دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1395 - 13:31
نشست خبری رئیس کل سازمان نظام پزشکی: (2)

نارضایتی پزشکان عمومی فعال در اورژانس/ مراجعه روزانه پزشکان جوان برای دریافت وام‌های اندک

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر جای خالی کمیته اخلاقی فعال در بیمارستان‌ها گفت: روزانه بین 5 تا 7 پزشک جوان برای دریافت وام‌های اندک به سازمان نظام پزشکی مراجعه می‌کنند.
کد خبر : 108213

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا علیرضا زالی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در نشست خبری با خبرنگاران درباره وضعیت اخلاق در جامعه پزشکی اظهار کرد: اخلاق پزشکی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های حرفه پزشکی است که باید به نحوی در وجود پزشکان و متخصصان نهادینه و ملکه ذهن‌شان شود بر همین اساس با گذراندن دو واحد درسی اخلاق پزشکی نمی‌توان به این هدف مهم دست یافت.


وی افزود: دو واحد درسی اخلاق پزشکی برای نهادینه شدن اخلاق پزشکی در دانشجویان این رشته کافی نیست و باید تمرین و ممارست بیشتری داشته باشند. با توجه به اینکه آیین‌ اخلاق پزشکی در سازمان نظام پزشکی نداشتیم اقداماتی در فرهنگستان علوم پزشکی صورت گرفت و آیین‌نامه کامل تا آذر ماه امسال نهایی می‌شود.


زالی ادامه داد: اخلاق پزشکی باید شرط کافی صدور پروانه مطب برای پزشکان باشد و ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای و اخلاقی پزشکان یکی از مهم‌ترین ملاک‌های صدور پروانه مطب است.


وی به تشکیل کمیته‌های اخلاقی در انجمن‌های پزشکی چشم و ارتوپدی اشاره کرد و گفت: در این انجمن‌ها به صورت منظم جلسات برگزار می‌شود زیرا باید در حوزه اخلاق نگاه پیشگیرانه‌ای داشته باشیم بر همین اساس تشکیل کمیته‌های اخلاق در انجمن‌های پزشکی اقدام مثبت و موثری است که سازمان نظام پزشکی نیز پیگیر تشکیل این کمیته‌ها در سایر انجمن‌های پزشکی است.


زالی در مورد تشکیل کمیته اخلاق بیمارستانی گفت: جای کمیته اخلاق پزشکی بیمارستانی فعال خالی است و باید کارشناسانی از جمله جامعه‌شناس، حقوقدان و روانشناس در این کمیته‌ها حضور داشته باشند البته در بیمارستان‌ها 17 کمیته وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها کمیته اخلاق پزشکی است زیرا اعتقاد داریم هر چه اقدامات در محیط درمانی بیشتر مدیریت شود بهتر از پرداختن آن در چهارچوب‌های اداری سازمان نظام پزشکی است.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: طبق بررسی‌ها و تأیید وزارت بهداشت هم‌اکنون در هیچ نقطه‌ای از کشور مرکز بدون پزشک وجود ندارد البته این موضوع پس از گذشت دو سال محقق شد به طوری که در تمام نقاط کشور پزشکان حتی به صورت شیفتی هم مشغول به کار هستند و سالانه حدود 3 هزار متخصص در کشور توزیع می‌شود که در مرحله جدید این توزیع شهریور ماه امسال صورت می‌پذیرد.


زالی کاهش انگیزه و عدم امنیت شغلی پایدار در دانشجویان پزشکی را یکی از دغدغه‌های دانشجویان پزشکی دانست و گفت: متاسفانه یکی از مشکلات جامعه پزشکی امنیت شغلی آینده پزشکان جوان است که باعث کاهش انگیزه در آنان شده است زیرا هم اکنون سیستم منظمی برای دوران بازنشستگی پزشکان نداریم و شاهدیم که حتی برخی پزشکان مطرح و شناخته شده توان پرداخت هزینه‌های درمانی خود را ندارند.


وی ادامه داد: یکی از پزشکان مطرح که اخیراً دچار سرطان شده بود به علت بیماری چند سال توان فعالیت نداشت که این موضوع بر معیشت وی اثرگذار بود. روزانه بین 5 تا 7 پزشک برای دریافت وام‌های اندک به واحد رفاهی سازمان نظام پزشکی مراجعه می‌کنند که عمدتاً این افراد از قشر جوان جامعه پزشکی هستند.


رئیس کل نظام پزشکی ادامه داد: متاسفانه برخی از پزشکان در شهرستان‌ها به دلیل ناچیز بودن درآمدشان مجبورند دو تا سه شیفت فعالیت کنند که این مساله موجب فرسودگی شغلی پزشکان می‌شود بر همین اساس علاقه‌مندیم سلامت جامعه پزشکی را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.


زالی ادامه داد: پزشکان عمومی فعال در اورژانس‌ها بیشترین گروه‌های ناراضی و گلایه‌مند جامعه پزشکی هستند زیرا درآمد آنان غیر مکفی است البته افزایش تعرفه پزشکی در این مورد کارایی ندارد زیرا بیماران به آنها مراجعه نمی‌کنند. حتی برخی موسسات خیریه پزشکان جوان را استثمار می‌کنند و پزشکان جوان مجبورند با درآمدهای بسیار اندک در این مؤسسه‌های خیریه فعالیت کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته