دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تصاویری از اولین زن خلبان جنگنده در پاکستان

بلندپروازی عایشه فاروق چند جهت مختلف دارد. عایشه 26 سال دارد و اهل بهاوال‌پور در شرق پاکستان است. او اولین و تنها خلبان نظامی زنِ آماده‌ی جنگ در پاکستان است.
کد خبر : 11096

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، سایت فرادید به نقل از رویترز می‌افزاید: فاروق یکی از نوزده زن پاکستانی است که در دهه اخیر به عنوان خلبان به استخدام نیروی هوایی درآمده‌اند. البته این نوزده زن تنها نمونه‌ای از زنان پاکستانی هستند که در سال‌های اخیر به کمک نیروهای دفاعیِ ملی پاکستان شتافته‌اند.


فاروق در کابین خلبان جت جنگی F-7PG (ساخته چین) نشسته و می‌گوید: «در جامعه ما اغلب دختران حتی به این مسئله فکر هم نمی‌کنند که می‌توانند خلبان یک هواپیما باشند.»


او اضافه می کند: «من هیچ فرقی میان خود و سایر خلبانان قائل نیستم. ما فعالیت های مشابه داریم و همقطارانم بسیار به من کمک می کنند. ما حتی یکدیگر را به چالش می کشیم، مثلاً کدامیک از ما می تواند بمباران یا موشک بارانِ دقیق تری انجام دهد. از این رو هنگام تمرینات، آموزش ها یا سایر فعالیت های روزمره، من هیچ تفاوتی میان خود و سایر خلبانانِ مرد، احساس نمی کنم.»


اما به نظر می‌رسد که زمان تغییر آمده است. نسیم عباس، سرهنگ‌ دوم‌ هوایى‌ِ اسکادران‌ فاروق، می‌گوید که پاکستان اکنون از 316 زن در نیروی هوایی خود استفاده می‌کند، در حالی که پنج سال پیش فقط 100 زن در نیروی هوایی استخدام بود.


عباس می‌گوید: «اکنون زنان بیشتر و بیشتری وارد نیروی هوایی می‌شوند. این کار دیگر تابوشکنی نیست. در طرز فکر جامعه و کشور، تغییری اساسی رخ داده است.»


از نوزده نفری که در ده سال گذشته به عنوان خلبان خدمت کرده‌اند، به جز فاروق پنج نفر دیگر توانایی پرواز با هواپیمای جنگی دارند. با این حال، او تنها زنی است که آزمون‌های نهاییِ مرتبط با نبرد را با موفقیت پشت سر گذاشته است.



انتهای پیام/

برچسب ها: پاکستان
ارسال نظر
قالیشویی ادیب