دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1395 - 23:09

تحرکات در آمریکا برای جلوگیری از فروش سلاح به عربستان

چند روز پس از موافقت واشنگتن با توافق فروش سلاح به عربستان، یک سناتور جمهوری خواه آمریکا قصد دارد مانع اجرای این توافق شود.
کد خبر : 109862

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: «راند پل برای تصمیم خود درباره مخالفت با فروش سلاح به عربستان به مخالفت‌ها با سابقه حقوق بشری عربستان و احتمال رقابت تسلیحاتی در منطقه استناد کرده است.»


پل در بیانیه‌ای که به نشریه فارین پالسی رسیده است، گفت: «با ائتلافی دو حزبی همکاری می‌کنیم تا بتوانیم طرح جلوگیری از فروش تسلیحات به عربستان را به رای بگذاریم. عربستان متحدی غیرقابل اعتماد است که سابقه ضعیفی در زمینه حقوق بشر دارد و ما نباید در زمینه فروش سلاح پیشرفته به این کشور و ترویج مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه شتابزده عمل کنیم.»


راند پل در حالی طرح و اقدام خود خبر داده است که اوضاع در یمن رو به وخامت است و ریاض نقش مهمی در روند مداخله جویی در جنگ داخلی این کشور ایفا می‌کند.


مذاکرات صلح یمن که با میانجی‌گری سازمان ملل متحد در کویت برگزار شد، موفقیتی در بر نداشت و حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن از سرگرفته شد. همچنین باوجود برقراری توافق آتش‌‌بس در یمن، این توافق به طور تمام و کمال در این کشور به اجرا در نیامد و گزارش‌ها از کشته شدن 272 غیرنظامی یمنی از آوریل تا زمان شکست مذاکرات صلح حکایت دارد.


در همین حال، راند پل و کریس مورفی، سناتور دمکرات در کمیته روابط خارجی سنا، سیاست آمریکا در یمن و حمایت لجستیکی و نظامی واشنگتن از عربستان را به باد انتقاد گرفته‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته