دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1395 - 11:38

وزیر دفاع: حضور جنگنده‌های روسیه در ایران ربطی به مجلس ندارد

وزیر دفاع با بیان اینکه حضور نیروهای روسیه در ایران ربطی به مجلس و تصویب نمایندگان ندارد، اعلام کرد: حضور جنگنده‌های روسیه در ایران تصمیم نظام جمهوری اسلامی بوده است.
کد خبر : 111210

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا امروز شنبه (30 مرداد ماه‌) سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مناسبت روز صنعت دفاعی، در نشست خبری درباره سامانه‌ موشکی S300 گفت: ایران و روسیه قراردادهایی را به منظور تحویل این سامانه به کشور امضا کرده‌ بودند اما به دلیل قطع‌نامه‌های شورای امنیت روس‌ها از تحویل این سامانه به ایران خودداری کردند. اما خوشبختانه مذاکراتی که بین رؤسای جمهوری ایران و روسیه و همچنین وزرای دفاع این دو کشور انجام و قرار بر این شد تا این سامانه را هر چه زودتر به ایران تحویل دهند و ما هم در قبال اقدام روس‌ها شکایت خودمان را که از محاکم بین‌المللی علیه روسیه شرح کرده بودیم را پس خواهیم گرفت.


وی اضافه کرد: طبق قانون اساسی کشور روسیه، اگر رئیس جمهوری این کشور دستوری را صادر کند قطعاً همه عوامل آن کشور به دستور رئیس‌جمهوری یعنی آقای پوتین عمل خواهند کرد و در آینده نیز سامانه s300 به ایران تحویل داده خواهد شد و همچنین قراردادهایی که در گذشته میان ایران و روسیه به امضا رسیده بود مجددا احیا شدند.


خریداری سلاح از روسیه


وزیر دفاع گفت: از طرف روس‌ها پیشنهاداتی برای تحویل سامانه S400 به ایران مطرح شده بود و به ما اصرار می‌کردند که به جایS400، S300 را تحویل بگیریم که دولت ایران زیر بار پیشنهاد روس‌ها نرفت.


وی ادامه داد: ما سلاح‌های کلاشنیکف جدید را از روسیه خریداری کردیم چرا که این سلاح سبک و پرکاربرد است و به راحتی رزمندگان می‌توانند از آن با توجه به شرایطی که در منطقه حاکم است استفاده کنند.


وزیر دفاع تصریح کرد: همه ما در منطقه شاهد اتحاد عربی، اسرائیلی و آمریکایی هستیم و همه می‌دانندکه این سه ضلع که یک مثلث را تشکیل می‌دهد که قصد داشتند برنامه‌ها و سیاست‌های خودشان را در منطقه علیه برخی کشورها اعمال کنند. به عنوان مثال این کشورها عناصر تروریستی و تکفیری را مانند داعش به وجود آوردند تا توجه همگان از سمت اسرائیل پرت شود. ضمن اینکه این کشورها جدیدترین سلاح‌های خودشان را در اختیار گروه‌های تروریستی گذاشته‌اند تا بلکه به مقاصد خودشان برسند اما می‌بینیم که با چه مشکلاتی روبه رو شده‌اند.


عقب نشینی ترکیه از تجهیز مخالفان سوری


حضور نظامیان روسیه و جنگنده‌های این کشور تا هر زمانی که لازم باشد در پایگاه هوایی همدان پایدار خواهند بود. برخی افراد و نمایندگان از روی ناروا و ناشیانه می‌گویند باید حضور نظامیان روسیه در پایگاه همدان با اطلاع و تصویب نمایندگان صورت می‌گرفته است در حالیکه حضور روس‌ها در ایران به امضای شورای عالی امنیت ملی رسیده است مگر می‌شود اقدامی در کشور انجام شود اما شورای امنیت ملی از آن اطلاعی نداشته باشد

وزیر دفاع با اشاره به کودتای اخیر ترکیه گفت: با توجه به اتفاقات و تحولاتی که در کشور ترکیه به وجود آمده است این کشور تا حدودی از دخالت در سوریه و تجهیز مخالفان سوری سر باز زده است چرا که آنکارا در گذشته مخالفان و افرادی که ضد سوریه و عراق دست به اقدامات مسلحانه می‌زدند را تجهیز و حمایت می‌کرد. اما خوشبختانه متوجه شدند که سرمایه‌گذاری آنها بر روی این گروه‌ها و افراد بر باد رفته است. بنابراین همه رویکردها و اتفاقاتی که چندی پیش در ترکیه به وجود آمده بود نشان از وضع اعتراضی مردم آن کشور به اقدامات مقامات سیاسی ترکیه به شمار می‌رود. بنابراین ما امیدواریم تمام ظرفیت‌هایی که علیه کشورهای اسلامی منطقه به کار می‌رود علیه اسرائیل به کار گرفته شود.


پیام وزیر دفاع به آل سعود


وزیر دفاع کشورمان خطاب به آل سعود گفت: من به مقامات آل سعود این پیام را می‌دهم که از منافقین حمایت نکنند چرا که در گذشته این گروهک تروریستی امتحان خودش را پس داده است و از همه مهم‌تر منافقین افرادی پست و فرومایه به شمار می‌آیند. کسانی که امروز نوکر عربستان شده‌اند جاسوسی ایران را مدنظر قرار داده‌اند.


همچنین دهقان تأکید کرد: در آینده عراق انسجام خودش را به دست خواهد آورد و به زودی داعش در منطقه نفس‌های آخر خودش را خواهد کشید.


تفاهم‌نامه میان ایران و روسیه


وزیر دفاع درباره همکاری‌های ایران و روسیه گفت: در گذشته تفاهم‌نامه‌هایی برای ارائه تسهیلات و مقابله با گروه‌های تروریستی مانند داعش در سوریه میان ایران و روسیه به امضا رسیده است و ما همکاری‌های خوبی با یکدیگر داریم و به همین دلیل جت‌های جنگی و بمب‌افکن‌های روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان استقرار پیدا کرده‌اند تا هر چه زودتر عناصر تروریستی را در منطقه ریشه‌کن کنیم.


وی افزود: قدرت دفاعی ایران جنبه بازدارندگی دارد و قطعا در مقابل هر تهدیدی از جانب بیگانگان ایستادگی خواهیم کرد و هیچ کس و کشوری نمی‌تواند مانع از اقتدار ایران در حوزه صنعت دفاعی شود و از دست‌یابی به سلاح‌های پیشرفته و روز چشم‌پوشی نخواهیم کرد چرا که ما با اتکای دکترین دفاعی داخلی توانسته‌ایم به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کنیم و از همه مهم‌تر در بُرد موشک‌ها و قابلیت ماندگاری آنها هیچ نقطه پایانی برای قدرت دفاعی کشورمان قائل نیستیم. غربی‌ها و آمریکایی‌ها از قدرت بازدارندگی ایران ترس و واهمه دارند پس همه کشورها به خصوص آمریکا بدانند که توان دفاعی خودمان را با قوت ادامه می‌دهیم.


حمایت از عراق و سوریه


وزیر دفاع تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از کشورها و افراد گروه‌ها ترویستی مانند داعش را تجهیز می‌کنند و جدیدترین و پیشرفته‌ترین سلاح‌های خودشان را در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهند از جمله این کشورها عربستان، آمریکاست و بعضاً ترکیه بود. پس هر وقت داعش بخواهد از ارباب‌های خودشان می‌توانند جدیدترین سلاح‌ها را دریافت کنند چرا که عناصر ترویستی تکفیری مزدوران ارباب‌های خودشان هستند و از آنها پول و سلاح دریافت می‌کنند. با تجهیزاتی که در اختیار داعش قرار گفته است این گروه تروریستی امروزه به یک ارتش تبدیل شده است و در جهت مقاصد و اهداف کشورهایی که از آنها حمایت می‌کنند قدم برمی‌دارد اما بدانند که ملت‌ها و کشورهای اسلامی منطقه از جمله ایران و سوریه و عراق اجازه چنین کاری را به آنها نخواهند داد.


وی گفت: ما به درخواست کشورهای عراق و سوریه به آنها در مقابل داعش حمایت و کمک می‌کنیم و این سیاست ایران قانونی، شرعی و از مهم‌تر جزء تعهدات مشروع بین‌المللی و شناخته شده است ما سوریه و عراق را در بعد غیر انسانی (نظامی) و همچنین مشورت با مشاوران نظامی آنها حمایت کرده و حمایت خواهیم کرد تا ریشه داعش و گروه‌های تروریستی کنده شود.


وزیر دفاع همچنین در این نشست خبری درباره حضور نیروهای نظامی روسیه در ایران گفت: به غیر از پایگاه هوایی نوژه همدان هیچ پایگاه دیگری در اختیار روس‌ها قرار ندارد. البته در اختیار روس‌ها نیست بلکه نیروهای نظامی روسیه در این پایگاه حضور دارند و از تمام فعالیت‌ها و اقدامات آنها اطلاع دقیق و کافی داریم و بدون هماهنگی با ایرانی‌‌ها کاری را انجام نمی‌دهند. حضور نظامیان روسیه در ایران به دلیل روابط استراتژیک و تفاهم‌نامه‌ای است که میان دو کشور به امضا رسیده است.


وی اضافه کرد: پایگاه هوایی نوژه همدان در جهت اهداف و مقاصد روس‌ها نیست من بارها تاکید کردم و مجدد تاکید می‌کنم که طبق قراردادهایی که میان دو کشور امضا شده است ما فقط برای مقابله با داعش تسهیلاتی را در اختیار یکدیگر قرار داده‌ایم. حضور نظامیان روسیه در پایگاه هوایی همدان نقض قطع‌نامه‌های بین‌المللی نیست.


حضور نیروهای روسیه در ایران ربطی به مجلس ندارد


دهقان گفت: متاسفانه به دلیل حمایت کشورها از داعش پای تروریست‌ها به کشورهای اروپایی رسیده است به جای اینکه با داعش مقابله کنند از این گروه تروریستی حمایت و آن را تجهیز نظامی می‌کنند ما باید شاهد منطقه امن باشیم تا مردم بتوانند به راحتی و با امنیت زندگی کنند.


وزیر دفاع تأکید کرد: حضور نظامیان روسیه و جنگنده‌های این کشور تا هر زمانی که لازم باشد در پایگاه هوایی همدان پایدار خواهند بود. برخی افراد و نمایندگان از روی ناروا و ناشیانه می‌گویند باید حضور نظامیان روسیه در پایگاه همدان با اطلاع و تصویب نمایندگان صورت می‌گرفته است در حالیکه حضور روس‌ها در ایران به امضای شورای عالی امنیت ملی رسیده است مگر می‌شود اقدامی در کشور انجام شود اما شورای امنیت ملی از آن اطلاعی نداشته باشد.


دهقان درباره حضور نیروهای نظامی روسی در ایران تصریح کرد: پایگاه هوایی همدان برای سوخت‌گیری جنگنده‌های روسیه تعمیرات آنها و حتی مجهز شدن این جنگنده‌ها به سلاح در این پایگاه مستقر شده‌اند چرا که روس‌ها برای تفریح و گردش به ایران نیامده‌اند بلکه برای مقابله با داعش وارد ایران شده است پس حضور نیروهای روسیه در ایران ربطی به مجلس و تصویب نمایندگان ندارد. حضور جنگنده‌های روسیه در ایران تصمیم نظام جمهوری اسلامی بوده است.


وی افزود: ما برخی دستاوردهای نظامی خودمان را به دلیل مسائل امنیتی در داخل و خارج از کشور رونمایی نمی‌کنیم. ضمن اینکه من با کار رونمایی از تجهیزات نظامی موافق نیستم البته زمانی که از تجهیزات نظامی تست و ارزیابی‌های نهایی صورت گرفته باشد و در اختیار نیروهای مسلح آنها را قرار داده باشیم موافق رونمایی از تجهیزات نظامی هستم. ما باید به نقطه خود اتکایی کامل در تامین نظامی و قدرت دفاعی کشور باشیم.


وی همچنین تأکید کرد: ایران به 5 قاره محصولات نظامی خودش را صادر می‌کند چرا که مشتری‌های زیاد و خاصی از این 5 قاره دارد.


وزیر دفاع گفت: منافقین با گروه‌های ترویستی داعش و جبهه النصره همکاری دارند.


پایگاه هوایی نوژه همدان در جهت اهداف و مقاصد روس‌ها نیست من بارها تاکید کردم و مجدد تاکید می‌کنم که طبق قراردادهایی که میان دو کشور امضا شده است ما فقط برای مقابله با داعش تسهیلاتی را در اختیار یکدیگر قرار داده‌ایم. حضور نظامیان روسیه در پایگاه هوایی همدان نقض قطع‌نامه‌های بین‌المللی نیست

وی افزود: روس‌ها در یک مرحله به دنبال ساماندهی و تجهیز اقلیم کردستان بودند تا کردها بتوانند با گروه‌های تروریستی مقابله و مبارزه کنند که بعد از روسیه آمریکا به دنبال تجهیز اقلیم کردستان بود که البته نیت این دو کشور با یکدیگر زمین تا آسمان فاصله دارد.


وزر دفاع گفت: این ذهنیت را پاک کنید که قرار است ایران از سامانه S300 کپی برداری یا آن را بومی‌سازی کند ما نیاز به سامانه‌هایی داریم که ایران را از نظر قدرت هوایی تامین کند در گذشته به دلیل بدعهدی‌های روس‌ها برای تحویل سامانه S300 به ایران برخی به این فکر افتادند که این سامانه را بومی‌سازی کنند که البته سامانه‌ای با نام باور373 تحت ساخت و ساز بود که تقریبا مشابهی از سامانه S300 به شمار می‌رفت.


دهقان تصریح کرد: تضمین حضور ترکیه و همکاری با کشورهای ایران و روسیه شاید به گفته برخی به خاطر ثبات نسبی که در این کشور حاکم شده است باشد یعنی تضمینی وجود ندارد که ترکیه این ائتلاف را ترک کند اما این کشور باید بداند که کشورها طبق اصل حاکم بر اهداف و منافع ملی خودشان را شکل می‌دهند.


وی همچنین گفت: سامانه S400 روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان وجود ندارد.


وی متذکر شد: به دلیل محدودیت‌هایی در این دولت اقداماتی بر روی ساخت ماهواره آن طور که شاید و باید صورت می‌گرفت انجام نشده است چرا که در گذشته در دولت آقای احمدی نژاد به دلیل برخی قطع‌نامه‌ها محدودیت‌هایی در این زمینه صورت گرفت اما ان‌شاءالله در آینده نزدیک شاهد پرتاب ماهواره سفیر خواهیم بود که این ماهواره به دست دانشمندان ایرانی طراحی و ساخته شده است.


وزیر دفاع گفت: موضوع پارچین بحث تمام شده‌ای است و شورای حکام و همچنین آژانس انرژی اتمی پرونده پارچین را تمام شده اعلام کرده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته