دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1395 - 11:26

با 2 برد متوالی در المپیک؛ والیبالی‌ها تاریخ‌ساز شدند

تیم ملی والیبال ایران با دو پیروزی در مسابقات المپیک ریو بعد از 40 سال دوباره تاریخ ساز شد.
کد خبر : 109607

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، کاروان ایران 16 دوره حضور در المپیک را تجربه کرده است که در این 16 دوره تنها 4 رشته تیمی موفق به حضور در این رویداد مهم ورزشی‌ ‌شده‌اند. تیم‌های فوتبال ( 2 بار)، واترپولو، بسکتبال و والیبال رشته ‌های تمی هستند که موفق به حضور در المپیک شده بودند که البته در این میان والیبال ایران برای حضور در این رقابت‌ها 52 سال صبر کرد و امسال توانست جواز حضور در المپیک را به دست آورد.


تیم ملی والیبال در کاوران ایران که با نام امام رضا (ع) با 63 نماینده ایران در 14 رشته ورزشی در المپیک شرکت کرده است تنها رشته تیمی است. شاگردان لوزانو در مرحله مقدماتی‌بازی‌های المپیک‌ ریو 2016 با تیم‌های آرژانتین، لهستان، باکو، مصر و روسیه همگروه شدند که حاصل آن تا به امروز دو پیروزی و دو باخت بوده‌ است. والیبالیست‌ها مقابل آرژانتین و لهستان بازی را واگذار کردند اما مقابل مصر و کوبا به پیروزی رسیدند تا صعودشان را به مرحله بعد مسجل کنند. البته تیم ملی والیبال هنوز با روسیه بازی نکرده و قرار است فردا به مصاف این تیم برود.


باتوجه به رشد چشم‌گیری که تیم ملی والیبال در این چندسال اخیر به دست آورده است پیش بینی این می رفت که در مرحله مقدماتی این تیم بتواند به راحتی از پس دو تیم مصر و کوبا برآید و به مرحله بعد راه‌ پیدا کند و بعد از فوتبال دومین رشته تیمی باشد که صعود از مرحله مقدماتی را تجربه می‌کند.


تیم ملی فوتبال در المپیک مونترال که سال 1976 برگزار شد دومین حضور خود را در المپیک تجربه کرد. ملی پوشان فوتبال در این رقابت‌ها زیر نظر حشمت مهاجرانی به المپیک صعود کردند و در مرحله مقدماتی با یک پیروزی مقابل کوبا و یک شکست مقابل هلند به مرحله یک‌چهارم راه یافتند، اما در مرحله نیمه نهایی شکست خوردند و حذف شدند. حالا بلندقامتان ایران پس از 40 سال تاریخ را دوباره تکرار کردند و با کسب دو پیروزی در مرحله مقدماتی به مرحله بعد صعود کردند.


اما موفقیت‌های والیبال به همین‌جا ختم نشده‌ است؛ چرا که ملی پوشان با دو پیروزی که در المپیک ریو به دست آوردند در تاریخ حضور ورزش ‌های تیمی المپیک تاریخ ساز شدند. والیبال تنها رشته‌ای تیمی است که در یک المپیک موفق به کسب دو پیروزی شده است، اتفاقی که قبل از این برای هیچ تیم گروهی رخ نداده بود. از بین رشته های تیمی که به المپیک صعود کردند تیم فوتبال و بسکتبال یک برد در کارنامه خود دارند و واترپلو هم که در سال 1976 المپیک حضور داشت هیچ پیروزی به دست نیاورد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته