دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1395 - 13:37
در گفت‌وگو با آنا؛

رشید خدابخش: من با نصرت خان قرارداد نبستم که حالا پاسخگوی ناکامی جودوکاران باشم/ عوامل پشت صحنه باعث شد در ریو مدال نگیریم

سرپرست سابق فدراسیون جودو گفت: در زمان سرپرستی من جواد محجوب و سعید مولایی دارای رنکینگ 19 بودند اما بعد از کناره گیری من از این فدراسیون نه تنها وضعیت آنها بهتر نشد بلکه روز به روز افت رنکینگ داشتند با این شرایط انتظار کسب مدال در المپیک ریو غیر واقعی بود.
کد خبر : 109822

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، تیم ملی جودو در مسابقات المپیک باز هم به مدال نرسید و جودوکاران ایرانی همچنان در حسرت مدال المپیک ماندند. جواد محجوب، سعید مولایی و البته علیرضا خجسته که در واپسین روزهای مانده به المپیک به دلیل مشکلات خانوادگی نتوانست همراه تیم ملی عازم برزیل شود نمایندگان ایران در میدان سخت ریو بودند. جودوکاران ماه‌ها تلاش کرده بودند و انتظار می‌رفت تا از این آوردگاه سخت دست پر به ایران برگردند اما هر دو جودو‌کار (سعید مولایی و جواد محجوب) در همان بازی اول ضربه فنی شدند و از دور رقابت ها کنار رفتند به این ترتیب جودوی ایران باز هم بدون مدال ماند.


بعد از اینکه نمایندگان ایران در رشته جودو نتوانستند به مدال برسند اهالی این رشته لب به انتقاد گشودند و حضور نصرت خان به عنوان مربی جودوکاران را عامل اصلی این ناکامی دانستند. این مربی ازبکستانی که در زمان رشید خدابخش سرپرست سابق فدراسیون جودو پایش به ایران باز شد چندان مورد تایید جودوکاران المپیکی نبود و آنها با این مربی تمرین نمی کردند. حالا بعد از المپیک و ناکامی جودوکاران در کسب مدال اهالی این رشته متهم ردیف اول این ناکامی را کسانی می‌دانند که پای نصرت خان را به ایران باز کردند و هدایت تیم ملی المپیک را به او سپردند.


رشید خدابخش درباره عملکرد جودوکاران در المپیک ریو به خبرنگار ورزشی آنا گفت: «‌در تاریخ جودوی ایران در مسابقات المپیک ما هیچ زمانی موفق به کسب مدال نشدیم و این روند سالیان سال است که به همین‌شکل است. متاسفانه همه دست اندر‌کاران جودو با بی برنامگی و بی نظمی آن را به قهقهرا می برند.»


وی ادامه داد: «‌البته در کسب مدال المپیک تنها ورزشکار نقش ندارد و عوامل پشت صحنه هم نقش به سزایی در این امر دارند. مولایی و محجوب از نخبگان ورزش جودو هستند و چیزی برای کسب مدال کم نداشتند اما عوامل پشت صحنه باعث شد این دو جودوکار دستشان از کسب مدال کوتاه بماند.»


سرپرست سابق فدراسیون با بیان اینکه کسب مدال در المپیک پروسه طولانی دارد، عنوان کرد: «‌المپیک میدان سخت مبارزه است و بهترین‌های جهان در این رقابت‌ها حضور دارند. اگر جودوکاران ما توانایی بالایی دارند به طبع حریفان هم به همان اندازه قدرتمند هستند. ضمن اینکه کسانی که در المپیک موفق به کسب مدال می شوند با یکی دو ماه تمرین این اتفاق برای آنها رخ نمی دهد بلکه 4 سال تلاش می کنند تا به مدال المپیک برسند.»


خدابخش با بیان اینکه در المپیک رنکینگ جودوکار در کسب مدال او نقش به‌سزایی دارد، عنوان کرد: «‌زمانی که من به عنوان سرپرست در فدراسیون جودو خدمت می کردم سعید مولایی و جواد محجوب رنکینگ 19 را داشتند و ما تلاش می کردیم که رنکینگ آنها به عدد 16 برسد تا جزو 8 نفر برتر باشند و شانس کسب مدال را داشته باشند. تقریبا 90 درصد جودوکارانی که مدال در المپیک کسب کردند جز 8 نفر برتر جهان بودند. در زمان سرپرستی من تمام تلاشم این بود که این دو جودوکار جزو 8 نفر برتر جهان باشند اما بعد از من نه تنها وضعیت آنها بهتر نشد بلکه روز به روز افت رنکینگ داشتند تا جایی که آنها به جایگاه 22 رسیدند و حتی کسب سهمیه آنها هم به اما و اگر کشیده شد.»


وی ادامه داد: «‌اگر رنکینگ این دو نفر به عدد 16 می رسید آنها به عنوان سرگروه انتخاب می‌شدند و شانس بالایی برای کسب مدال داشتند . اما زمانی که برای جودوکار قبل از مسابقات المپیک هیچ کاری نمی کنند نباید توقع مدال هم داشته باشند. در المپیک موفقیت یک جودوکار به کارهایی که برای او انجام می دهیم بستگی دارد و تنها ورزشکار نقش ندارد.»


خدابخش در واکنش به اینکه اهالی جودو ناکامی جودوکاران را در المپیک به حضور نصرت‌خان ربط می دهند، عنوان کرد: «من به توصیه محمد درخشان (رئیس سابق فدراسیون جودو) نصرت خان را به ایران آوردم اما قراردادی با او نبستم و منتظر بودم مدیر تیم‌های ملی او را تایید کند و قرار بود تا مدتها عملکرد او را زیر نظر بگیریم. زمانی که من از فدراسیون رفتم با او قرارداد بستند. مقصر قرارداد او و همچنین اعزامش به المپیک ریو من نبودم و باید مسئولانی که بعد از من هدایت فدراسیون را برعهده گرفتند پاسخگو باشند. من تنها به توصیه درخشان و رزومه قابل قبولی که این مربی داشت او را به ایران آوردم . او در مرحله آزمون و خطا قرار داشت تا در موردش تصمیم بگیریم اما دیگر فرصت نشد و کسانی دیگر در مورد نصرت خان تصمیم گرفتند. هرچند که من مقصر ناکامی تیم ملی جودو را هم نصرت خان نمی دانم. موفقیت یک تیم به ده ها عامل بستگی دارد و نباید تنها ورزشکار و مربی را مقصر بدانیم. زمانی که در جامعه جودو هماهنگی و انسجام وجود ندارد طبیعی است که این اتفاقات می افتد.»


سرپرست سابق فدراسیون جودو در واکنش به اظهارات زارعیان (مربی اختصاصی جواد محجوب) مبنی بر اینکه تغییر مربی جودوکاران در آستانه المپیک ریو درست نبود، عنوان کرد: «زارعیان از محجوب گلایه می کرد که او به خوبی تمرین نمی کند و ما مجبور شدیم که مربی اختصاصی برای او بیاوریم که نتیجه خوبی هم داد و در مسابقات اروپا موفقیت کسب کرد اما حالا که در المپیک نتیجه نگرفتند می گوید تغییر مربی به ضرر آنها شد. من روابط محجوب با مربی اش ( زارعیان ) را دیدم و حس کردم این مربی نه تنها به محجوب کمک نمی کند بلکه به او ضربه هم می‌زند به همین دلیل تصمیم گرفتیم مربی تخصصی با توانایی بالا به تیم ملی اضافه کنیم.»


خدابخش در مورد ادعای زارعیان مبنی بر اینکه او برای به دست آوردن کرسی ریاست فدراسیون به همه موبایل هدیه داده است، گفت: « کسانی که این ادعاها را دارند مدرک بیاورند و روی هوا حرف نزنند. در این مدتی که من به عنوان سرپرست بودم همه اعضای فدراسیون حقوق می گرفتند و تنها روسای هیات‌ها که صادقانه کار می کردند یک ریال حقوق نمی گرفتند به همین دلیل من تصمیم گرفتم به پاس زحمت های آنها یک هدیه ناقابل برای آنها در نظر بگیرم که این امر در همه فدراسیون ها مرسوم است و تنها مختص به فدراسیون جودو نبوده و نیست. زمانی که من این هدایا را برای روسای هیات‌ها در نظر گرفتم حتی برای ریاست فدراسیون هم ثبت نام نکرده بودم. متاسفانه موبایل‌ها به دست روسای فدراسیون ها نرسید و عده‌ای مانع این کار شدند و هم اکنون در حراست فدراسیون جودو است. به نظر من زارعیان تنها یک مربی است و باید در امور فنی دخالت کند و در موضوعاتی که هیچ دخلی به او ندارد ورود پیدا نکند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته