دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 بهمن 1393 - 09:35

یونان بدهی‌های خود را پرداخت می‌کند

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان با عقب‌نشینی از مواضع خود علیه برنامه‌های ریاضت اقتصادی، اعلام کرده است با وام‌دهندگان به توافق خواهد رسید.
کد خبر : 1081

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از پرس تی‌وی، نخست‌وزیر جدید یونان روز شنبه (۱۱بهمن) گفت مطمئن است به زودی با وام‌دهندگان بین‌المللی به توافقی خواهد رسید که به نفع «یونان و اروپا» خواهد بود.


وی افزود: «کسی به دنبال اختلاف نیست و ما هرگز قصد نداشته‌ایم درباره بدهی یونان یک‌جانبه عمل کنیم.»


سیپراس وعده داد بدهی‌های یونان به صندوق بین‌المللی پول، اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا پرداخت خواهد شد.


نخست‌وزیر یونان در حالی این سخنان را بیان کرد که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، گفت بانک‌ها و وام‌دهندگان خصوصی «دواطلبانه» بخش‌ زیادی از بدهی‌های یونان را بخشیده‌اند و «لغو جدید بدهی‌های» این کشور قابل تصور نیست.


این در حالی است که یانیس واروفاکسی، وزیر دارایی یونان، در گفت‌وگوهای فشرده با یرون دیجسلبولئم، رئیس نشست وزرای اقتصاد کشورهای عضو منطقه یورو موسوم به «گروه یورو» گفته بود دولت جدید آتن قصد ندارد با صندوق بین‌المللی پول، اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا همکاری کند.


در پی این سخنان، اتحادیه اروپا و آلمان به شدت اظهارت وزیر دارایی یونان واکنش نشان دادند.


مارتین شولز، رئیس پارلمان اروپا، از تصمیم دولت یونان برای عدم پایبندی به تعهدات خود به وام‌دهندگان بین‌المللی و پرداخت بدهی‌ها به شدت انتقاد کرد.


همچنین، واروفاکسی، تایید کرد وزارت دارایی یونان قصد دارد برای «بدهی‌ها و مدیریت مالی» بار دیگر شرکت مشاوره مالی لازارد را به خدمت بگیرد.


شرکت لازارد در سال ۲۰۱۲ که یونان درگیر بحران شدید مالی بود به دولت این کشور مشاوره می‌داد.


تاکنون اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول ۲۴۰ میلیارد یورو برای جبران کسری بودجه شدید یونان به این کشور کمک مالی کرده‌اند. در عوض، یونان در قبال دریافت این وام‌ها، برنامه‌های ریاضت شدید اقتصادی را اجرا کرده است.


نرخ بیکاری در یونان نزدیک به ۲۵ درصد است و از زمان آغاز بحران مالی منطقه یورو، اقتصاد این کشور برای جلوگیری از ورشکستگی به شدت منقبض شده است.


بدهی خارجی یونان از ۱۴۶ درصد در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۱۷۵ درصد تولید ناخالص این کشور در سال ۲۰۱۴ افزایش یافت.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته