دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1395 - 10:09
همه هزینه‌های پیوند در کشور با مصوبه هیات وزیران رایگان شد؛

اعضای محترم! پیوندتان رایگان

پیوند عضو رایگان شد، خبری که بسیاری از نیازمندان به پیوند عضو و بیماران دیالیزی را خوشحال می‌کند چون از این پس تنها درد بیماری را تحمل می‌کنند و غمی بابت پرداخت هزینه‌های سرسام آور جراحی به دل راه ‌نمی‌دهند زیرا بعد از ابلاغ مصوبه بیمه فراهم‌آوری و پیوند اعضا در دولت، تامین هزینه‌های پیوند اعضا بر عهده بیمه خواهد بود و از شهریور ماه امسال بیماران پیوندی دیگر نباید هزینه‌ای برای جراحی‌های پیوند پرداخت کنند.
کد خبر : 109766

مهرو ماهر-گروه اجتماعی: تمامی هزینه‌های پیوند در کشور با مصوبه هیات وزیران از اول شهریور ماه به صورت رایگان انجام خواهد شد. رایگان شدن هزینه‌های پیوند اعضا تا حدود زیادی از میزان فشارهای روحی و مالی بیماران نیازمند پیوند می‌کاهد زیرا در برخی موارد فرد نیازمند پیوند عضو به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های جراحی از این عمل منصرف شده و رنج و درد بیماری را به جان می‌خرید و شاید در سنین جوانی جان خود را از دست می‌داد در حالی که با مصوبه اخیر دولت مبنی بر رایگان شدن هزینه‌های پیوند عضو بسیاری از افراد نیازمند می‌توانند در صورت تامین عضو مورد نیاز به سرعت و بدون دغدغه پرداخت هزینه، برای جراحی کاندید شوند.


بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت سالانه 5تا8 هزار نفر در کشور به علت مرگ مغزی جان خود را از دست می دهند که تنها نیمی از این افراد قابلیت اهدای عضو دارند که متاسفانه تنها 50 درصد این افراد واجد شرایط، در نهایت اهدای عضو را انجام می‌دهند و این در حالی است در کشور ما سالانه 25 هزار نفر به اهدای عضو نیاز دارند که به دلیل پائین بودن فرهنگ اهدای عضو متاسفانه روزانه 7 تا 10 نفر از این بیماران نیازمند در صف انتظار پیوند جان خود را از دست می دهند.


کاهش هزینه 50میلیونی یک بیمار دیالیزی در سال


سال‌ها قبل که قوانین بیمه در کشور تصویب شد، سازمان‌های بیمه‌گر تمام اعمال جراحی جز عمل زیبایی و پیوند را تحت پوشش قرار می‌دادند اما به تدریج که عمل پیوند در کشور گسترش یافت سازمان‌های بیمه‌گر «پیوند عضو» را نیز مورد توجه قرار دادند به طوری‌ که «پیوند کلیه» تحت پوشش بیمه قرار گرفت زیرا در سایر نقاط دنیا ثابت شده که انجام پیوند به خصوص پیوند‌هایی مانند کلیه هزینه‌های دولت را در نظام سلامت کاهش می‌دهد به همین دلیل از چند سال قبل بحث‌های مکرری راجع به پیوندها انجام شد. به عنوان مثال انجام دیالیز برای یک بیمار کلیوی در طول یک سال حدود 50 میلیون تومان هزینه دارد در حالی که اگر پیوند کلیه صورت گیرد در سال اول پیوند هزینه‌ها تا10 میلیون تومان کاهش می‌یابند و در سال‌های آینده نیز هزینه‌های درمانی برای دولت بسیار کاهش پیدا می‌کند.


محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه از اول شهریور ماه تمامی هزینه‌های پیوند اعضا توسط وزارت بهداشت و بیمه‌های پایه پرداخت خواهد شد، ادامه می‌دهد: «این پیوندها شامل تمامی موارد پیوند اعضا مانند مغز و استخوان،‌ریه، قرنیه و غیره خواهد بود. همچنین بیمه‌های پایه شامل بیمه تامین اجتماعی،‌ بیمه سلامت، بیمه نیروهای مسلح و بیمه خدمات درمانی شامل این طرح شده و تمام ایرانیان می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند.»


شرط رایگان شدن پیوند عضو


این در حالیست که محمد کاظمینی، رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت در این زمینه به خبرنگار آنا می‌گوید: من به شرطی با رایگان شدن پیوند اعضا موافقم که از بودجه‌های بهداشتی و اقدامات همگانی برای سلامت مردم کاسته نشود.


وی با بیان اینکه بیماران نیازمند پیوند، افراد خاصی هستند که مشکلات فراوانی دارند و خانواده‌هایشان برای درمان این افراد متحمل هزینه‌های بسیاری شده‌اند، می‌افزاید: با توجه به اینکه نیازمندان به پیوند کبد و کلیه یک پروسه درمان طولانی را پشت سر گذاشته‌اند به اقتصاد خانواده آنان فشار بسیاری وارد شده است، بنابراین ضرورت حمایت همه‌جانبه از آنان احساس می‌شود.


رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت تاکید می‌کند: در صورتی که رایگان شدن پیوند اعضا منجر به فشار به سایر قسمت‌های بهداشت و درمان نشود بار بزرگی را از دوش خانواده‌های بیماران بر می‌دارد.


تحمیل هزینه‌های پیوند به بیمارستان‌ها


در‌ سال ٨١ آیین‌نامه هیأت وزیران مبنی بر اختصاص ردیف بودجه‌ای برای پرداخت هزینه پیوند عضو تصویب و براساس این آیین‌نامه مصوب شد تا بودجه‌ای برای فراهم‌آوری و پیوند اعضا به وزارت بهداشت پرداخت شود اما با افزایش تعرفه‌های پزشکی، هزینه‌ای که پرداخت می‌شد کفاف هزینه‌های بیمارستان را نمی‌داد. بر همین اساس بیمارستان‌ها برای انجام پیوند اعضا متضرر می‌شدند زیرا انجام هر عمل پیوند هزینه‌های بسیاری را به بیمارستان تحمیل می‌کرد.


بیمه هزینه حدود 2 هزار و 600 بیمار پیوند کلیه را پرداخت می‌کرد ولی همین هزینه‌ها برای 700 بیمار کبد، 100 پیوند قلب و کمتر از 20 پیوند ریه پرداخت نمی‌شد که خوشبختانه با تصویب تحت پوشش قرار گرفتن سایر پیوند‌ها توسط بیمه‌ها فشار شدیدی که روی بیماران و بیمارستان‌ها وجود داشت تا حد بسیاری برداشته شد.


آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به نحوه تشخیص و گزینش بیماران نیازمند برای دریافت عضو می‌گوید: تشخیص نیاز بیمار به پیوند به عهده پزشک معالج است که این امر در نهایت توسط تیم پیوند انجام خواهد شد و یک تیم نیز در وزارت بهداشت همه اولویت‌بندی‌ها را برعهده دارد. مسئولیت نظارت بر این موضوع نیز بر عهده وزارت بهداشت است.


وی در این باره می‌گوید: اعمال جراحی پیوند اعضا در بیمارستان‌های دانشگاهی و مدرن متمرکز است که تمامی این بیمارستان‌ها از لحاظ تجهیزات و امکانات و همچنین تیم‌های تخصصی توانایی و صلاحیت انجام اینگونه جراحی‌های را دارند.


آقاجانی ضمن تاکید بر هزینه‌های بالای جراحی پیوند عضو در کشور می‌گوید: بحث مهم و دغدغه اصلی بیماران نیازمند پیوند در کشور موضوع هزینه‌های بالای این اعمال بود که خوشبختانه با مصوبه اخیر هیات وزیران از این به بعد قسمتی از هزینه‌ها که مربوط به حق‌الزحمه پزشک و مسائل درمانی است توسط وزارت بهداشت الباقی توسط بیمه‌ها پرداخت خواهد شد.


به گزارش آنا، دی‌ماه ‌سال ٩٣ بود که وزیر بهداشت در شورای‌عالی پیوند، از مسئولان بیمه خواست تا هزینه بیمارستان بیماران پیوند را متقبل شوند و از سویی دیگر مقرر شد معاونت درمان، بودجه پیوند بیمارستان‌ها را دو برابر کند. این اتفاق از سوی معاونت درمان صورت گرفت اما بیمه شدن هزینه‌های پیوند تا زمانی که بیمه بررسی‌هایش را انجام دهد، روند طولانی به خود گرفت و درنهایت اول شهریورماه ‌سال ٩٤، تفاهمنامه‌ای میان بیمه و وزارت بهداشت امضا شد و در روزهای اخیر مصوب شد تا هزینه فراهم‌آوری و پیوند اعضا رایگان شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته