دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بورس بر مدار افت شاخص

شاخص کل بازار بورس در هفته گذشته روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشت اما سهامداران در پایان آخرین روز از معاملات کاری شاهد افت 312 واحدی بودند.
کد خبر : 111284

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، به نظر می‌رسد تب افزایش شاخص بورس این روزها فروکش کرده است و بازار دیگر کم‌تر چراغ سبز روشن را به خود می‌بیند به طوری که در هفته گذشته بازار پس از یک دوره صعودی، روند کاهشی را به خود گرفت.


در این هفته تعداد 5508 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 9681 میلیارد ریال در 284 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که معاملات به لحاظ ارزشی 13 درصد افزایش و به لحاظ حجمی 13 درصد کاهش را تجربه کرد. همچنین تعداد 922 هزار و 250 برگه اوراق مشارکت نیز در این مدت به ارزش 927 میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب 57 و 59 درصد کاهش را به لحاظ ارزشی و حجمی نشان می‌دهد.


بر این اساس شاخص کل بازار بورس با افت 312 واحد نسبت به هفته گذشته معاملات کاهش 0.4 درصدی را تجربه کرد و به عدد 77 هزار و 879 واحد رسید.


معاملات امروز نیز در حالی به پایان رسید که شاخص کل رشد اندک و نسبی را تجربه کرد و با 89 واحد صعود به عددد 77 هزار و 968 واحد رسید. در این روز 809 میلیون سهم در 55 هزار و 958 دفعه مورد معامله قرار گرفت و ارزش کل بازار به 3,261,246 میلیون ریال رسید.


امروز نماد معاملاتی شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و آکنتور (کنتورسازی‌ایران‌) بیش‌ترین تاثیر بر افزایش شاخص کل بازار را داشتند وگروه خودروسازی که پیش‌تر سردمدار سایر صنایع برای بالا بردن شاخص بودند حالا با افت ارزش سهام خود، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشتند.


نمادهای معاملاتی گروه خودروسازی از جمله خساپا (سایپا)، خودرو (ایران‌ خودرو) و خزامیا (زامیاد) امروز با افت ارزش سهام خود بیش‌ترین تاثیر منفی را در میان سایر صنایع داشتند. البته نماد معاملاتی ولملت (واسپاری ملت) و نماد معاملاتی ورنا (هلدینگ‌ سرمایه‌گذاری‌ رنا) نیز شاخص کل بازار بورس را پایین کشیدند.


در بازار فرابورس نیز امروز شاخص افت 3 واحدی را نشان داد و عدد 800 هزار واحد را ثبت کرد. در این بازار نیز وهور (مدیریت انرژی امید تابان هور)، شتران (پالایش نفت تهران)، گوهران (سرمایه گذاری توسعه گوهران امید) و شاوان (پالایش نفت لاوان) بیش‌ترین تاثیر مثبت و ذوب (سهامی ذوب آهن اصفهان)، دماوند (تولید نیروی برق دماوند) و سمگا (گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) بیش‌ترین تاثیر منفی را بر بازار داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته