دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1394 - 11:33
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد:

تاجگردون: کسی فکر نمی‌کرد که اینگونه همه تحریم‌ها در آستانه لغو قرار گیرد/ نتایج اقتصادی توافق هسته‌ای را باید در طولانی‌مدت جست‌وجو کرد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، درباره آثار اقتصادی توافق هسته‌ای گفت: در صورت توافق، مردم باید بدانند برای بهبود واقعی اقتصاد نباید به نتایج کوتاه‌مدت دلخوش کنند، بلکه اگر تفکیک قائل باشیم نتایج کلان در طولانی‌مدت بیشتر خواهد بود.
کد خبر : 10934

غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، درباره بیانیه مشترک مطبوعاتی ایران و شش کشور مذاکره‌کننده اظهار کرد: بیانیه لوزان در پی یک حرکت تدریجی بود که در یک کار فشرده حداقل در یک سال و نیم گذشته صورت گرفته است.


وی با بیان اینکه «شرایطی به وجود آمده است که قدرت‌های بزرگ بین‌المللی در مقابل ما بر سر میز مذاکره نشستند»، گفت: این جمع‌بندی جدید یک جمع‌بندی تکمیلی است، آن چیزی که در بیانیه قرائت شده نکته بارزی دارد و آن این است که دو طرف به دنبال بازی برد - برد هستند.


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: دو طرف باید قبول کنند که قدری از مطالبات و توقعاتشان را کاهش دهند، البته کاهش مطالبات باید به گونه‌ای باشد که اصول را از بین نبرد.


تاجگردون گفت: من برداشتم این است که چارچوب اصلی برنامه هسته‌ای در کشورمان از بین نرفته و آنچه اتفاق افتاده در جهت رفع نگرانی‌های طرفین است. ما دغدغه‌هایی درباره تحریم‌ها داریم چراکه در طول 10 تا 15 سال گذشته تجربه‌های بدی در تحریم‌ها داشتیم. اگر در توافق لغو شود تحول مناسبی در اقتصاد به وجود می‌آورد.


وی افزود: کسی فکر نمی‌کرد که اینگونه همه تحریم‌ها در آستانه لغو قرار گیرد، همه فکر می‌کردند در یک فرآیند طولانی 10 ساله تحریم‌ها لغو ‌شود، بالاخره کاری که انجام شده است مجموعه اقدامات دوطرفه‌ای است.


این نماینده مجلس تأکید کرد: امیدواریم در سه ماه آینده آن چیزی که وزیر امور خارجه کشورمان گفته عملیاتی شود. من به عنوان یک نماینده مجلس برداشتم مثبت است و به وزیر خارجه خودمان اطمینان داریم. بر اساس رهنمودهایی که مقام معظم رهبری داشتند انشاءالله نتیجه مذاکرات مثبت خواهد شد.


تاجگردون همچنین درباره آثار اقتصادی توافقنامه احتمالی گفت: برای آثار اقتصادی باید دو مرحله طولانی‌مدت و کوتاه‌مدت تعریف شود. آثار روانی جزو آثار کوتاه‌مدت است، یعنی در برخی شاخص‌ها و فضای عمومی جامعه و مسائل روانی جامعه، آرامش ایجاد می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: آثار بلندمدت هم مربوط به تولید و برگشت سرمایه می‌شود. مردم باید بدانند برای بهبود واقعی اقتصاد نباید به نتایج کوتاه‌مدت دلخوش کنند، بلکه اگر تفکیک قائل باشیم نتایج کلان در طولانی‌مدت بیشتر خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته