فساد سیستمی در کشور نتیجه قانونگریزی است/ دشواری معیشتی فرهنگیان جدی است
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اسحاق جهانگیری در سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزشی کشور که در سالن اجلاس برگزار شد، گفت: وزارت آموزش و پرورش مهمترین و بزرگترین نماد اجتماعی کشور است که بیشترین بار تحقق آرمانها و آرزوهای یک ملت را برعهده دارد و چشم امید همه کسانی که به آینده کشور و پیشرفت و عدالت فکر میکنند بیش از هر جا به آموزش و پرورش است. اهمیت آموزش و پرورش در نظام اسلامی ما از ابتدای انقلاب در سخنان امام (ره) و در رهنمودهای مقام معظم رهبری تا به امروز همواره مورد تأکید بوده است.
معاون اول رئیس جمهور افزود: در اسناد بالادستی کشور اعم از قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی، برنامههای توسعه متعدد که تصویب شده، به اهمیت و جایگاه و کمک به توسعه وزارت آموزش و پرورش پرداخته شده است. مسئولان عالی رتبه نظام اتفاق نظر دارند و معتقدند رسیدن به اهداف بزرگ انقلاب فقط با سیستم وزارت آموزش و پرورش کارا و تاثیرگذار ممکن است.
وی در ادامه تصریح کرد: پایه و اساس پیشرفت کشور نیروی انسانی است و اولین و مهمترین نقش در تربیت نیروی انسانی برعهده وزارت آموزش و پرورش است. پرورش عالی اخلاق، خلاقیت، تفکر انتقادی، تدین و تعهد به عهده وزارت آموزش و پرورش است.
گستردهترین سطح تماس دولت با جامعه در حوزه آموزش و پرورش شکل میگیرد
جهانگیری عنوان کرد: مهمترین بخشی که دولت را به مردم و جامعه اتصال میدهد وزارت آموزش و پرورش است و گستردهترین سطح تماس دولت با جامعه در این حوزه شکل میگیرد که این بخش بیشترین تعداد نیرو و کارمندان دولت را دارد.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه همه جانبه و پایدار کشور بر اساس اصلاح مدرسه باید استوار باشد، بیان کرد: دنیای امروز و چشمانداز آینده آن حکایت از پیچیدگی بیشتر موضوعات دارد. در مواجهه با پدیده تحولات فناورانه در عصر ارتباطات نه آموزش و نه پرورش ثابت میماند بلکه ما نیازمند وزارت آموزش و پرورش پویا و کارآمد هستیم، وزارتخانهای که بتواند با هوشیارسازی در برابر تحولات آینده که قابل پیشبینی است نسل امروز را برای آینده مجهز کند. کودک و جوان امروز نمیتواند از جهان جدید بگریزد و باید جهان را بشناسد و اطلاع کامل از آن داشته باشد. در عین حال باید تعلل خاطر و وابستگی به آیین و فرهنگ اسلامی به سرزمین خود داشته باشد.
وی افزود: هر کاری که برای آینده در زمینه اقتصاد، سیاست، فرهنگ، اجتماع و ... انجام دهیم باید از وزارت آموزش و پرورش شروع کنیم لذا نیازمند آن هستیم که این وزارتخانه پویا، انعطافپذیر، سازگار با معیارهای دینی و فرهنگی اسلامی باشد.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه یادآور شد: امیدواریم که در طرح تحول نظام آموزش و پرورش به صورت جدی به آموزشی که قادر به تربیت نیرویی که با مسائل پیچیده دنیا برخورد سازگار داشته باشد، برسیم.
جهانگیری گفت: پیشنیاز تحول، تغییر نگرش است و این امر باید در وزارت آموزش و پرورش اتفاق بیفتد. هم در ارکان حکومت، دولت، در بین دستگاهها، وزارت آموزش و پرورش، جامعه و نهادهای مدنی باید نگاه به وزارت آموزش و پرورش، مدرسه، معلم و دانشآموز متحول شود. آموزش و پرورش در مرحله اول نیازمند منزلت است که باید به منزلت آنها توجه شود.
وی افزود: پس از آن نیازمند سیاستگذاری، سرمایهگذاری و ساختار جدید و متناسب است. مدرسهای باید بسازیم که در تراز جمهوری اسلامی باشد، جمهوری اسلامی حکومتی است که باید از نظر ارزشی و تاثیرگذاری در جهان اسلام سرآمد باشد.
دشواری معیشتی فرهنگیان جدی است
ژوی ادامه داد: این امر از مدرسه متناسب با تراز جمهوری اسلامی شکل میگیرد. دولت واقف است وزارت آموزش و پرورش برای رسیدن به نقطه مطلوب با تنگناهایی روبرو است. ما باید اقتصاد و آموزش و پرورش را به عنوان یک موضوع جدی در دستور کار قرار دهیم.
جهانگیری ادامه داد: دشواری معیشتی فرهنگیان جدی است، معلم نیازمند زندگی شرافتمندانه است تا بتواند ذهن و توان خود را صرف آموزش کشور کند. جای خوشحالی است که با وجود محدودیتهایی که معلمان ما با آن روبرو هستند هنوز در جامعه ما در بین گروههای مرجع، معلمان در بالاترین رتبه قرار دارند.
جهانگیری با بیان اینکه مدارس ما به جهت فرم و شکل نیازمند تغییرات و حل مشکلات جدی است، عنوان کرد: فاصله بین مدارس کپری با هوشمند بسیار زیاد است و میدانیم جهتگیری به سمت مدرسه هوشمند است که باید تمام مدارس کشور ما به این نقطه برسند که برای انجام این کار نیازمند گامهای جدی هستیم.
وی افزود: دولت یازدهم و رئیس جمهوری با همه محدودیتهایی که پیش رو داشته تلاش کردند با تمام محدودیتها به آموزش و پرورش بیش از تمام بخشها توجه کنند. در سال 92 از نظر بودجه مصوب مجلس 210 هزار میلیارد تومان پیشبیش شده بود که در یک ماهه اول به علت درآمدهای غیر واقعی این مبلغ به 150 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که ما از منابع فروش نفت درآمدهایی را حاصل کردیم.
وی اضافه کرد: ما روزانه یک میلیون بشکه نفت را میفروختیم که قیمت آن 110 دلار بود اما به دلیل تحریمها میزان صادرات کاهش پیدا کرد و سهم درآمد ما متاسفانه در سال 94 با پدیدهای به نام کاهش بهای نفت مواجه شد و قیمت نفت از 110 دلار به 30 دلار کاهش پیدا کرد یعنی ظرف دو سال قیمت نفت یک سوم تقلیل یافت.
جهانگیری در ادامه تصریح کرد: در چنین شرایطی توجه به آموزش و پرورش نشان میدهد سهم بودجه این وزارتخانه در بودجه مصوب به 15 درصد رسید اما با توجه به پیشبینی که ما از عملکرد بودجه داریم امسال بودجهای که تصویب شده به صورت کامل تخصیص داده نمیشود. ما طی سالهای گذشته علیرغم اینکه بودجه از مصوب کمتر تخصیص داده میشد سهم وزارت آموزش و پرورش را صد در صد و در بعضی مواقع تا 110 و 115 درصد پرداخته میشد که این سهم نسبت به عملکرد بودجه 95 از 15 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و بیش از 30 هزار میلیارد تومان به این وزارتخانه اختصاص پیدا خواهد کرد.
معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در مهر سال 94 وقتی دولت تصمیم به اجرای رتبهبندی معلمان گرفت، بدترین دوره اقتصادی و بودجهای کشور بعد از انقلاب بود اما در چنین سالی دولت به عهد خود و مطالبه به حق معلمان عمل کرد. در همان سال دولت به حدی در تنگنای بودجهای بود که حقوق جاری دولت عقب افتاده بود اما با این حال در سال 94 هزار و 350 میلیارد تومان و در سال 95 سه هزار و 500 میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبهبندی معلمان اختصاص پیدا کرد. این کار در دولت با توجه به شرایط بودجهای کار بزرگی بود اما در مقایسه با نیازهای آموزش و پرورش کار بزرگی محسوب نمیشد.
وی خاطر نشان کرد: اکنون در پایان سال سوم دولت یازدهم هستیم که وارد سال چهارم میشویم که در شروع کار دولت اولویتهای مهمی برای کشور تعیین کرد که بر اساس نیازهای روزی که در جامعه پیشبینی میشد مهمترین چالش در دولت مسائل هستهای و روابط بینالملل بود لذا به عنوان اولین دستور دولت در فضای آرام تعامل و گفتوگو با کشورهای جهان خارج ایجاد شد تا بتوانیم تحریمها و اسلامهراسی را از بین ببریم و بتوانیم حقوق هستهای را برای مردم ایران به رسمیت بشناسانیم. برخی از کشورها فکر نمیکردند که دولت در یک بازه زمانی بتواند با 6 قدرت دنیا به توافق برسد.
در حوزه هستهای به بزرگترین دستاورد دیپلماسی تاریخ ایران دست پیدا کردیم
وی با بیان اینکه در حوزه هستهای به بزرگترین دستاورد دیپلماسی تاریخ ایران دست پیدا کردیم، گفت: برخی کشورها که میبینند ایران کانون ثبات و آرامش منطقه است دست به اقدامات عجیب و غریب میزنند اما جایگاه، تاریخ و موقعیت استراتژیک ایران کمک کرده تا همیشه ایران حرف اول را داشته باشد.
وی افزود: کشورهای غرب به خصوص آمریکا از سر دشمنی در برخی تعهدات آنگونه که ما انتظار داشتیم عمل نکرده اند که این بدعهدی باعث شده تا خودشان ضرر کنند. امروز بخش زیادی از تحریمها در کشور ما برطرف شده است و همین مسئله باعث شده امروز ما میتوانیم کشور را با نفت 30 تا 35 دلار اداره کنیم.
معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در زمینه اقتصاد، تورم، رکود و رکود تورمی جزء مشکلات ما بودهاند اما دولت در ابتدای کار اولویتهای اقتصادی خوبی را برای خود انتخاب کرد که از مهمترین برنامههای اقتصادی میتوان به کاهش تورم، فعال کردن چرخه تولید، ورود بخش خصوصی به صحنه اقتصاد اشاره کرد.
وی افزود: بسیاری از کشورهای نفتخیز که هیچ یک از مشکلات ما را نداشتند تا قیمت نفت کاهش پیدا کرد دچار بحرانهای عظیمی شدند اما در کشور ما به دلیل مدیریت، ثبات اقتصادی و اعتماد مردم به مدیریت نظام کاهش قیمت نفت نتوانست در مسائل اقتصادی و مدیریتی کشور نقش زیادی داشته باشد.
وی تأکید کرد: ما باید با کمک دستگاههای فرهنگی گفتمانسازی برای اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، گفتمان اقتصادی که در تمام بخشهای کشور فراگیر شود. ما کارگروه گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی را با حضور رئیس صدا و سیما، وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش و ... تشکیل دادیم تا بتوانیم برنامههای درستی را طراحی کنیم. در این کارگروه مهمترین نقش برعهده وزارت آموزش و پرورش کشور است.
فسادی که در کشور به شکل سیستمی شکل گرفته نتیجه قانونگریزی است
معاون اول رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: فسادی که در کشور به شکل سیستمی شکل گرفته نتیجه قانونگریزی است. ما در مبارزه با فساد جدی هستیم و هزینههای آن را نیز میدانیم اما تا زمانی که فساد سیستمی از کشور ریشهکن نشود توسعه به کندی پیش خواهد رفت.
وی در پایان درباره نظارت بر حقوقهای غیر متعارف گفت: حقوق نجومی دل مردم را به درد آورد. البته تعداد محدودی از مدیران بودند که دریافتهای غیر متعارف داشتند. من به شخصه لیست حقوقی دو هزار و 500 مدیر را بررسی کردم و تنها کمتر از 50 نفر حقوق غیر رسمی داشتند. در بحث حقوقها شورای حقوق و دستمزد باید به صورت رسمی شکل و نظارت داشته باشد که متاسفانه با توجه به اینکه این شورا از سال 86 تأسیس شده بود اما در ماههای اخیر فعالیت خوبی نداشت اما ما به فرهنگیان و مردم اطمینان میدهیم که با تصمیمات دولت، دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.
انتهای پیام/