دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معرفی کانون در اجلاس روسای آموزش و پرورش

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وسومین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور در گزارشی به معرفی کانون پرداخت.
کد خبر : 108879

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در میزگردی که با عنوان توسعه مشارکت برپا شد، گفت: کانون دستگاهی وابسته به وزارت آموزش و پرورش است که مقام عالی این وزارت ریاست مجمع عمومی آن را برعهده دارد و گستره فعالیت آن در سراسر کشور به گونه‌ای است که در تمامی مراکز استان‌ها اداره‌کل این مجموعه فرهنگی فعال است.


وی با بیان این‌که فعالیت‌های کانون برای اوقات فراغت بچه‌ها طراحی و برنامه‌ریزی شده است، افزود: هدف کانون توسعه و ترویج کتاب‌خوانی و فرهنگ مطالعه، تقویت حوزه تفکر، شناسایی و شکوفایی استعداد‌ها و ذوق هنری کودکان و نوجوانان است.


مدیرعامل کانون در ادامه یادآور شد: این مجموعه فرهنگی در سراسر کشور مراکزی با عنوان مرکز فرهنگی‌هنری دارد که محل ارتباط مستقیم و حضور اعضا با مربیان است و این مراکز مجهز به کتاب‌خانه کودک و نوجوان و کارگاه‌های مختلف برای فعالیت‌های گروهی اعضا است.


وی اضافه کرد در حال حاضر تعداد این مراکز 942 مرکز است که علاوه بر کتاب‌خوانی بیش از 42 فعالیت فرهنگی‌، هنری، ادبی، دینی و علمی زیر نظر مربیان توان‌مند برای بچه‌ها مهیا است.


حاجیان‌زاده هم‌چنین خاطرنشان کرد از این 942 مرکز فرهنگی‌هنری 120مرکز سیار شهری و روستایی است که با هدف توسعه عدالت آموزشی و فرهنگی، ضمن کتاب‌رسانی به روستاها، این فعالیت‌ها را هم برای بچه‌های روستایی و حاشیه‌ شهرها ارایه می‌کنند.


وی کتاب‌خانه‌های پستی کانون را از دیگر مصداق‌های توسعه عدالت آموزشی و فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: فعالیت این مراکز، ویژه مناطقی است که امکان ساخت مرکز ثابت و راه‌اندازی کتاب‌خانه سیار وجود ندارد و ارتباط بچه‌ها با مربیان کانون از طریق پست و ارسال کتاب انجام می‌شود و در حال حاضر تعداد این مراکز نیز 53 مرکز است.


مدیرعامل کانون راه‌اندازی 20 مرکز فرهنگی‌هنری فراگیر ویژه کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه (نابینا، ناشنوا و کم‌توان جسمی و حرکتی) زیر نظر مربیان متخصص و آموزش دیده را از دیگر فعالیت‌های این مجموعه دانست و گفت: این مراکز به گونه‌ای مناسب‌سازی و تجهیز شده تا این بچه‌ها در کنار سایر اعضای مراکز به فعالیت بپردازند.


وی با اشاره به این‌که توسعه این مراکز در دستور کار کانون قرار گرفته است، افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان سال دست‌کم در هر استان کشور یک مرکز فراگیر راه‌اندازی شود.


حاجیان‌زاده راه‌اندازی مراکز تخصصی علوم، نجوم، سفال‌گری، تاریخ، ادبی، قرآن و عترت، هنرهای نمایشی و... ویژه نوجوانانی که به سطوح بالاتر می‌رسند و نیاز به این‌گونه فعالیت‌ها دارند را از دیگر برنامه‌های صورت گرفته در کانون عنوان کرد.


وی برگزاری بیش از 10 جشنواره در سطح ملی و بین‌المللی از قبیل قصه‌گویی، پویانمایی، کتاب و مطبوعات کودک و نوجوان، نمایش عروسکی، اسباب‌بازی، هفته ملی کودک، مسابقه بین‌المللی نقاشی، عکس، سوگواره‌های عاشورایی و جشنواره رضوی را بخش دیگری از فعالیت‌های کانون عنوان کرد.


مدیرعامل کانون، تولید کتاب، اسباب‌بازی، لوازم‌التحریر، کتاب الکترونیک، بازی‌های رایانه‌ای، فیلم، تئاتر و... و عرضه این محصولات در بیش از 100 مرکز توزیع در کشور را نیز از فعالیت‌های حوزه تولید کانون دانست و یادآور شد: تلاش خواهیم کرد علاوه بر افزایش مراکز توزیع محصولات تا پایان امسال به 150 مرکز، در سال‌های آتی نیز هر سال 150 مرکز راه‌اندازی شود تا طی یک برنامه 5 ساله در تمامی شهرهای کشور این مراکز فعال باشد.


وی فعالیت کانون زبان ایران در زمینه آموزش زبان‌های خارجی را از دیگر فعالیت‌‌های این مجموعه بیان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر هفت زبان زنده دنیا در 237 مرکز آموزش کانون زبان ایران به زبان‌آموزان آموزش داده می‌شود و آمادگی داریم در صورت وجود مدرسان مورد تایید این مجموعه، در هر منطقه‌ای از کشور این مراکز را راه‌اندازی کنیم.


حاجیان‌زاده در پایان گفت با توجه به تاکیدهای وزیر آموزش و پرورش مبنی بر همکاری‌های بیشتر کانون با آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌هایی در سال‌های اخیر با معاونت‌های مختلف آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان به امضا رسیده و طرح کانون مدرسه که از گذشته مقدمات آن فراهم شده نیز در حال بازنویسی آن هستیم و برای اجرا در سال تحصیلی 96-95 ابلاغ می‌شود.


سی‌وسومین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور از 18 مرداد آغاز شده و تا 20 مرداد 95 در محل سالن اجلاس سران در تهران ادامه دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته