دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اخبار شبکه مستند

روایت آیدین آغداشلو از تهران در آغاز

مستند «تهران در آغاز» ساخته حمید سهیلی در سه قسمت 45 دقیقه‌ای از شبکه مستند پخش می‌شود.
کد خبر : 10921

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، فیلم مستند «تهران در آغاز» به بررسی معماری تهران اختصاص دارد و به طور ویژه معماری اواسط دوران قاجار تا گذشته‌ دور شهر تهران را مورد بررسی قرار می‌دهد.


«تهران در آغاز» از مجموعه مستند «بافت قدیمی شهرهای ایران» است که در پنج قسمت در فاصله‌ سال‌های 1373 تا 1374 تهیه شده است، آیدین آغداشلو نویسندگی گفتار متن، ژاله کاظمی گویندگی و شاهین فرهت ساخت موسیقی را برعهده‌ داشته‌اند.


قسمت اول «تهران در آغاز» دوشنبه 17 فروردین ماه، ساعت 23 و به مدت 45 دقیقه از شبکه مستند پخش می‌شود.



پخش بهترین مستند قوم‌شناسی جشنواره حقیقت



مستند «عروسی عشایر» به کارگردانی حسن قهرمانی و تهیه‌کنندگی احد بیوته، دوشنبه 17 فروردین ماه، ساعت 18 در قالب برنامه «شب‌های مستند» از شبکه مستند پخش می‌شود و سپس با حضور سعید قطبی‌زاده نقد و بررسی خواهد شد.


این مستند که در پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران (سینما حقیقت) تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه ویژه در حوزه مستند قوم‌شناسی را کسب نموده است، آداب و رسوم سنتی عروسی در عشایر ایل شاهسون منطقه مغان را به تصویر می‌کشد.


بازنمایی آداب و رسوم، فرهنگ بومی و آیین عشایری استان با تمرکز بر مراسم عروسی زوجی جوان دستمایه ساخت این مستند است.


عوامل این مستند 30 دقیقه‌ای که در سیمای مرکز اردبیل تولید شده است، عبارت‌اند از: تصویربرداران: سید کاظم گنجی، داور یوسفی و وحید بیوته، تدوین و صداگذاری: رامین رحمانی، صدابردار: حسن جوادی، گوینده متن: حمدالله جعفری دانش.



میراث جاویدان قم مستند شد



مجموعه مستند «میراث جاویدان» ساخته عباس صالح مدرسه‌ای با موضوع بررسی شهر تاریخی و مذهبی قم از شبکه مستند پخش می‌شود.


این مجموعه در چهار قسمت 30 دقیقه‌ای دوشنبه‌ها ساعت 22 به روی آنتن می‌رود و قسمت اول آن دوران پیش از اسلام و ردپای تمدن در تپه قمرود، قلی درویش و گورستان باستانی تپّه صرم را در این سرزمین بررسی می‌کند و از نمازخانه‌های باستانی قم پرده برمی‌دارد.


قسمت دوم نیز ماجرای سفر حضرت فاطمه معصومه(س) به قم را به عنوان کانون توسعه این شهر به تصویر می‌کشد.


ارائه روایتی مستند از دوران قاجاریه تا پیروزی انقلاب اسلامی موضوع قسمت سوم مجموعه «میراث جاویدان» است. همچنین طبیعت این خطه و دشت‌های وسیع در شرق و شمال، وجود پدیده بی‌نظیر دریاچه نمک و حوض سلطان و بافت جمعیتی آن موضوع قسمت چهارم این مجموعه است.


عوامل تولید این مجموعه عبارت‌اند از: مشاور پروژه: مهرداد زاهدیان، تصویربرداران: محمد رضا تیموری، محمدهادی صالح، مصطفی سیفی و مصطفی خلیلی راد، تدوین: ایمان یاری، طراحی و ترکیب صدا: مهرداد جلوخانی، نویسنده گفتار متن: عاطفه میارکیانی، گوینده: شهرام درخشان، پژوهشگر و کارگردان: عباس صالح مدرسه‌ای، مجری طرح: خانه هنرمندان امروز، تهیه شده در شبکه نور به سفارش مرکز سیمای استان‌ها.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته