دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1395 - 11:24

فرمول سازمان هواپیمایی برای فعال‌سازی فرودگاه‌های کوچک

رئیس سازمان هواپیمایی کشور از اجرای دو فرمول آزادسازی قیمت‌ها و همچنین کمک سازمان به شرکت‌های هواپیمایی برای خرید هواپیماهای کوچک خبر داد و گفت: با اجرای این دو فرمول، تغییر شکل در فرودگاه‌های کشور امکان‌پذیر است و بهره‌برداری از فرودگاه‌های کم‌برخوردار حتمی می‌شود.
کد خبر : 109622

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه ظرف سال جاری تعداد زیادی هواپیما وارد کشور می‌شود، عنوان کرد: اکنون فضای بهتری برای تمامی شرکت‌های هواپیمایی ایجاد شده است و با شرکت‌های بزرگ لیزینگ وارد مذاکره شده‌اند و در حال رفع مشکلات برای خرید هواپیما هستند.


راندمان شرکت‌های هواپیمایی بالا رفته است


وی به وضعیت استفاده از ناوگان فعلی هواپیمایی کشور بعد از آزادسازی نرخ‌ها اشاره کرد و گفت: بعد از آزادسازی نرخ‌ها هم تغییرات مثبتی در ساختارهای مالی شرکت‌های هواپیمایی ایجاد شد و هم تغییراتی اجباری از سوی سازمان هواپیمایی برای تغییر ساختارهای مدیریتی شرکت‌های هواپیمایی شکل گرفته که در نهایت باعث بالا رفتن راندمان ایرلاین‌ها شده است.


عابدزاده با اعلام اینکه همزمان با افزایش صندلی، افزایش مسافر هم داشته‌ایم و در عین حال افزایش مسافر بالاتر از افزایش صندلی بوده است، گفت: مطالعاتی که بعد از آزادسازی نرخ‌ها ظرف چند ماه اخیر انجام شد حاکی از افزایش ۳۰درصدی رضایتمندی مردم در گرفتن بلیت‌های پروازی است، همچنین استفاده بهتر از صندلی‌های در اختیار است. برای مثال برای نوروز امسال سه چهار روز مانده به پایان سال همچنان بلیت هواپیما برای مشهد در اختیار مردم قرار می‌گرفت. این وضعیت به آن معناست که شرکت‌های هواپیمایی دیگر از نگهداری بلیت‌ها در سیستم نگران هستند و بلیت‌ها را راحت‌تر در اختیار مردم قرار می‌دهند.


رئیس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه ساختارهای اقتصادی ناصوابی که در صنعت حمل و نقل هوایی در سال‌های اخیر حاکم بوده است منجر به عدم سوددهی شرکت‌های هواپیمایی شده بود، گفت: با آزادسازی نرخ‌ها به سمت درست‌تری در حرکت هستیم و ظرف هشت ماه اخیر بعد از آزادسازی نرخ‌ها شرکت‌های هواپیماهی در مسیر درست حرکت قرار گرفته‌اند.


وی به سرمایه‌گذاری‌های عمیقی که ظرف سال‌های اخیر در حوزه‌های شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاهی و ناوبری و حتی درباره ساخت هواپیما صورت گرفته است، اشاره کرد و گفت: قبل از آزادسازی نرخ‌ها شرکت‌های هواپیمایی تقریبا ورشکسته بودند و به لحاظ ساختارهای مالی شرایط بسیار نامطلوبی داشتند. نرخ‌های تکلیفی باعث شده بود که از فرودگاه‌های کشور استفاده نشود و شرکت‌های هواپیمایی به سمتی روند که هواپیماهای خاص را وارد کشور کنند. اکنون اما این شرکت‌ها در حال ترمیم وضعیت مالی خود هستند.


کمک به شرکت‌های هواپیمایی برای خرید هواپیماهای کوچک


عابدزاده ادامه داد: یکی از گله‌مندی‌های شرکت فرودگاه‌ها که باعث نارضایتی در فرودگاه‌های کشور شده بود نیز همین موضوع بود. چون نرخ ثابت قیمت‌ها اجازه می‌داد هواپیماهای ۱۵۰ نفره تا حدودی زیان‌ده نباشد به همین دلیل شرکت‌های هواپیمایی به سمت آوردن هواپیماهای کوچکتر نمی‌رفتند و در سال های اخیر مبادرت به آوردن هواپیماهای ۱۵۰ نفره کردند.


به گفته وی، این امر موجب گلایه شرکت فرودگاه‌ها و نارضایتی مردم مناطق کوچک به دلیل نبودن پروازهای استانی و شهر به شهر شده بود.


وی با بیان اینکه تمرکزی که روی فرودگاه‌های بزرگ وجود دارد به خاطر نوع ناوگان موجود در آن است، توضیح داد: بر همین اساس اخیرا مصوبه‌ای در شورای عالی هواپیمایی کشوری داشتیم که به شرکت‌های هواپیمایی اجازه می‌دهیم با کمک‌هایی که برای گرفتن راحت‌تر مجوز خط هوایی به آنها می‌کنیم، هواپیمای زیر ۱۰۰نفره را خریداری کنند و در آینده نزدیک با توجه به آزادسازی نرخ‌ها در پروازهای کوتاه هم سودآور است.


۹۰ درصد پروازها در ۱۴ فرودگاه کشور انجام می‌گیرد


عابدزاده ادامه داد: تمرکزی که روی فرودگاه‌های بزرگ است به خاطر نوع ناوگان است، برهمین اساس اخیرا مصوبه‌ای در شورای عالی هواپیمایی کشوری داشتیم که به شرکت‌های هواپیمایی اجازه می‌دهد با کمک هایی که به آنها می‌کنیم برای گرفتن راحت‌تر مجوز خط هوایی، هواپیمای زیر ۱۰۰نفره بیاورند.


عابدزاده به تاثیرات آزاد سازی نرخ قیمت‌ها و هم چنین مجوز جدید سازمان هواپیمایی برای خرید هواپیماهای زیر 100 نفر اشاره کرد و گفت: با آزادسازی نرخ‌ها از این به بعد پروازهای کوتاه هم سودآور خواهند بود.


وی با بیان اینکه اکنون ۹۰ درصد پروازها در ۱۴ فرودگاه کشور انجام می‌گیرد، گفت: با این دو فرمول امیدوار به تغییر شکل این وضعیت هستیم که در توسعه ملی هم اثرگذار است . متاسفانه اکنون نقاطی که احتیاج به توسعه دارند، پروازی در آنها وجود ندارد. اما با این فرمول این مشکل حل می‌شود و بهره‌برداری از فرودگاه‌های کم‌برخوردار بیشتر می‌شود.


رئیس سازمان هواپیمایی کشور که در جلسه مشترک با معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی این گزارش را ارایه می‌داد همچنین از سرمایه‌گذاری‌های جدید و سنگین در حوزه دفاعی کشور خبر داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته