دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1394 - 15:06

تلاش جمهوری‌خواهان برای ورود کنگره آمریکا به توافق هسته ای با ایران

جمهوری‌خواهان سنای آمریکا روز یکشنبه درخواست خود برای به رای گذاشتن توافق نهایی با ایران را ارائه دادند.
کد خبر : 11074

به گزارش گروه بین‌المل خبرگزاری آنا و به نقل از رویترز، جمهوری خواهان اعلام کردند خواستار به رای گذاشتن توافق نهایی با ایران شدند.


«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با حمایت جمهوری‌خواهان طرحی را مبنی بر تصویب هرگونه توافق هسته ای با ایران از سوی کنگره، ارائه کرده که در آن بر نقش حساس کنگره در قبول یا رد توافق هسته ای با ایران، تاکید شده است.


کورکر در این خصوص گفت: این مساله مهم است که کنگره نقش قانونی خود را ایفا کند. هنوز جزئیات زیادی وجود دارد که در شرایط کنونی ناشناخته باقی مانده است. رئیس جمهور باید هرگونه توافقی را به مردم آمریکا و کنگره، عرضه کند.


وی همچنین در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گفت: یک پرچم قرمز این است که چه عناصری پیش از لغو تحریم ها علیه ایران در نظر گرفته شود. بر اساس چارچوب کنونی، تحریم ها زمانی لغو خواهد شد که ایران به تعهداتش عمل کند و اذعان داشت که از حمایت دموکرات‌های بلندپایه کنگره مانند «چاک شامر» نیز برخوردار است.


«چاک شامر» دموکرات نیویورکی کنگره، یکی از یهودیان مطرح در کنگره آمریکا است که گانه زنی هایی نیز درباره تصدی ریاست حزب دموکرات کنگره در سال 2017 درمورد وی وجود دارد.


کورکر افزود که می‌خواهد روندی را مشاهده کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازرسی ها را انجام می دهد. کمیته روابط خارجی سنای آمریکا قصد دارد 14 آوریل یعنی 9 روز دیگر در خصوص طرح پیشنهادی کورکر رای گیری کند. کاخ سفید هشدار داده است که این طرح را در صورت تصویب، وتو خواهد کرد.


باراک اوباما نیز هشدار داده است که اگر کنگره به توافق هسته ای با ایران ضربه بزند، آمریکا به خاطر به شکست کشاندن دیپلماسی بین المللی، سرزنش خواهد شد.


کورکر تاکید کرد وی بر بازنگری کنگره بر توافق هسته ای با ایران پافشاری خواهد کرد و اظهار داشت بازنگری کنگره به این مساله کمک خواهد کرد که تا مطمئن شود این توافق، بدتر از آن چیزی که به نظر می رسد، نباشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته