دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1395 - 09:54
در گفت‌و‌گو با آنا؛

خسرو قمری: دوچرخه‌سواری در حد و قواره خود در المپیک ظاهر شد/ دوچرخه‌سوارانم بهترین بودند، با المپیک‌های قبل مقایسه نکنید

رئیس فدراسیون دوچرخه سواری گفت: رکابزنان المپیکی به اندازه قد و قواره شان در المپیک ریو حضور پیدا کردند و به اندازه همان هم نتیجه گرفتند.
کد خبر : 110818

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، سه دوچرخه سوار ایران شامل قادر میزبانی، صمد پورسیدی و آروین معظمی در رقابت‌های المپیک به خط پایان نرسیدند و تیم ملی ایران با قرار گرفتن در جایگاه سی و یکمی جهان به کار خود در این رشته پایان داد.


در روز نخست مسابقات المپیک قادر میزبانی زمین خورد اما میزبانی مجددا به مسیر بازگشت ولی نتوانست خود را به گروه برساند و از خط پایان بگذرد. دو دوچرخه‌سوار دیگر نیز بر اساس فاصله زمانی که ایجاد شد نتوانستند مسابقه را به اتمام برسانند و تنها ۶۳ دوچرخه‌سوار موفق شدند از خط پایان رد شوند.


خسرو قمری رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در ابتدا از مسیرهای سخت و دشوار المپیک سخن گفت: «شرایط مسابقه و مسیرهایی که ملی‌پوشان در المپیک رکاب زدند با آن چیزی که ما تصور کرده بودیم کاملا متفاوت بود. رقابت ها بسیار سنگین و مسیرهایی که برای دوچرخه سواران انتخاب شده بود بسیار دشوار بود به طوری که از 143 شرکت کننده در بخش استقامت تنها 63 ورزشکار توانستند به خط پایان برسند.»


قمری بدشانسی را عامل اصلی ناکامی در رقابت های المپیک می داند و می گوید: «اگر قادر میزبانی دچار سانحه نمی شد و زمین نمی‌خورد شرایط بهتر پیش می رفت. میزبانی در کیلومتر 115 دچار سانحه شد ولی با آن شرایط و مصدومیتی که از ناحیه کمر برای او به وجود آمده بود باز هم به مسیر مسابقه برگشت. متاسفانه این موضوع در رسانه ملی مطرح نشد و باید برای رسانه ای که تریبون افراد مغرض شده است متاسف باشیم. مجید ناصری از دوچرخه سواران قدیمی ماست اما به دلیل مشکلاتی که با فدراسیون دارد این موضوع را مطرح نکرد و ارزش کار این دوچرخه سوار را پایین آورد.»


او در ادامه به سانحه ای که برای قادر میزبانی و صمد پورسیدی به وجود آمد، اشاره کرد و گفت: « متاسفانه زمین خوردگی برای هر دو رکابزن به وجود آمد. البته این موضوع در دوچرخه سواری امری کاملا طبیعی است. این دوچرخه‌سواران با اینکه زمین خورده بودند و از سایرین عقب افتاده بودند اما همچنان ادامه دادند. طبق اعلام داور فاصله شان با خط پایان زیاد بود و باید از چرخ پیاده می شدند. اگر به فیلم مسابقه میزبانی توجه کنید قبل از اینکه میزبانی سقوط کند پایش را بر روی زمین گذاشته بود چرا که قبل از ترمز دوچرخه اش قفل کرده بود و دوچرخه به سمت منتهی الیه راست کشیده شده بود که هیچ کسی نمی‌تواند این شرایط را کنترل کند و میزبانی هم به خاطر اینکه به دوچرخه سواران دیگر برخورد نکند به بیرون جاده رفت اما با وجود جراحتی که برای او پیش آمد و با سرعت 70 کیلومتر به زمین خورد باز هم به راه خود ادامه داد. متاسفانه برخی افرادی که با ما دشمنی دارند می گویند او از عمد خودش را به زمین انداخت. من از افرادی که با ما اینگونه دشمنی می کنند می پرسم کدام آدم عاقلی با این سرعت خودش را از عمد به زمین می اندازد؟!»


رئیس فدراسیون دوچرخه سواری از قادر میزبانی به عنوان بهترین گزینه برای رکاب زدن در ماده تریل تایم یاد کرد و گفت: «قرار بود در این ماده آروین گودرزی به عنوان نماینده ایران رکاب بزند اما به دلیل سرماخوردگی و افت بدنی از فشار مسابقات اعلام کرد که برای حضور در این رقابت‌ها آماگی ندارد. قادر میزبانی هم پس از آن مصدومیت با کمک کادر پزشکی به 90 درصد آمادگی رسید و به عنوان نماینده ایران در ماده تایم تریل رکاب زد. او از بین 35 شرکت کننده برتر دنیا در جایگاه سی و یکم قرار گرفت. این در حالی است که علیرضا حقی نماینده کشورمان در المپیک ٢٠١٢ از بین ٣٨ نفر به عنوان سی و هفتمی رسیده بود. حسین عسگری هم در سال ٢٠٠٨ در بین ٣٨ نفر در رده سی و ششم قرار گرفت. با توجه به این موارد و بارندگی شهر ریو که کار را برای رکابزنان دشوار کرده بود عملکرد قادر میزبانی را بسیار خوب و ارزشمند می‌دانم.»


وی با انتقاد ازاینکه نباید نتایج این المپیک را با المپیک های گذشته مقایسه کرد، اظهار کرد: « اگر دوچرخه سواری ایران به عنوان تیم اول آسیا به رقابت های المپیک اعزام شده است به این دلیل است که تیم های ما در هر مسابقه که حضور داشتند به صورت تیمی امتیاز جمع کرده اند اینگونه نبوده که ملی پوشان به صورت انفرادی امتیاز جمع کرده باشند و ما تیم اول آسیا شده باشیم. در مسابقات المپیک لندن نفر اول این رقابت‌ها نماینده‌ای از کشور قزاقستان بود اما امسال همان دوچرخه سوار به رتبه هشتم رسید. این نشان می‌دهد که سطح مسابقات بالا بود. از طرفی باشگاه هایی که در کشوری مانند قزاقستان وجود دارد همگی حرفه ای هستند و ورزشکاران آن هم به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند و مقایسه ورزشکاران ما با آنها که همگی نیمه حرفه ای یا آماتور هستند درست نیست.»


قمری، مهدی سهرابی را یک دوچرخه سوار ناموفق خواند و در موردش عنوان کرد: «مهدی سهرابی سه دوره تجربه حضور در المپیک را دارد و در هر سه دوره او را از چرخ پیاده کردند و در هیچ مسابقه رسمی نتوانسته امتیازی کسب کنند. بهترین و امتیاز آورترین دوچرخه سواران ما کسانی بودند که در المپیک رکاب زدند اما حالا می گویند اگر مهدی سهرابی در تیم بود شرایط بهتر می شد در حالی که این چهار سالی که من در فدراسیون خدمت می کنم به یاد ندارم مهدی سهرابی در هیچ مسابقه رسمی عنوان و امتیاز به دست آورده باشد.»


رئیس فدراسیون دوچرخه سواری از کسانی که قصد ضربه زدن به فدراسیون را دارند، سخن گفت: «ما به اندازه قد و قواره‌مان در المپیک حضور پیدا کردیم و به اندازه همان هم نتیجه گرفتیم. به نظر من همین که ما در این رقابت ها نماینده داشتیم افتخار بزرگی بود و ضمن اینکه دو دوچرخه سوار ما با اینکه زمین خورده بودند اما باز هم به کارشان ادامه دادند. اما یکسری افراد برای اینکه فدراسیون ما را دچار حاشیه کنند به ما انتقاد می کنند. در شهریور ماه انتخابات فدراسیون برگزار می شود و طبیعی است برخی از افراد به دنبال ضربه زدن به ما باشند.»


قمری همچنین به غرض‌ورزی برخی افراد اشاره کرد و گفت: «مجید ناصری ما را متهم می کند که بدون برنامه به المپیک رفتیم و در این مدتی که برای المپیک آماده می‌شدیم برنامه ریزی مدونی نداشتیم. ما از این آقا به طور حتم شکایت خواهیم کرد. اما من به دنبال پاسخ این سوال هستم، زمانی که او به عنوان مربی در خدمت تیم ملی بود چه اقدام مثبتی برای ما انجام داد؟ من تاکنون یاد ندارم ناصری دوچرخه سواری به ما معرفی کند و بگوید این دوچرخه سوار این سطح را داشته و با تمرینات من به سطح قابل قبولی رسیده است. او مدتی هدایت تیم را برعهده داشت و همان زمان تیم ما به مسابقات قهرمانی آسیا تایلند اعزام شده بود مربی تیم به جای اینکه بالای سر تیم باشد به عنوان داور به دنبال قضاوت رفته بود. او سه ماه هدایت تیم را برعهده گرفته بود که از این 3 ماه 45 روز در خارج از کشور به سر می‌‌برد و بعد از اینکه به ایران برگشت ادعای همه حق و حقوقش را می‌کرد. ناصری در این سال هایی که به تیم ملی خدمت کرده تنها پول به جیب زده و به دنبال قراردادهای سنگین بوده است.»


رئیس فدراسیون دوچرخه سواری خاطرنشان کرد: «تیم المپیکی این رشته بهترین نتیجه را در المپیک به دست آورده چرا که در حد امکاناتشان ظاهر شد. با اینکه رکابزنان ایران تمام تلاش خود را کردند تا به خط پایان برسند، اما حریفان قویتر و با امکانات‌تر ظاهر شدند و این واقعیتی است که باید پذیرفت و اگر سرنگونی پور سیدی همراه نبود و همچنین سرنگونی میزبانی در سر پیچ اتفاق نمی افتاد، آنها از حریفان عقب نمی ماندند و نتیجه بهتری کسب می کردیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته