دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هر ایرانی 3 میلیون تومان یارانه نقدی گرفته است

با احتساب شصت و ششمین مرحله از یارانه‌های نقدی، هر ایرانی تا کنون رقمی بیش از 3 میلیون تومان یارانه دریافت کرده است.
کد خبر : 110893

به گزراش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، دولت تاکنون حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان منابع اعتباری برای پرداخت یارانه نقدی صرف کرده است و حدود 5 سال است که این یارانه‌ها در میان مردم توزیع می‌شود.


یارانه نقدی هر فرد همانند گذشته ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که اگر فردی از ابتدای پرداخت یارانه‌ها یعنی آذرماه سال 89 تاکنون در لیست یارانه‌گبیران قرار داشته باشد، تا کنون 3 میلیون و 3 هزار تومان یارانه دریافت کرده است.


این در حالی است که بودجه عمومی سالانه دولت چیزی در حدود 230 هزار میلیارد تومان است و این میزان یارانه پرداختی می‌توانست در بسیاری از بخش‌های اقتصادی و برای فعال کردن واحدهای تولیدی غیرفعال مورد استفاده قرار گیرد.


از سوی دیگر جدیدترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد بانک‌ها در 4 ماهه ابتدایی امسال 129 هزار و 510 میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های اقتصادی پرداخت کرده‌اند که منابع پرداختی یارانه‌ها تقریبا دو برابر تسهیلات پردختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی است.


محدودیت منابع دولت موجب شده است تا همواره پرداخت یارانه‌ها با کسری بودجه همراه باشد و دولت ناگزیر منابع آن را از دیگر بخش‌ها و درآمدهای وزارتخانه‌هایی مانند نیرو از قبال فروش برق به مشترکان تامین کند که این امر باز هزینه‌ای گزافی را بر دوش بخش‌های مختلف اقتصادی می‌گذارد.


به طور مثال قیمت تمام‌شده برق بدون احتساب نرخ سوخت بیش از 105 تومان است اما میزان متوسط دریافتی شرکت توانیر از مشترکان به 60 تومان می‌رسد این در حالی است که 104 ریال از این میزان نیز به سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای پرداخت یارانه پرداخت می‌شود و این منابع دریافتی از بخش‌ها یقینا مشکلات متعددی را برای صنایع ایجاد خواهد کرد که از جمله آن می‌توان به بدهی 25 هزار میلیارد تومانی صنعت آب و برق اشاره کرد.


بر این اساس دولت تصمیم به حذف داوطلبانه یارانه پر درآمدها از لیست یارانه‌بگیران گرفت اما این طرح با استقبال چندانی از سوی مردم مواجه نشد و در نهایت مجلس مصوبه‌ای را مبنی بر حذف مرحله به مرحله اقشار پردرآمد به دولت تکلیف کرد که به گفته احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تا تیرماه تنها حدود 200 هزار نفر از لیست پرداخت یارانه‌ها حذف شده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته