دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1394 - 10:00
پزشکیان در گفت‌وگو با آنا:

اگر دیپلماسی دولت قبل دیپلماسی انقلابی بوده، باید لغات را بازتعریف کرد

نماینده تبریز در مجلس، با تأکید بر اینکه «دیپلماسی دولت قبل به هیچ وجه قابل مقایسه با دیپلماسی دولت یازدهم نیست»، گفت: دولت یازدهم با شعار تدبیر و امید روی کار آمد و از روزهای آغاز به کار خود، سیاست آشتی با جهان را در پیش گرفت که موفق نیز بوده است.
کد خبر : 10951

مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 در لوزان سوئیس که منجر به تفاهم سیاسی و انتشار بیانیه مطبوعاتی شد، اظهار کرد: اینکه وزیر خارجه کشور ما - که از سوی کشورهای غربی مورد تحریم‌های شدید هستیم - پشت میز مذاکره در مقابل شش کشور قدرتمند جهان می‌نشیند و از موضع عزت مذاکره می‌کند، دستاورد بزرگی برای ما محسوب می‌شود.


وی با بیان اینکه «مذاکره‌کنندگان کشورمان توانستند حریم و خطوط قرمز نظام را حفظ کنند» و با اشاره به نامه امیرالمؤمنین علی(ع) به مالک اشتر درباره مذاکره و صلح با دشمنان، خاطرنشان کرد: حضرت علی در نامه 53 نهج‌البلاغه به مالک اشتر می‌فرمایند:«وَ لَا تَدْفَعَنَّ صُلْحاً دَعَاکَ إِلَیْهِ عَدُوُّکَ» یعنی صلحی را که دشمن تو را به آن دعوت می‌کند هرگز دفع نکن.








دیپلماسی دولتی که بدترین و شکننده‌ترین تحریم‌ها را بر کشور ما تحمیل کرد، بیشترین ضرر اقتصادی در معاملات را برای ما ایجاد و کشورهای جهان را علیه ما بسیج کرد، به هیچ وجه قابل مقایسه با دیپلماسی دولت یازدهم نیست.

وزیر بهداشت دولت اصلاحات، ادامه داد: در جای دیگر این نامه حضرت می‌فرمایند: «وَ لَکِنِ الْحَذَرَ کُلَّ الْحَذَرِ مِنْ عَدُوِّکَ بَعْدَ صُلْحِهِ فَإِنَّ الْعَدُوَّ رُبَّمَا قَارَبَ لِیَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَ اتَّهِمْ فِی ذَلِکَ حُسْنَ الظَّنِّ » یعنی پس از آن که صلح کردی از دشمنت حذر کن و هیچ‌گاه با حسن ظن به دشمن نگاه نکن.


این نماینده مردم در مجلس، تأکید کرد: اینکه دولت یازدهم راه صلح با کشورهای جهان را در پیش گرفته است کار درستی است؛ اما اگر کاملا به طرف‌های مقابل دل ببندیم این اشتباه است و دولت نیز در راه خود با دقت و هوشیاری حرکت می‌کند.


پزشکیان با اشاره به دلواپسی برخی افراد نسبت به بی‌اعتمادی به آمریکا، گفت: این روش را هم که برخی می‌گویند «چون ممکن است آمریکا تقلب و نیرنگ کند نباید با آن مذاکره کرد» نیز اشتباه است. بالاخره دنیای کنونی، دنیای رقابت بر سر قدرت است و همه کشورها به فکر منافع خود هستند و در این رقابت هر طرف باید مراقب منافع خود باشد.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره مقایسه عملکرد دیپلماسی دولت یازدهم با دولت قبل، تصریح کرد: سیاست خارجی این دو دولت قابل قیاس با یکدیگر نیست. دیپلماسی دولتی که بدترین و شکننده‌ترین تحریم‌ها را بر کشور ما تحمیل کرد، بیشترین ضرر اقتصادی در معاملات را برای ما ایجاد و کشورهای جهان را علیه ما بسیج کرد، به هیچ وجه قابل مقایسه با دیپلماسی دولت یازدهم نیست.


وی با بیان این مطلب افزود: دولت تدبیر و امید از زمان روی کارآمدن با سیاست آشتی با جهان کار خود را آغاز کرد و درصدد لغو تحریم‌ها برآمده است.


پزشکیان در پاسخ به این سؤال که «مذاکره‌کنندگان سابق معتقد بودند با گفتمان انقلابی مذاکرات را پیش می‌برند، به نظرتان تا چه میزان در این مسیر موفق بودند؟» گفت: گفتمانی که منجر به فقر، فساد و اختلاس شد، اگر نام انقلابی‌گری به خود بگیرد، باید لغات را دوباره تعریف کنیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته