دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 فروردين 1394 - 11:16

روزنامه اسرائیلی: غرب، اسرائیل را ارزان فروخت

روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونت» در گزارشی نوشت که غرب در توافق هسته‌ای با ایران، اسرائیل را به کمترین بها فروخت.
کد خبر : 10822

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونت» در گزارشی نوشت: ضرب‌المثلی هست که می‌گوید «مرا از شر دوستانم محافظت کن، خودم می‌دانم چگونه در برابر دشمنانم از خود محافظت کنم»؛ این درسی است که هربار ناچار می‌شویم از نو بیاموزیم، دوستان ما در واشنگتن و هم‌پیمانان آن‌ها در خاورمیانه، اسرائیل را به کمترین بها فروختند.


«یدیعوت آحارونت» افزود: تفاهم‌نامه لوزان که به‌وسیله بهترین دوستان ما در دنیا تایید شد، هیچ ربطی به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ادعا شده به‌وسیله ایران ندارد. هیچ یک از بندهای این توافق بر تغییر برنامه هسته‌ای علمی و صلح‌آمیز ایران تاکید نمی‌کند، بلکه برعکس تک‌تک مفاد این تفاهم‌نامه نشان می‌دهد که ایرانی‌ها چقدر جنگیده‌اند تا به پیروزی مورد نظر خود دست یابند و توانسته‌اند مبانی اساسی مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای را حفظ کنند. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت راهبردی برنامه هسته‌ای برای ایران و هزینه‌ای است که این کشور حاضر است در این مسیر بپردازد.


به‌نوشته این روزنامه اسرائیلی، در بند آخر این تفاهم‌نامه، ایران با محدود کردن تعداد تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود موافقت کرده است، یعنی آنها پذیرفته‌اند که هیچ تاسیسات جدیدی نسازند و تاسیسات موجود این کشور با درجه پایین‌تری به فعالیت ادامه خواهند داد. 5100 دستگاه سانتریفوژ در نطنز و 1000 دستگاه دیگر در فردو به عنوان پایگاهی تحقیقاتی فعال خواهند ماند. مقدار ماده غنی‌سازی‌شده هم محدود و معین خواهد ماند، ولی در این توافق تاکیدی بر موشک‌های بالستیک ایران نشده است.


در مقابل، تحریم‌ها علیه ایران برداشته می‌شوند و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مرجع تعیین‌کننده زمان رفع این تحریم‌ها خواهد بود.


«یدیعوت آحارونت» نوشت: ایرانی‌ها به خوبی دریافته‌اند که «اوباما» می‌خواهد با این توافق نمایش قدرت بدهد و همین اجازه را به وی دادند. او در این توافق از توافقات قبلی خود با اسرائیل عدول کرده است. به عنوان نمونه، رئیس‌جمهوری آمریکا توافق کرده بود که تاسیسات فردو به هیچ عنوان برای فعالیت غنی‌سازی استفاده نشود.


این روزنامه اسرائیلی می‌افزاید: هر کس که مذاکرات و رفتار آمریکایی‌ها در این دوره را از نزدیک دنبال کرده باشد، می‌تواند دریابد که آنها در هنگام گفت‌وگو برای جزئیات نیز کوتاه خواهند آمد.


«اوباما» در سخنرانی خود به «جان کری» در زمینه صبر و شکیبایی، نمره ممتاز داد، ولی هر کس که در آنجا حضور داشت، می‌توانست بگوید که نمره «کری» در اداره مذاکرات ضعیف بود. عملکرد وی درباره مذاکرات اسرائیل و فلسطین نیز همین طور بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته