دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1394 - 09:59

بن کاردین جای منندز را می‌گیرد/ دموکرات‌های طرفدار اسرائیل متحد می‌شوند؟

سناتور «بن کاردین» برای جانشینی سناتور «باب منندز»، دموکرات اهل نیوجرسی به عنوان دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی سنا انتخاب شد. این کمیته مسئولیت بررسی دو اقدام جداگانه در مورد برنامه هسته‌ای ایران را بر عهده دارد و ممکن است چارچوب معامله هسته ای اوباما با ایران را به خطر اندازد.
کد خبر : 10924

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا و به نقل از «هیل»، اوباما روز پنج شنبه ضمن شروع یک تلاش تهاجمی برای جلب حمایت کنگره از این چارچوب، آن را به عنوان یک دستاورد تاریخی تمجید کرد.


اما کاخ سفید با این چالش روبرو است که کنگره بتواند لایحه اعمال تحریم های جدید علیه ایران را پیش ببرد، لایحه ای که ممکن است کار دیپلمات ها را در مسیر نهایی کردن این معامله تا سی‌ام ژوئن دشوار کند.


منندز به همراه سناتور کرک طرح موسوم به «کرک- منندز» مبنی بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را پیشتر به کنگره معرفی کرده بود اما این لایحه با مخالفت کاخ سفید به حالت تعلیق درآمد. منندز را می‌توان از گروه تندروهای آمریکا در نظر گرفت اما به نظر می‌رسید وی قصد دارد از مواضع خود جهت پیشرفت مذاکرات کمی عقب نشینی کند.


کاردین نیز از حامیان لایحه اعمال تحریم‌ها علیه ایران که منندز و مارک کرک آن را ارائه کردند، نبوده است.


کاردین که سناتوری دموکرات و اهل مریلند است، پیش‌تر از تحریم‌ها حمایت کرده اما در عین حال در شمار سناتورهای دموکراتی قرار دارد که متعهد شدند به دولت آمریکا برای مذاکره با ایران و دیگر کشورها فرصت دهند.


ناظران خارجی بر این باورند کاردین بیش از منندز تمایل دارد به رئیس جمهور فرصت دهد.


«لاری هانر» تحلیلگر ارشد سیاسی در موسسه «رند» می گوید کاردین کمتر از منندز می‌تواند مخالفت دموکرات ها را با این توافق جلب کند. «هانر» همچنین کاردین را به عنوان فردی توصیف کرد که بیش از منندز منتظر نتیجه مذاکرات دولت میشود.


پس از اعلام بیانیه تفاهم‌نامه سوئیس در روز پنج شنبه، کاردین در موضع خود تغییری نداد اما خواستار نقش داشتن کنگره در روند کار شد.
او گفت: «کنگره در این روند جایگاهی دارد و من منتظر بررسی همه جزئیات این توافق هستم که مدت ها منتظر آن بوده‌ایم و جان کری وزیر امورخارجه و متحدان ما درباره آن مذاکره کرده اند.»


ورود کاردین به این عرصه از سیاست‌ها، پیروزی بزرگی برای کاخ سفید به حساب می‌آید. منندز که توسط وزارت دادگستری آمریکا به فساد مالی متهم شد، از جایگاه خود برای انتقاد از عملکرد دولت در خصوص ایران و کوبا استفاده می کرد. همین امر موجب شد برخی جمهوری‌خواهان مدعی شوند وی به علت دیدگاه هایش تنبیه شده است.


کاردین 71 ساله یکی از خودی های واشنگتن است که پیش از آن که در انتخابات 2006 وارد سنا شود، به مدت دو دهه در مجلس نمایندگان آمریکا فعالیت می کرد.


او در عین حال که باور دارد کنگره باید در خصوص معامله ایران حق اظهار نظر داشته باشد، روز پنج شنبه گفت قصد دارد دغدغه های دولت را در این خصوص مد نظر قرار دهد.


کاردین گفت: «بررسی کنگره (خواسته ای) درست است، اما من میخواهم به برخی نگرانی های کاخ سفید نیز توجه داشته باشم، آنها یک سری مسائل موجه دارند.»


«تام کولینا» مدیر بخش سیاسی «صندوق پلاگ شرز» گفت گرچه ممکن است برای پیش بینی تاثیر حضور کاردین «خیلی زود باشد»، حضور او ممکن است «توازنی موفق تر» را بین نقش کنگره در خصوص معامله ایران و فرصت دادن به مذاکره کنندگان برای تکمیل توافق، موجب شود. او از یک سو حامی نقش کنگره در این توافق است و از سوی دیگر نمی خواهد بر هم زننده مذاکرات باشد.


اما به نظر می‌رسد او در عین حال از مخالفت با کاخ سفید بیم ندارد. وی پیشتر گفته بود: «تعهد بارز ما به اسرائیل فراتر از هر رهبر و دولتی است.» البته کاردین برخلاف منندز، از تصمیم اوباما برای عادی‌سازی روابط با کوبا حمایت کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته