می‌شود من لباس رسمی بپوشم و به عنوان کارمند هر روز صبح تا عصر کارم را انجام دهم. همه شغل‌ها جالب و با ارزش هستند اما خب فکر نمی‌کنم به تیپ من بخورد و مطمئنا همه مردم از من ناراضی خواهند بود و اخراج می‌شوم.


*به ادامه تحصیل و فعالیت به عنوان استاد دانشگاه فکر نکرده‌اید؟


-من به مربیگری فکر کرده‌ام. چون در کشتی فعالیت می‌کنم خیلی دوست دارم بعد از اینکه کار ورزشی‌ام بر روی تشک تمام شود دوست دارم خارج از تشک برای جوانان و نوجوانان کار کنم. البته خودم جوان هستم و هنوز خیلی زمان دارم تا مبارزه کنم اما یک روز بعد کشتی مربیگری خواهم کرد. من تحصیلم را ادامه می‌دهم و دوست دارم در کسوت معلم کار کنم اما روی تشک کشتی و اگر خدا خواست مربی خواهم شد.


*حاضرید یک بار به عنوان یک کارمند در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت کنید و یک روز را به این شکل سپری کنید؟


-شما حاضرید یکبار دو بنده به تن کنید و همراه ما تمرین کنید؟ (با خنده). ورزش برای سلامتی هم خوب است. یکبار هماهنگ کنیم شما بیایید با ما تمرین کنید. یک روز را در خانه کشتی سپری کنید.(همچنان می‌خندد). من حاضرم یک بار این اتفاق بیفتد اما قبلش شما به خانه کشتی بیایید و تمرین کنید. من هم یک روز در دانشگاه آزاد اسلامی کار می‌کنم. البته مطمئنا باعث عقب افتادن خیلی از کارها خواهم شد چون به هیچ وجه نمی‌دانم باید چه کار کنم. (با صدایی آرام) اجازه دهید کشتی بگیریم. اینطوری بهتر است. اما جدا از شوخی واقعا دوست دارم در یک کار خیر سهیم باشم. هرکاری که از دستم بربیاید حاضرم در راه خیر انجام بدهم و برای مردمی که نیاز به کمک دارند گامی بردارم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته