دو طرح بزرگ راهآهن اراک با حضور رئیس جمهوری کلید میخورد
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلال الدین کوکنار در جمع خبرنگاران افزود: آغاز عملیات اجرایی دو خطه کردن مسیر ریلی اراک - قم به طول ۱۲۵ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار در سفر رئیس جمهوری و هیات دولت، یکی از این طرح های بزرگ است.
وی ادامه داد: راه اندازی قطار سریع السیر اراک - تهران بر اساس توافقنامههای منعقده با کشورهای چین و ایتالیا به صورت تأمین منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژه ها و خرید تجهیزات طرحهای تولیدی (فاینانس) آغاز می شود.
مدیر کل راه آهن اراک بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای راهاندازی قطار سریع السیر در این محور، به ازای هر کیلومتر حدود ۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است.
کوکنار ادامه داد: مدت زمان اجرای این دو طرح اقتصادی و ریلی اراک در صورت تامین اعتبار لازم، حدود چهار تا پنج سال به طول می انجامد.
وی بیان کرد: تسهیل در حمل و نقل مسافر، افزایش ضریب ایمنی سیر قطارها، تسریع در جابه جایی بار و مسافر و صرفه جویی در مصرف سوخت را از جمله مزایای این اجرای این دو پروژه ریلی عنوان کرد.
وی گفت: هم اینک سرعت سیر قطار در مسیرهای حوزه راه آهن اراک حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که امکان افزایش سرعت، با توجه به بازسازی های انجام شده، تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت وجود دارد.
مدیرکل راه آهن اراک تصریح کرد: با اجرای طرح دو خطه کردن مسیر اراک - قم و بهره برداری از قطار سریع السیر اراک - تهران، زمان سیر قطار در این مسیر از سه ساعت به حدود یک ساعت کاهش می یابد.
کوکنار، احداث خط راه آهن اراک، خمین، گلپایگان، میمه و اصفهان به طول ۱۷۰ کیلومتر را از اولویتهای راهآهن این شهرستان خواند و گفت: هم اکنون راه آهن اراک از شمال به استان قم، جنوب با بندر امام خمینی(ره) و اهواز و از غرب با ایستگاه سمنگان متصل بوده و با اجرایی شدن عملیات این طرح، راه آهن اراک از شرق به استان اصفهان مرتبط میشود.
وی افزود: با اجرای عملیات اتصال شبکه ریلی اراک به اصفهان، امکان حمل بار به صورت مستقیم از راه آهن اراک به استان اصفهان فراهم میشود که این مهم صرفهجویی اقتصادی را به همراه دارد.
مدیر کل راه آهن اراک، افزایش طول ایستگاه های این حوزه را از دیگر برنامه های در دست اقدام برشمرد و گفت: با اجرای این طرح طول ایستگاه های شازند، ملک آباد، راهجرد، باغ یک و ایستگاه سواریان با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال برای هر ایستگاه متناسب با طول قطارها از ۴۰۰ متر به ۷۰۰ افزایش مییابد.
کوکنار ادامه داد: اجرای طرح روسازی بتنی خط یک و دو ایستگاه اراک با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال، دیوار کشی حریم راه آهن در شهرستان اراک به طول ۱۷ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال و احداث سه پل روگذر در مسیر ریلی با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال از دیگر طرح های راه آهن در سال جاری است.
وی گفت: راه اندازی قطار حومه ای اراک - مهاجران و مسیر اراک به شهر امیرکبیر نیز از دیگر برنامه های امسال است که مطالعات اجرایی آن توسط مشاور طرح آغاز شده است.
حوزه راه آهن اراک شامل خطوط ریلی به طول ۴۲۶ کیلومتر در استان های قم، مرکزی و لرستان است که ۲۰ ایستگاه را تحت پوشش دارد.
انتهای پیام/