دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1395 - 11:57
با تامین تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت محقق می‌شود

صادرات 4 میلیون بشکه‌ای نفت‌خام تا پایان سال

اگر تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت تامین شود،‌می‌توان امیدوار بود ایران تا پایان سال جاری به صادرات 4 میلیون بشکه ای نفت خام در روز دست پیدا کند.
کد خبر : 109391

آلبرت بغازیان، کارشناس بازار نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا گفت: صادرات 4 میلیون بشکه نفت خام پیش از این نیز برای ایران محقق شده بود بنابراین اگر تجهیزات برای تعمیر و نگهداری چاه‌ها و میادین نفتی تامین شود دستیابی به این رقم دور از واقعیت نیست.


وی ادامه داد: در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها و عدم دسترسی ایران به قطعات مورد نیاز،‌ استفاده از تجهیزات بی‌کیفیت میزان تولید نفت را کاهش داد که با رفع تحریم‌ها و دسترسی به بازارهای بزرگ، می‌توانیم قطعات مورد نیاز خود را با کیفیت مناسب تهیه کنیم.


بغازیان در ادامه با اشاره به پیشنهاد مجدد فریز نفتی از سوی سه کشور عضو اوپک گفت: با توجه به ماهیت طرح فریز نفتی،‌ هر یک از اعضا موافقت می‌کنند تا به اندازه سهمیه مشخص‌شده نفت تولید کنند بنابراین اجرای این طرح می‌تواند در کنترل بازار نفت و متعادل کردن عرضه موثر باشد اما رسیدن به توافق در این مورد کار ساده‌ای نیست.


وی ادامه داد: حتی اگر در کلیت ماجرا و توافق بر سر تولید نفت با سقف مشخص به نتیجه برسد،‌سهمیه‌بندی کشورهای مختلف آسان نخواهد بود و از سوی دیگر راهکاری وجود ندارد که کشورها را برای تولید در سهمیه تعیین‌شده متعهد کند.


بغازیان افزود: تجربه سال‌های پیش نیز نشان‌داده سهمیه‌بندی از سوی برخی کشورها و در راس آن عربستان رعایت نمی‌شود، عراق نیز با حضور شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا به دنبال افزایش تولید است و از همین رو ‌صادرات کمتر را نخواهد پذیرفت.


وی با اشاره به اینکه کشورهای تاثیر‌گذار نفتی امید چندانی به نتیجه رسیدن این توافق ندارند، گفت: در تایید این حرف می‌توان به واکنش بازار در خصوص پیشنهاد مجدد فریز نفتی اشاره کرد. اگر در بازار نفت امیدی به اجرایی‌شدن این طرح وجود داشت،‌ قیمت‌ها در بازار بالا می‌رفت و واکنش مثبتی را شاهد بودیم اما قیمت‌ها تفاوت چندانی را ثبت نکردند.


این کارشناس نفتی ادامه داد: رسیدن به توافق برای ثبات تولید نفت،‌ در واقع توافق با عربستان است و از آنجا که این کشور و کویت بیشترین مازاد تولید نسبت به سهمیه را دارند،‌موفقیت این طرح بعید به نظر می‌رسد.


وی در خصوص موضع ایران در این طرح نیز گفت: ایران هیچگاه بر سر سهمیه‌اش چانه‌زنی نکرده زیرا به دلایل مختلف مانند تحریم‌های بین‌المللی و عدم دسترسی به تجهیزات روز دنیا،‌ همواره کمتر از سهمیه تعیین‌شده خود نفت صادر کرده است.


بغازیان با تاکید بر اینکه سهمیه ایران بالاتر از عرضه نفت‌خام کنونی است،‌افزود: به علت غفلت در دولت قبل،‌ سهمیه نفت ایران و بازارهای سنتی این کشور توسط رقبا پر شد و برای بازپس‌گرفتن سهمیه،‌باید به دنبال بازارهای جدید باشیم.


وی یکی از راه‌حل‌ها برای کسب جایگاه واقعی نفت ایران در جهان را توجه به پالایش عنوان کرد و گفت: مشارکت با سایر کشورها در خصوص پالایشگاه‌سازی از دو منظر برای ایران مفید خواهد بود زیرا علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده بر روی نفت خام کشور،‌با در اختیار داشتن سهام پالایشگاه‌ها،‌ می‌توان سود قابل توجهی نیز از این محل کسب کرد.


بغازیان اظهار امیدواری کرد که این طرح با مخالفت مواجه نشود زیرا می‌تواند یکی از راه‌های تنوع‌بخشی به درآمدهای نفتی کشور باشد.


وی راه حل دیگر برای تنوع درآمدی در حوزه نفت را توجه به سوآپ دانست و افزود: این طرح در دولت قبل با مخالفت روبرو شد و با توقف فعالیت‌ها در این زمینه،‌بازار خود را از دست دادیم.


این کارشناس بازار نفت، تنوع در درآمدهای نفتی را یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: با این وسیله می‌توان بحران‌های قیمتی در بازار نفت را مدیریت کرد تا ریسک بازار توزیع شود و از سوی دیگر با ایجاد ارزش افزوده درآمد بیشتری را به کشور تزریق کنیم.


وی ادامه داد: وزیر نفت در این خصوص ایده‌های خوبی دارد و به دنبال تنوع کسب درآمد در بازار نفت است که در این راه سرمایه‌گذاری مناسب و دسترسی به منابع مالی در صنعت نفت بسیار مهم است.


بغازیان با اشاره به اینکه ایران از نظر امنیت انرژی در بین کشورهای همسایه منحصر‌به‌فرد است،‌گفت: سرمایه‌گذاران خارجی می‌دانند که ایران بازار خوبی برای سرمایه‌گذاری است زیرا علاوه بر امنیت انرژی، ثبات را نیز داراست.


وی در پایان گفت: مهمترین مانع بر سر حضور سرمایه‌گذاران تغییرات سیاسی مانند انتخابات آمریکا و ایران است که سبب شده است تا سرمایه‌گذاران منتظر نتایج آن بمانند. همچنین مانع دیگر این است که هرچند تحریم‌ها برداشته‌شده است، بانک‌های اروپایی همچنان برای تعامل با ایران با احتیاط عمل می‌کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته