دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پاسخ های تکراری به تعطیلی 5 ساله کوهستان پارک شادی مشهد

کلان شهر مشهد با وجود بیش از 3میلیون جمعیت ساکن و حدود 27 میلیون زائر در سال، با کمبود مجموعه های تفریحی ، بازی و سرگرمی در مقیاس شهری روبه رو ست. علاوه بر این با توجه به فضای سبز موجود، کوهستان پارک شادی نیز نقش بسزایی در سرانه فضای سبز دارد و این مجموعه نیز می تواند در کاهش آلودگی شهر نقش موثری داشته باشد.
کد خبر : 109873
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از خراسان، با این وجود کوهستان پارک شادی که نه تنها مورد استفاده بسیاری از شهروندان مشهدی قرار می گرفت بلکه بخشی از نیاز زائران را در این شهر تامین می کرد و به سند هویتی تفریحی شهر مشهد تبدیل شده بود، از حدود5سال قبل تعطیل شد و دلیل تعطیلی هم خرابی و غیر استاندارد بودن دستگاه های بازی عنوان شد اما این تعطیلی اکنون وارد پنجمین سال می شود درحالی که مردم مشهد سوال می کنند چرا کوهستان پارک شادی دوباره بازگشایی نمی شود؟ در این زمینه بانک دی به عنوان مالک این مجموعه همان پاسخ های تکراری قبلی را می دهد.


علت تعطیلی چیست؟

پیش از این مهندس "محمدی "رئیس اجرای استانداردوقت اداره کل استاندارد به خراسان در باره تعطیلی کوهستان پارک شادی گفته بود: ما تنها ۱۵ دستگاه را پلمب کرده ایم و ۲۰ دستگاه دیگر قابل بهره برداری است؛ هرچند ۱۵ دستگاه دیگر پلمب شده نیز با رفع نقص قابل استفاده خواهد بود.همچنین"مجید محمدی فر "شهردار وقت منطقه ۹ مشهد -که کوهستان پارک شادی در محدوده فعالیت این منطقه واقع شده است- نیزدرهمان زمان گفته بود : هیچ گونه سابقه ای دال بر تغییر کاربری کوهستان پارک شادی در شهرداری منطقه ۹ وجود ندارد. در همان گزارش "بیگی " رئیس اداره ارتباطات رسانه ای بانک دی ( مالک مجموعه کوهستان پارک شادی) در باره تعیین تکلیف کوهستان پارک شادی مشهد به خراسان گفته بود: بانک دی برای تعیین تکلیف این مجموعه جلسه ای با یک شرکت برگزار خواهد کرد که در آن سه گزینه نگهداری به حالت غیر فعال کنونی ، راه اندازی مجدد و واگذاری آن مطرح است .با این حال بعد از انتشار این گزارش درمرداد93 یکی از شهروندان با ارسال پیامکی برای ستون حرف مردم روزنامه خراسان، مدعی شد که آگهی مناقصه فروش کوهستان پارک شادی و زمین های اطراف آن در مرداد ماه سال ۹۲پس از چندین بار چاپ درروزنامه دنیای اقتصاد در تهران برگزار شده است.

اما سال گذشته پس از چهار سال تعطیلی کوهستان پارک شادی مشهد "بیگی " رئیس اداره ارتباطات رسانه ای بانک دی که سال 93وعده تعیین تکلیف این مجموعه تفریحی را با برگزاری جلسه ای با یک شرکت سرمایه گذاری داده بود، در گفت و گو با خراسان گفته بود با آن شرکت به توافق نرسیدیم و وضعیت کوهستان پارک فعلا به همین حال خواهد ماند تا مجمع عمومی بانک آخر تیرماه امسال برگزار شود، سپس در این باره تصمیم گیری خواهد شد.

ورود شورای شهربه تعطیلی کوهستان پارک

مهندس محسن انتظاری هروی رئیس شورای شهر مشهد نیز سال گذشته درباره تعطیلی مجموعه تفریحی کوهستان پارک شادی مشهد گفته بود: اعلام کرده ایم که اگر تا امروز شورای شهرداری بوده ایم، از امسال می خواهیم شورای شهر باشیم و موضوعات مهم شهر مانند تعطیلی کوهستان پارک شادی را پیگیری کنیم.وی افزوده بود : در این زمینه با استاندار و فرماندار در زمینه تشکیل یک شورای راهبردی برای این موضوعات صحبت هایی کرده ایم که یکی از این موضوعات تعیین تکلیف کوهستان پارک شادی مشهد است، محلی که از لحاظ فرهنگی و تفریحی مورد نیاز شهروندان و زائران است.وی اضافه کرده بود: پیشنهاد ایجاد شورای راهبردی و آیین نامه تشکیل این شورا را با حضور تولیت آستان قدس رضوی ، امام جمعه مشهد یا نمایندگان آن ها،استاندار ، فرماندار مشهد، رئیس شورای نمایندگان مشهد، رئیس شورای شهر و شهردار به استاندارداده ایم .انتظاری هروی با بیان اینکه کوهستان پارک شادی مشهد را که مورد نیاز شهروندان و زائران است تعطیل کرده اند، تصریح کرده بود: چند سال قبل حداقل ۶۰میلیارد تومان با احتساب زمین برای احداث کوهستان پارک شادی هزینه شد که این سرمایه اکنون چندین برابر شده است، چرا باید این سرمایه بدون استفاده هدر برود؟ این برخلاف اقتصاد مقاومتی است.

رئیس شورای شهر گفته بود: این مجموعه تقریبا دولتی و در اصل متعلق به بنیاد شهید است زیرا بیش از ۵۰درصد از سهام بانک دی متعلق به بنیاد شهید و امورایثارگران است و باید نسبت به تعطیلی کوهستان پارک شادی پاسخگو باشند.وی با بیان این که نمی شود به خواسته مردم دهن کجی کرد، افزوده بود: اگر شورای راهبردی برای تعیین تکلیف کوهستان پارک شادی و بازگشایی آن کاری انجام ندهد، شورا خود وارد عمل می شود و با دعوت از مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران به جلسه شورای شهر، موضوع را به صورت جدی مطالبه خواهد کرد.وی اضافه کرده بود : ما به هیچ عنوان اجازه تغییر کاربری کوهستان پارک شادی را نخواهیم داد؛ البته باید دید طرح جامع وتفضیلی چه کاربری را تعریف کرده است اما قطعا اجازه تغییر کاربری را نخواهیم داد.

اما اکنون که در تابستان 95 به سر می بریم و از تعطیلی کوهستان پارک شادی 5 سال گذشته است، "احسان بیگی" مسئول واحد رسانه بانک دی در پاسخی بسیار مختصر می گوید: درخصوص کوهستان پارک شادی مشهد اتفاق خاصی نیفتاده است.وی می افزاید: بانک دی کارش بانکداری است نه اداره شهربازی به همین دلیل قصد واگذاری این مجموعه را داشت و برای آن مزایده برگزار کرد اما این مزایده به نتیجه نرسید.

آمادگی شورا برای واگذاری به شهرداری

"محسن انتظاری هروی"رئیس شورای شهر نیزاکنون در این باره می گوید: کوهستان پارک شادی ابتدا متعلق به شرکت شاهد بنیاد شهید بود که به بانک دی واگذار شد. این بانک به دنبال آن بود که این مجموعه را تغییر کاربری دهد و از قبال ارزش افزوده آن سود کسب کند و برود.وی می افزاید: درشورای سوم قراربود که کوهستان پارک شادی ازطریق بانک ملت دراختیار گرفته شود و بعد از طریق تهاتربرای بهره برداری به شهرداری مشهد داده شودکه این کار عملی نشد.انتظاری با بیان این که بارها در زمینه تعطیلی کوهستان پارک شادی به مدیران مربوطه تذکر داده ایم، اظهار می کند: کوهستان پارک شادی مانند نگینی برای شهر مشهد است که بایدبرای مردم بماند و هرچه بدون استفاده باشد به ضرر بانک دی و بنیاد شهید است زیرا بخشی از سهام بانک دی متعلق به بنیاد شهید است .

رئیس شورای شهر مشهد اضافه می کند: رسانه ها باید وارد کارشوند و از مسئولان بنیاد شهید بپرسند چرا این سرمایه بدون استفاده مانده است و مدیران ارشد بنیاد شهید کشور باید پاسخگو باشند زیرا این موضوع مربوط به بنیاد شهید مشهد نیست و باید از تهران پیگیری شود.وی می گوید: شورای شهر هم هرکمکی بتواند در این زمینه انجام می دهد و اگر مالکان نمی توانند مجموعه را راه اندازی کنند، آن را به شهرداری واگذارکنند تا برای آن سرمایه گذار پیدا کند.

اجازه تغییر کاربری را نمی دهیم

"محمدرضا حسین نژاد" معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد نیز درباره تعطیلی کوهستان پارک شادی و شائبه تغییر کاربری آن اظهار می کند: درقانون کاربری شهر بازی به صراحت بیان نشده وپهنه گردشگری است که اگر چنین باشد، مالک می تواند آن را به سمت کاربری های گردشگری ببرد اما نمی تواند درآن برج بسازد و ساخت و ساز کند وبرای این کار باید مجوز کمیسیون ماده پنج را دریافت کند و به دلیل وسعت از شورای عالی شهرسازی نیز مجوز بگیرد.وی بابیان این که کمیسیون ماده پنج به مجموعه هایی که کاربری عمومی دارد و نیاز شهر است، مجوز تغییر کاربری نمی دهد، می افزاید: شهردار مشهد عضو کمیسیون ماده پنج است و من نیز در جلسات کمیسیون حضور دارم وتاکنون درخواست تغییر کاربری در خصوص کوهستان پارک شادی مطرح نشده است.حسین نژاد تصریح می کند: دریافت مجوز تغییر کاربری از تهران امکان پذیر نیست و باید از طریق شهرداری مشهد تغییر کاربری پیشنهاد شود که این کار از سوی مدیریت شهری انجام نخواهد شد زیرا نیاز عمومی بر نیاز اشخاص ارجحیت دارد و کمیسیون ماده پنج نیز اجازه تغییر کاربری را نخواهد داد.

وعده بنیاد شهید برای پاسخ گویی

برای جویا شدن نظرات بنیاد شهیدوامورایثارگران کشور درباره وضعیت کوهستان پارک شادی با روابط عمومی این بنیاد تماس گرفتم که پاسخ دهنده با بیان این که باید مسئولان بانک دی پاسخگو باشند و این کار نیاز به هماهنگی با مسئولان بانک و برقراری کانال ارتباطی دارد؛ اعلام کرد: هماهنگی برای پاسخگویی و ایجاد کانال ارتباطی انجام خواهد شد. پس از گذشت چند روزیکی از کارشناسان روابط عمومی بنیاد شهید به خبرنگار خراسان می گوید: بانک دی وظیفه دارد درباره بلاتکلیفی کوهستان پارک جوابگو باشد و برای پاسخ گویی شماره تماس مدیر روابط عمومی بانک دی را دراختیار ما می گذارد.

پنج روز انتظار و پاسخی تکراری

پس از هماهنگی روابط عمومی بنیاد شهیدو امور ایثارگران با بانک دی برای پاسخگویی، "صفرلکی" مدیرروابط عمومی بانک دی می گوید: کوهستان پارک شادی دراختیار یکی از شرکت های سرمایه گذاری زیرمجموعه بانک دی است و برای پاسخ گویی بامدیران این مجموعه باید هماهنگی انجام شود لذا چند روز دیگر تماس بگیرید.دو روز بعد دوباره با وی تماس گرفته می شود که درپاسخ می گوید که هنوز موفق به برقراری ارتباط با مدیران شرکت زیرمجموعه بانک دی نشده است. این تماس ها ادامه پیدا می کندو سرانجام درپنجمین روز پیگیری مدیر روابط عمومی بانک دی با گلایه از پیگیری دائم خبرنگار خراسان، تنها با پاسخی تکراری می گوید: با مدیران شرکت سرمایه گذاری که کوهستان پارک شادی را در اختیار دارند صحبت کرده وآنها در پاسخ گفته اند که بانک برای تصمیم گیری درخصوص این مجموعه کمیته ای را تشکیل داده است تا تصمیم بگیرند که کوهستان پارک شادی را بازسازی و احیا کنند یا آن را واگذار کنند.

از صفرلکی می خواهم که هماهنگی لازم را برای ارتباط مستقیم با مدیران این شرکت به منظور پاسخگویی انجام دهد که با دلخوری می گوید: دنبال چه هستید سوال کردید پیگیری کردم و پاسخ شما را دادم. وی سپس می گوید: مگر می خواهید صحبت های مرا منتشر کنید که درپاسخ وی می گویم من برای دریافت پاسخ بانک دی درباره بازگشایی کوهستان پارک شادی و درج گزارش با شما تماس گرفتم. او می گوید : همین صحبت ها منتشر شود، پاسخ مسئولان همین است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
علی انتظاری
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
۰
کوهستان پارک شادی مشهد از این امکانات برخوردار است شهر بازی . اورزانس.فوریات پلیسی . نانوایی.غرفه‌های خوراکیو پارکینگ دارد و نباید تعطیل باشد
قالیشویی ادیب