دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1395 - 14:06

تحلیل فیگارو از برکناری رئیس دفتر پوتین/ مدودف برنده جنگ قدرت در کرملین

یک روزنامه فرانسوی در گزارشی به بررسی برکناری رئیس‌ دفتر ریاست‌جمهوری روسیه پرداخت.
کد خبر : 109726

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری و تحلیلی التقریر، روزنامه فیگارو در گزارشی نوشت: «اقدام ولادیمیر پوتین در برکناری سرگئی ایوانف 63 ساله برای همگان تعجب‌برانگیز بود. رئیس دفتر ریاست‌جمهوری روسیه از ویژگی‌های زیادی برخوردار بود که می‌توانست او را تا حد نخست‌وزیری ارتقا دهد ولی وی به دو سمت خود یعنی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری روسیه و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور مربوط به محیط زیست و حمل و نقل اکتفا کرد.»


فیگارو نوشت: «کارمند سابق اداره اطلاعات و امنیت روسیه (کاگ‌ب) را به فرمانبرداری از پوتین می‌شناسند کما اینکه تاکنون هیچ اختلافی میان این دو نفر در رسانه‌های روسی منعکس نشده است.»


به‌نوشته این روزنامه فرانسوی، سرگئی ایوانف اظهارات خشمانه ضد غربی داشت، به‌عنوان نمونه در سال 2003 گفته بود که اگر منافع ملی روسیه به خطر افتد، بعید نیست این کشور حملات نظامی بازدارنده‌ای در هر نقطه از جهان انجام دهد. از سوی دیگر آمریکا پیشتر به دلیل دست داشتن وی در عملیات تسلط بر شبه‌جزیره کریمه، او را فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده بود ولی نام وی در فهرست سیاه اتحادیه اروپا وجود ندارد.


فیگارو نوشت: «داستان از آنجا شروع می‌شود که ایوانف از پوتین خواسته بود که تنها چهار سال در راس دفتر ریاست‌جمهوری باقی بماند، ولی نمی‌توان این موضوع را یک فرایند جدا شدن معمولی در نظر گرفت. رشد ایوانف در سال 1999 در مدرسه کاگ‌ب در لنینگراد (سن‌پترزبورگ) آغاز شد. ایوانف در همان سال وارد عرصه سیاست شد و دبیرکلی شورای امنیت روسیه را برعهده گرفت. سپس در سال 2001 وزیر دفاع، در سال 2005 معاون نخست‌وزیر شد و در سال 2007 معاون اول نخست‌وزیر شد.»


این روزنامه فرانسوی افزود:‌ «در راستای این پیشرفت‌ها، بسیاری تصور می‌کردند که ایوانف می‌تواند جانشینی برای ولادیمیر پوتین باشد که نمی‌توانست برای سومین‌سال متوالی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود.»


رئیس جدید دفتر ریاست‌جمهوری روسیه کیست؟


فیگارو نوشت:‌ «پوتین در نهایت ایوانف را برکنار و آنتوان فاینو 44 ساله را به‌عنوان رئیس جدید دفتر ریاست‌جمهوری روسیه منصوب کرد. فاینو دیپلماتی ناشناخته در روسیه به‌شمار می‌رود. او پسر کارل فاینو، دبیر اجرایی سابق حزب کمونیست استونی است و به استناد برخی منابع روسی در بستر نخبگان عالی سیاسی شوروی سابق پرورش یافته است.»


بافیل سالین، از استادان علوم سیاسی روسیه درباره این تحولات می‌گوید: «تصمیم پوتین عجیب بود زیرا ما انتظار داشتیم که ایوانف را دست‌کم تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2018 در منصب خود ببینیم و از این تصمیم بسیار شگفت‌زده شده‌ایم.»


استاینیسلاو بیلکوفسکی، تحلیلگر سیاسی روسیه نیز می‌گوید: «سرگئی ایوانف از رقابت طولانی با دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر ضربه خورد و نتوانست صلابت گذشته خود را حفظ کند و در نهایت برکنار شد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته