دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1395 - 11:52

سفر دوم افسر سابق اطلاعات عربستان به اسرائیل

افسر سابق دستگاه اطلاعات عربستان با بیان اینکه قصد سفر مجدد به سرزمین‌های اشغالی را دارد گفت که این سفر مغایر با سیاست‌های عربستان نیست.
کد خبر : 111226

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری پانوراما الشرق الاوسط، انور عشقی که جولای (تیر) به سرزمین‌های اشغالی سفر و با مسئولان اسرائیل دیدار کرده بود، از سفر مجدد خود به تل‌آویو خبر داد.


زمان زیادی از سفر گذشته عشقی که او را مهندس عادی‌سازی روابط تل‌آویو - ریاض می‌خوانند نمی‌گذرد، که خبر سفر مجددش به سرزمین‌های اشغالی منتشر می‌شود. این در حالی است که ریاض همچنان از تحقیق درباره دلیل سفر نخست عشقی به اسرائیل که جنجال زیادی در عربستان و جهان عرب به پا کرده بود سر باز می‌زند.


انور عشقی در مصاحبه با نشریه هافینگتون‌پست گفت: «اسرائیل در تلاش است تا مقدمات این سفر فراهم شود و این، خود دلیلی بر تمایل آن‌ها به خروج از انزوا به واسطه عربستان است.»


یک منبع در وزارت امور خارجه عربستان به نشریه هافینگتون‌پست اعلام کرد: «برخی از شهروندان سعودی که دارای منافع تجاری و مشترکات اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی هستند، با ترفندهای مختلف به تل‌آویو سفر می‌کنند.»


روزنامه هاآرتص پیشتر افشا کرده بود که عشقی در سفر نخستش به تل‌آویو دیدارهایی با مسئولان اسرائیل از جمله دوری گولد، مدیرکل وزارت امور خارجه و یواف مردخای، رئیس بخش امور داخلی وزارت جنگ و چهار حزب اپوزیسیون معارض کنیست (پارلمان) اسرائیل انجام داده بود.


علاوه بر این، عشقی در مصاحبه با روزنامه اورشلیم‌پست تاکید کرده بود که اشتراک در منافع عربستان و اسرائیل، موضوع جدیدی نیست و ریاض آمادگی گشایش سفارت در تل‌آویو به شرط پذیرش طرح صلح عربی سال 2002 (1381) را دارد.


این در حالی است که رسانه‌های اسرائیلی بارها تاکید کرده بودند که ریاض و تل‌آویو از سال‌ها پیش همکاری اطلاعاتی دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته