دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1395 - 14:00
در گفت‌وگو با آنا

کارخانه: والیبال ایران در المپیک ناکام نبود/ لوزانو نمی‌توانست معجزه کند/ ترس نتیجه نگرفتن داشتیم

کارشناس والیبال ایران گفت: یقین دارم که اگر ما در هر دو بازی مقابل ایتالیا و روسیه در ست نخست پیروز می‌شدیم، می‌توانستیم در ست‌های بعدی بهتر عمل کنیم.
کد خبر : 111068

مصطفی کارخانه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا در خصوص حذف تیم ملی والیبال مقابل ایتالیا گفت: «ما به دو دلیل نتیجه را به ایتالیا واگذار کردیم. اول اینکه بازیکنان تیم ملی ایتالیا به دلیل تجربه بالایی که داشتند به خوبی می‌دانستند که هر امتیازی که از دست بدهند آنها را از مدال المپیک دور می‌کرد. برای همین با تمام وجود برای یکایک امتیازات خود تلاش می‌کردند و سعی داشتند تا هر طور شده هیچ امتیازی از دست ندهند. این تجربه در نزد بازیکنان ما نبود.»


وی ادامه داد: «نکته دوم اینکه ما برابر این تیم همان راهی را رفتیم که مقابل روسیه هم رفته بودیم. ما بعد از اینکه ست اول را واگذار کنیم از لحاظ روحی دچار ضعف زیادی شدیم و برای همین نتوانستیم در ادامه همان تیم ست اول باشیم. این مشکل البته باید از طرف سرمربی تیم رفع می‌شد که متاسفانه وی نتوانست آن را رفع کند. هر چند یقین دارم که لوزانو تلاش خود را کرده و شاید این خود بازیکنان ما بودند که با شکست در ست اول بازی را تمام شده دانستند. یقین دارم که اگر ما در هر دو بازی ایتالیا و روسیه اگر در ست نخست پیروز می‌شدیم، می‌توانستیم در ست‌های بعدی بهتر عمل کنیم و چه بسا که برنده از زمین خارج می‌شدیم.»


سرمربی بانک سرمایه در مورد اینکه در ناکامی تیم ملی والیبال لوزانو چقدر مقصر است؟ تصریح کرد: «به نظر من والیبال ایران در المپیک ناکام نبود. ما اولین تجربه حضور در چنین رقابت‌ بزرگی را پشت سر گذراندیم و نباید انتظار داشته باشیم بازیکنان تیم ملی با آگاهی کامل مقابل حریفان خود می‌ایستادند. بزرگترین ضعف والیبال ما در سرویس‌ها و دریافت‌های‌مان بود. لوزانو در مدتی که حضور داشت نمی‌توانست این ضعف را برطرف کند. متاسفانه ما در رقابت‌های انتخابی جام جهانی در سال گذشته و امسال،‌ در لیگ جهانی و در همین رقابت‌های المپیک نتوانستیم به خوبی از سرویس‌های خود استفاده کنیم و امتیازات زیادی را از دست دادیم.»


او افزود: «لوزانو هر طور که با والیبالیست‌های ما کار می‌کرد، نمی‌شد آنها را در زمان چندماهه تغییر دهد. او معجزه‌گر نبود. آنها سرویس زدن را به گونه‌ دیگری یاد گرفته بودند و نمی‌توانستند در این فرصت چند ماهه شیوه درست‌تری را بیاموزند. متاسفانه این ایراد در دریافت‌ها هم بود توپ‌ها به خوبی به پاسور نمی‌رسید. از امروز باید برای رقابت‌های بعدی که در آن قرار داریم، کار کنیم و تلاش داشته باشیم تا نقاط ضعف خود را به درستی برطرف کنیم.»


کارخانه در پایان خاطرنشان کرد: «متاسفانه والیبالیست‌های ایران در المپیک دچار استرس خاصی بودند. استرس آنها این بود که باید حتما نتیجه بگیرند. ما باید نه تنها در والیبال بلکه در دیگر ورزش‌های خود نیز استرس نتیجه‌گیری را از دوش ورزشکاران خود برداریم. دیدید که بسیاری از ستاره‌های ورزش ما ناباورانه حذف شدند. بهترین راه برای نتیجه‌گیری در ورزش روز دنیا این است که از ورزشکاران خود بخواهیم حداکثر تلاش خود را بکنند و با این نگرانی با حریفان خود مبارزه نکنند که اگر موفق نشوند، ناکام بوده‌اند. اگر ترس از نتیجه‌ گرفتن از روی دوش ورزشکاران ایرانی حذف شود و به مهارت و تجربه آنها بیافزاییم، یقین دارم که مدال‌های زیادی را در دوره‌های بعدی المپیک کسب خواهیم کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته