دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تاراج دسترنج باغداران مازندران بارنگ مصنوعی

برداشت نابهنگام و رنگ افزایی، 2 شیوه نادرست ، ولی رایج در مراکز سورتینگ مرکبات مازندران است که سودجویان با این شگرد دسترنج باغداران شمال کشور به عنوان قطب مرکبات ایران را به تاراج می برند.
کد خبر : 109876

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از ایرنا، باغداران مرکبات در مازندران کاهش قیمت، کم شدن میل بازار به خرید و پائین آمدن کیفیت میوه را مهم ترین مشکل ناشی از رنگ افزایی مر کبات می دانند که توسط بیشتر سورتینگ داران بویژه سورتینگ های غیرمجاز انجام می شود.
استان مازندران 170 هزار هکتار باغ مرکبات دارد که بر اساس آمارهای رسمی به طور میانگین حدود 2.5 میلیون تن محصول اعم از انواع پرتقال و نارنگی از آن برداشت می شود.
این استان به تنهایی بیش از 50 درصد از تولید مرکبات کشور را در اختیار دارد . همچنین بنا به آمار سازمان جهاد کشاورزی و صنعت و معدن ، بیش از 500 واحد سورتینگ و بسته بندی در مازندران وجود دارد که 80 درصد آنها به صورت سنتی و بدون مجوز فعالیت دارند.
بیش از نیمی از واحدهای سورتینگ مازندران هم در شهرستان قائمشهر مستقر هستند.
بدنامی ، محصول رنگ افزایی
رئیس اتحادیه سورتینگ داران قائمشهر نتیجه چند سال سکوت در برابر رنگ افزایی را بدنام شدن مرکبات مازندران دانست و گفت: رنگ افزایی شیوه نادرستی است که از چند سال قبل در واحدهای سورتینگ استان رواج یافت .
مهدی خطی افزود : اگر چه انگیزه رنگ افزایی در همه جای دنیا با رعایت استانداردها برای جلب بیشتر مشتری و در اختیار گرفتن بازار فروش است ، ولی سودجویی های صورت گرفته در این بخش سبب بدنام شدن مرکبات مازندران شده است .
وی توضیح داد : به دلیل ناآشنایی سورتینگ داران و بی اطلاعی آنان از مضرات این کار با رعایت نکردن استانداردها و ظرافت های کار ، باعث شده تا رنگ افزایی برروی مرکبات به دلیل سود اقتصادی بیشتر در استان رایج شود و درسال های اخیر این شیوه نتیجه عکس داده است و سبب کاهش قیمت مرکبات در بازار شده است . او افزود : با گذشت یک دهه از اجرای طرح رنگ افزایی مرکبات درمازندران ، هیچ دستگاهی اطلاع رسانی درستی از مضرات این کار و یا آموزش شیوه درست و علمی رنگ افزایی به سورتینگ داران نداشته است.
خطی گفت : با شرایط ایجاد شده در بازار و پس خوردن این شیوه ، سورتینگ داران قائمشهر به عنون قطب سورتینگ داری مازندران ، آماده همکاری با دانشگاه علوم پزشکی برای دست برداشتن از این کار هستند.
وی افزود : این کار در صورتی می تواند عملیاتی شود که تمام سورتینگ داران استان موظف به استفاده نکردن از رنگ و کنار گذاشتن شیوه رنگ افزایی شوند.
رنگ افزایی بی ضرر؛ آری
یک عضو هیات علمی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران هم گفت که رنگ افزایی به شیوه درست برای مرکباتی که میزان قند آن به هفت رسیده باشد، در بعضی از کشورهای جهان از جمله آمریکا رایج است.
سید وحید علوی میزان استاندارد رنگ افزایی در مرکبات را باقی ماندن دو میلی گرم از این مواد بر روی پوست مرکبات در هنگام مصرف دانست و افزود : باید هشدارهای لازم به خریداران برای استفاده نکردن از پوست این میوه نیز داده شود.
وی توضیح داد : شیوه ای که در شرایط فعلی در استان های شمالی از جمله مازندران در رنگ افزایی استفاده می شود، سرطان زاست و باید اطلاع رسانی درستی به مردم در این بخش صورت گیرد.
این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران خواهان آموزش رنگ افزایی درست به سورتینگ داران استان شد و تاکید کرد که در غیر این صورت مراجع قانونی باید از رنگ افزایی جلوگیری کنند .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : هم اکنون فعالیت بیشتر سورتینگ های مرکبات استان برای مصارف داخل کشور است .
دلاور حیدرپور افزود : در این سورتینگ ها استاندارد های لازم برای بسته بندی و سورت مرکبات جهت صادرات به خارج از کشور رعایت نمی شود .
وی از برنامه جهادکشاورزی مازندران برای دادن مجوز به سورتینگ های مجهز به فناوری روز خبر داد و گفت که از این پس تنها برای سورتینگ هایی مجوز صادر می شود که به تجهیزات و فناوری روز برای سورت و بسته بندی مرکبات صادراتی مجهز باشند .
براساس اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، هم اکنون 150 واحد سورتینگ مرکبات با ظرفیت یک میلیون تن در استان فعالیت دارد.
سورتینگ یا انباری موقت
رئیس اتحادیه باغداران مازندران هم گفت : کارکرد سورتینگ در استان برای جلوگیری از کاهش قیمت مرکبات و فروش آن در زمان های پس از پیک تولید پیش بینی شده است.
رضا شعبانی افزود که در شرایط فعلی بیشتر سورتینگ های استان فاقد استاندارهای لازم برای نگهداری محصول هستند و این کار حتی از سوی تعداد زیادی از باغداران در منازل نیز انجام می شود.
وی ادامه داد : باید دستگاههای متولی آموزش های مورد نیاز در مورد نگهداری و سورتینگ مرکبات را به سورتینگ داران و باغداران ارائه کنند تا از ضایعات این محصولات باغی به دلیل سورتینگ های غیر استاندارد جلوگیری شود.
براساس آمارهای رسمی سالانه حدود 20 تا 30 درصد از مرکبات مازندران به دلیل نگهداری در فضاهای نامناسب و رنگ افزایی از بین می رود. هزینه تحمیلی به باغداران از این راه با فرض قیمت 10 هزار ریال برای هر کیلوگرم مرکبات ، بیش از 500 میلیارد ریال برآورد می شود .
میزان تولید سالانه مرکبات در مازندران بیش از دو میلیون و 200 هزار تن است ولی پیش بینی می شود امسال به خاطر شرایط مناسب آب و هوایی به بیش از دو میلیون و 500 هزار تن افزایش یابد .
پارسال قرار بود 400 هزار تن از مرکبات تولیدی مازندران به خارج از کشور بویژه روسیه صادر شود ولی در نهایت کمتر از یکصد هزار تن صادر شد.
بسته بندی نادرست ، رنگ افزایی و نبود سورتینگ استاندارد در کنار مشکل ذائقه پسندی مهم ترین مشکل صادرات مرکبات مازندران به روسیه اعلام شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته