دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مرداد 1395 - 14:20

جزئیات جنگ هوایی ژنرال‌ها در شب کودتای ترکیه

روزنامه حریت چاپ ترکیه در گزارشی به بیان جزئیات «جنگ ژنرال‌ها در آسمان ترکیه» در شب کودتا پرداخت و نوشت که کودتاچیان از نیروی هوایی به‌عنوان سلاح قابل اتکای خود استفاده کرده بودند.
کد خبر : 109205

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه حریت در گزارشی با عنوان «جنگ ژنرال‌ها در آسمان ترکیه»، برای نخستین‌بار به بیان جزئیاتی از آنچه بر نیروی هوایی ترکیه در شب کودتا گذشت، پرداخت.


متن کامل گزارش:


24 نفر از ژنرال‌های نیروی هوایی ترکیه که به جشن عروسی دختر فرمانده‌شان رفته بودند، تالار عروسی را تبدیل به محلی برای مدیریت عملیات ضدکودتا کردند. ژنرال اکین اوزتورک، فرمانده سابق نیروی هوایی ترکیه که از جمله مدعوان بود، به جای استانبول به آنکارا رفت و هنگامی که اطلاعاتی درباره تحرک احتمالی خارج از سلسله مراتب نظامی به او رسید، از ژنرال‌ها خواست تصمیماتی قاطعانه اتخاذ کنند.


طبق اطلاعات موجود، برنامه زمانی آنچه در کودتای 15 جولای (25 تیر) رخ داد، به قرار زیر است:


- 19:06 فرماندهی نیروی هوایی دستور داد تا همه جنگنده‌ها و هواپیماهای در حال پرواز بر فراز آسمان ترکیه در پایگاه‌های خود فرود آیند.


- 19:26 آموزش‌ها و دستورهای لازم به همه نیروهای هوایی ابلاغ شد.


در این بحبوحه ژنرال عابدین اونال، یکی از فرماندهان نیروی هوایی دلیل ابلاغ دستورها را دریافت و با خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه تماس گرفت و هشدار داد که برخی به او خبر داده‌اند که نیروهایش قصد فرمانبرداری از او را ندارند.


- 21:05 فرمان بستن حریم هوایی صادر شد و 36 جنگنده به پایگاه‌هایشان بازگشتند.



- 22:15 باوجود صدور فرمان فوق، تحرکات هوایی در آسمان آنکارا مشاهده شد و اونال دریافت که این تحرکات با هدف کودتا انجام می‌شود.


- 22:20 اونال نشستی با ژنرال‌های دعوت‌شده به جشن عروسی برگزار کرد و به آن‌ها دستور داد تا تدابیر فوری ضدکودتا اتخاذ کنند. همچنین دستور داد درباره پایگاه‌های نظامی تحت امر خود درباره وجود هرگونه تحرک و پرواز هواپیماهای نظامی و جنگنده‌ها خبر بگیرند.


- 22:25 ژنرال اونال با فرمانده پایگاه هوایی الرابعه (اقنچی) که در جشن عروسی حضور نداشت، تماس گرفت و پرسید «آیا جنگنده‌ها از پایگاه هوایی تو برخاسته‌اند؟» او جواب داد که «بله»، و دستور داد «فورا جنگنده‌ها به پایگاه بازگردند» ولی جواب شنید که «من مجبورم، نمی‌توانم کار دیگری کنم، ما تهدید شده‌ایم.»


- 22:30 در حالی که فرمانده پایگاه‌های هوایی ترکیه معتقد است که همه پایگاه‌های هوایی تحت کنترل قرار دارند، به ناگاه از پایگاه هشتم هوایی در دیار بکر تماسی دریافت کردند که خبر داد شش جنگنده آماده پروازند و فرمانده دستور منع آن‌ها از پرواز را صادر نمی‌کند یا نمی‌تواند صادر کند.


- 23:00 کودتاچیان به مرکز عملیات هوایی آنکارا حمله کردند و تصمیم گرفته شد از آنجا حمایت شود. اونال به همه ژنرال‌ها دستور داد همه تدابیر لازم را برای بازداشتن جنگنده‌ها از پرواز اتخاذ کنند و در این راستا به آن‌ها آموزش‌هایی داد. او دستور داد هیچ جنگنده‌‌ای به جز سه پایگاه هوایی اقنچی در آنکارا، اینجرلیک و بالگ اسیر در دریای اژه پرواز نکند.


- 23:30 گروه مسلحی برای حمایت از ژنرال‌ها به تالار عروسی رفتند ولی اونال به آن‌ها گفت که چنین دستوری نداده است و از آن‌ها خواست تا برگردند ولی این گروه مسلح از دستور سرپیچی کردند.


بامداد 16 جولای (26 تیر):


- 00:10 بعد از حضور این افراد مسلح اونال نتوانست خود را به بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر برساند ولی به تماس‌های خود با او ادامه داد. سپس گروه قوی‌تری از کودتاچیان به آنجا رسیدند و همه ژنرال‌هایی که در تالار حضور داشتند، ازجمله ژنرال اونال را بازداشت کردند.


- 01:00 مرکز عملیات هوایی در آنکارا به‌طور کامل به کنترل کودتاچیان درآمد. چند ساعتی نگذشته بود که از فرماندهی مرکزی عملیات در آنکارا و اسکی‌شهیر فرمان‌های متناقضی صادر شد. در حالی که فرمان داده شد جنگنده‌ها فرود آیند، دو نفر از خلبان‌ها این دستور را نادیده گرفتند و گفتند چنین اقدامی قانونی نیست.



- 02:00 فرماندهی نیروهای هوایی عملیات باز‌پس‌گیری مرکز عملیات در آنکارا را آغاز کرد ولی کودتاچیان ژنرال‌های نیروی هوایی را به پایگاه هوایی اقنچی در آنکارا منتقل کردند و دستان و چشمانشان را بستند.


- 04:40 بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه دستورهایی درباره نحوه ساقط کردن جنگنده‌هایی که بر فراز آسمان به پرواز در آمده بودند صادر کرد. طبق این دستورها، چند فروند جنگنده از پایگاه هوایی ارزروم (04:53)، دیار بکر (05:02)، فرودگاه دالامان (05:43) و پایگاه هوایی بالگ اسیر (06:49) به ماموریت اعزام شدند.


این جنگنده‌ها، 48 جنگنده از نوع اف 16 را مجبور به بازگشت به پایگاه‌هایشان کردند. علاوه بر این، به جنگنده‌هایی که سوختشان در حال اتمام بود، سوخت‌رسانی کردند.


- 08:00 آخرین جنگنده تحت کنترل کودتاچیان فرود آمد و دیگر به هیچ هواپیما و بالگردی اجازه پرواز از پایگاه هوایی اقنچی داده نشد.


- 11:15 چند فروند جنگنده از پایگاه هوایی اسکی‌شهیر به پرواز درآمد و اقدام به بمباران باند پرواز پایگاه هوایی اقنچی و راه‌های منتهی به آن کرد. در مجموع، 18 جنگنده 16 نقطه را هدف قرار دادند تا کودتاچیان دیگر نتوانند جنگنده‌ای را به پرواز دربیاورند.


- 15:30 ژنرال اونال، فرمانده نیروهای هوایی و 10 ژنرال ارتش، آزاد و به مقر فرماندهی نیروی هوایی منتقل شدند. همچنین نیروهای وابسته به فتح‌الله گولن، رهبر مخالفان ترکیه که در مرکز عملیات هوایی آنکارا حضور داشتند، خود را تسلیم کردند.


بدین‌ترتیب جنگ ژنرال‌ها که از شب کودتا به مدت 21 ساعت و 24 دقیقه ادامه داشت، در ترکیه پایان یافت و نیروهای ترکیه توانستند پایگاه هوایی اقنچی و مرکز عملیات هوایی آنکارا را بازپس بگیرند.


ترجمه: مجتبی اسماعیلی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته