دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1395 - 11:53

آمریکا: از 400 میلیون دلار به عنوان اهرمی برای آزادی زندانیان آمریکایی استفاده کردیم

آمریکا تایید کرد که پرداخت 400 میلیون دلار به ایران در ابتدای سال جاری میلادی را به عنوان اهرمی برای تضمین آزادی زندانیان آمریکایی استفاده کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان این مطلب، به انتقادها مبنی بر اینکه این پول به عنوان باجی به ایران بوده است، دامن زد.
کد خبر : 111034

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از بلومبرگ، جان کربی روز پنجشنبه در واشنگتن گفت: «ما قادر بودیم که معیارهای چندگانه دیپلماسی را در مدت 24 ساعت به کار گیریم.»


وی افزود: «ما عمدا از آن موقعیت به عنوان اهرم استفاده کردیم.»


کربی این سخنان را در پاسخ به وال استریت ژورنال بیان کرد که گزارش کرده بود، آمریکا تا زمانی که هواپیمای حامل زندانیان آمریکایی، تهران را ترک نکرد، اجازه نداد تا 400 میلیون دلار به ایران ارسال شود.


اختلاف‌ها درباره زمان پرداخت این مبلغ پول به انتقادهایی از توافق هسته‌ای دولت آمریکا با ایران منجر شده است که چند ساعت پیش از آزادی زندانیان لازم‌الاجر شد. در حالی که آمریکا گفته است مذاکرات درباره آزادی زندانیان، به طور جداگانه از مذاکرات هسته‌ای و مذاکره بر سر آزادی زندانیان انجام شده، اما سخنان کربی به نوعی اعتراف به این نکته است که این سه مذاکره متداخل انجام شده است.


دولت اوباما گفته که 400 میلیون دلار به ایران در قالب حل‌وفصل اختلاف مربوط به خرید تسلیحات آمریکایی از سوی ایران در دوران محمد رضا پهلوی پرداخت شده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: جان کربی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته