دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1395 - 08:55

نماینده تهران: تخریب رئیس جمهوری حرکت نگران کننده‌ای برای اساس حاکمیت است/ مدعی‌العموم باید وارد شود

نماینده مردم تهران با اشاره به مسأله توهین به رئیس‌جمهوری اظهار کرد: بسیاری از این اظهارات به لحاظ حقوقی طبق قانون مجازات اسلامی قابل پیگرد است و مجازات‌های شدیدی هم برای آن پیش‌بینی شده است که معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم آن را دنبال می کند ولی من فکر می کنم که این اعمال جنبه عمومی دارد و جرم محسوب می‌شود و نیازی به شکایت معاونت حقوقی نیست، بلکه مدعی العموم باید با چنین اعمالی مقابله کند.
کد خبر : 109086

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره توهین به رئیس‌جمهوری از تریبون‌های رسمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، اظهار کرد: درصدد این هستیم که از تریبون مجلس در این باره تذکر بدهیم و اعتراض کنیم.


وی افزود: گاهی منتقدین، مراجع غیر رسمی مانند احزاب هستند که چون اساسا آزادی بیان و رسانه وجود دارد نباید به هیچ وجه اینها را محدود کرد اما تریبون‌های رسمی و رسانه‌هایی که از منابع عمومی استفاده می‌کنند اگر بخواهند به صورت گستاخانه و با هتاکی و نه انتقاد سازنده، علیه رئیس دولت فعالیت کنند به هیچ‌وجه با مصالح عالی نظام سازگاری ندارد و این به نوعی القا کننده تشتت، عدم انسجام و چندگانگی حاکمیت در کشور است.


وی افزود: رئیس‌جمهوری طبق قانون اساسی بعد از مقام رهبری، عالی‌ترین مقام رسمی کشور است. سیاست‌هایی هم که رئیس‌جمهوری به‌ویژه در حوزه سیاست خارجی اعمال می‌کنند بدون هماهنگی با نظر رهبری انجام نمی‌شود؛ اما این در حالی است که عمده هجمه‌ها به رئیس‌جمهوری در بحث سیاست خارجی و مسائل مربوط به برجام بوده که جزو سیاست‌های نظام است


نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: بانی توافق هسته‌ای خود مقام معظم رهبری بودند و سیاست خارجی هم بدون هماهنگی با ایشان اعمال و پیگیری نمی‌شود. اینکه بخواهند این‌گونه رئیس قوه مجریه را که عالی‌ترین مقام بعد از رهبری است، به این شکل تخریب کنند بخصوص از تریبون‌های رسمی واقعا جای اغماض نمی‌گذارد.


نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: تخریب رئیس‌جمهوری، حرکت نگرارن کننده‌ای برای اساس حاکمیت است، به‌ویژه در حوزه‌هایی که به مسائل خارجی و ارتباط مقام رسمی کشور با کشورهای خارجی مربوط می‌شود. ممکن است تخریب‌ رئیس‌جمهوری از تریبون‌های رسمی چنین القا کند که این دولت در روابط خارجی، حاکمیت را نمایندگی نمی‌کند و این مسئله به روابط خارجی بسیار ضربه می‌زند و ضمن تضعیف دولت باعث گستاخی بیگانگان در اجرای تعهداتشان می‌شود.


صادقی گفت: آنهایی که به ظاهر از اجرای تعهدات کشورهای 1+5 در توافق هسته ای ابراز نگرانی می کنند، باید بدانند که این اظهارات در جهت تضعیف دولت، در درجه اول به جایگاه ما ضربه می‌زند و باعث می‌شود که دولت ما آن استحکام لازم را در برابر طرف خارجی نداشته باشد.


نماینده مردم تهران اضافه کرد: اگر با این اظهارات به طرف خارجی القا شود که دولتِ طرف مذاکره در جایگاه متزلزلی است و هر مقامی از هر تریبونی به خودش اجازه می دهد که به این شکل علیه آن گستاخی کند، طبیعی است که طرف خارجی دچار جسارت می‌شود. کسانی که از سر دلسوزی این کار را می‌کنند باید مراقب عمل خودشان باشند چرا که که این کار به نوعی به امنیت و تمامیت کشور ضربه می‌زند و از این زاویه این مسأله بسیار جای نگرانی دارد.


وی با اشاره به مسئله توهین به رئیس‌جمهوری تأکید کرد: به نظر می آید این گفتارها در یکی دو هفته اخیر خیلی از حد متعارف فراتر رفته است. شاید بعضی از سر دلسوزی باشد، اما به نظر می‌آید کسانی که در پشت صحنه طراحی قضایا را برعهده دارند و خط می‌دهند و به نوعی به دنبال منافع جناحی و باندی هستند. می‌توان گفت در حقیقت اهداف تبلیغاتی و انتخاباتی دارند. حتی در بعضی از تریبون‌هایشان هم مستقیم یا غیرمستقیم منویات درونی خود را مبنی بر اینکه این دولت یک دوره‌ای می‌شود را به این شکل بیان می‌کنند و پیداست که مبنای سخنان آنها نقد نیست بلکه از نقد خارج شده و شکل هتک حرمت پیدا کرده است.


گفت و گو از: مهدی روزبهانی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته